- Details
Vorige week heb ik thuis voor Jos het zitje van zijn Explorer gerepareerd. Dat is nu weer klaar, maar in het kader van "social distancing" gaan we het zitje niet gezamenlijk weer installeren. Daarom zou ik nu het zitje terugleggen in de kajak en monteert Jos het zelf. Later kijken we wel hoe het zitje duurzaam beschermd kan worden tegen opnieuw scheuren.
Omdat we in deze Corona-crisis toch minder in beweging zijn, heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt door het zitje per kano van huis naar de kanoclub te brengen en zo weer eens flink in beweging te komen.
Daarvoor heb ik de Orion als postboot ingeschakeld. Dat geeft me gelijk de mogelijkheid tot verdere kennismaking met deze kajak. Het woei stevig vandaag dus dat is altijd een bron van informatie over het gedrag van een kajak.
Zoals je op de grafiek kan zien stond er een pittig windje. De grafiek met deze metingen stamt uit het in de buurt liggende Westerwatering. Ik heb het idee dat de wind op het Alkmaardermeer wel wat harder woei. Want ik moest op het Alkmaardermeer recht tegen de wind in en daarbij zakte, terwijl ik hard werkte, de snelheid daar toch naar 5 km/h.
- Details
De vorige eigenaar van mijn Orion had me vol trots verzekerd dat de voetpomp het perfect deed: In het zwembad spoot hij wel 2 meter hoog!!!
Zoals een echte walvis dacht ik toen. De uitlaat van de pomp zat dan ook midden op het dek.
Los van dat ik dit niet zo mooi vind, heb ik vooral een technisch bezwaar tegen die uitlaat. Ik heb namelijk al verschillende keren bij leden geconstateerd dat hun klachten over water in de kuip voor het grootste deel op hun pomp-uitlaat in het dek waren te herleiden.
In de rusttoestand van de pomp staat er geen andere spanning op het uitlaatventiel dan de natuurlijke vorm van het rubber: en dat is een smal spleetje. Dat rubber sluit pas als je de pomp intrapt. Dus als er telkens water in de uitlaat koopt door een golf die over je dek stroomt, staat een een kolom van ongeveer 15 cm water bovenop het ventiel te drukken. Dat siepelt aardig door als je een tijd vaart.
Dat lekken kan je eventueel voorkomen door en een dopje op te maken. Maar dat vind ik omslachtig en iets waar je aan moet denken. Bovendien kan je er maar moeilijk bij. Daardoor ben je in een woelige zee een beetje instabiel als je zover naar voren moet buigen om het dopje eruit te halen.
Voor mij een reden om de uitlaat te verplaatsen naar de zijkant. Maar dan moet eerst dat gat dicht.
Daarvoor heb ik, toen ik de scheur in het voorcompartiment met rode hars aan het repareren was, gelijk een rood schijfje gemaakt dat in het gat past. Een schijfje van 4 mm dik; want zo dik was het dek ter plaatse van het gat.
Het leek me wel aardig om te beschrijven hoe ik dat heb aangepakt: misschien vind je er inspiratie in als je zelf een een reparatie wilt uitvoeren.
- Details
In verband met de Corona-crisis had ik niet zo’n zin om naar Amsterdam te gaan voor rood pigment om de hars in te kleuren. Gelukkig kan je bij Polyservice via hun webwinkel bestellen. Dat pakje werd vandaag bezorgd en heb ik direct het beschadigd deel van het dek weer rood gemaakt. Eigenlijk zou het een soort oranje moeten zijn maar het dek van de Orion houdt het midden tussen rood en oranje. Tja!
Daarnaast heb ik ook gelijk een plakje rood hars op een glasplaat gemaakt. Daar ga ik morgen glasmat op lamineren. De bestemming daarvan wordt om er een rood, rond schijfje van te maken waarmee ik de oude uitgang van de voetpomp midden-boven op het dek, weer wil dicht maken.
Een dag later ook de deknaad weer zwart gemaakt:
Na polijsten doemden nog wat plekjes op waar de oorspronkelijke gelcoatlaag te dun was en waardoor er nog wat lijntjes zichtbaar waren. Dat is een cosmetisch probleem en is goed bij te werken. Dat gaat gebeuren als alle andere belangrijke klussen klaar zijn.
- Details
Vandaag stond op het programma om de scheur in de Orion aan de binnenkant te versterken met polyester en glasvezelmat. Daarbij heb ik gebruik gemaakt van een Endoscoop. Heel fascinerend om iets te doen zonder het in werkelijkheid te zien. Maar het is het makkelijker gezegd dan gedaan omdat je in spiegelbeeld en ondersteboven moet kijken. Daarbij komt dat ik af en toe tegen de houder van de lens stootte met mijn kwast zodat de reparatieplek weer uit beeld verdween. Best wel stressen.
- Details
Zoals ik al eerder schreef heeft mijn Orion ook een lek in het voorcompartiment. Hij heeft daar een waarschijnlijk een ongelukje gehad met een aanvaring; Of misschien is hij wel op de grond gevallen.
Het lek zit echter bijna in de voorpunt en je kunt er niet bij laat staan dat je het aan de binnenkant kunt zien. Het lijkt verleidelijk om de reparatie aan de buitenkant uit te voeren. Maar ja ik ben zo iemand die graag onzichtbare reparaties maakt. Daarom heb ik vandaag met een Endoscoop geëxperimenteerd.
- Details
Zoals ik eerder schreef, heb ik in een zeekajak liefst geen schuim zitje maar een polyester zitje dat 1 geheel met de kajak is.
Ik vond tussen mijn spullen een heel erg oud zitje dat in vroeger dagen in een houten R1S-kajak was gebruikt. Dat is een vlakwater kajak met vlakke bodem van 5,20 m lang en 52cm breed.
De zitvorm stond me wel aan en daarom ga ik proberen er een zeekajakzitje van kan maken.
- Details
Een paar jaar geleden waren we met een ploegje kajakkers van de club op kanotrektocht. Op een bepaald moment vroeg Jos wie er nog ruimte over had om een reserve gastank te bergen. Ja die kan ik wel kwijt dacht ik: achter de schegkast in de achterpunt.
Nou dat heb ik geweten: toen die reserve tank in gebruikgenomen moest worden wil die tank met geen mogelijkheid achter de schegkast vandaan. Uiteindelijk stonden we met 4 man de vertikaal gezette kajak te schudden. Wat een gedoe!
Dat heeft me wel aan het denken gezet en met het resultaat daarvan heb ik twee jaar geleden 2 schegslurven (zo noem ik ze maar) als proef gemaakt. Deze slurven passen naast de scheg en gevuld met bagage kan je ze naar de punt toe schuiven.
- Details
Een tijdje geleden heb ik een verkeersregelaars pet gekocht omdat ik dacht dat ik daarmee in de kajak op het water goed zichtbaar zou zijn.
Felle kleuren en een reflecterende strip !
- Details
Te koop wegens gebrek aan opslagruimte: zeekajak Greenlander van NDK.
GERESERVEERD >> verkocht
Deze prachtige zeekajak is in staat van nieuw.
Ze is bekend om haar traditionele uiterlijk zoals de kajaks van Inuït op Groenland die hadden. Inclusief een kleine kuip die voor optimaal contact tussen de peddelaar en deze kajak zorgt.
- Details