Dit artikel gaat niet echt over omstandigheden die aan de zee zijn gelieerd. Maar het gaat over het varen van een wat langere afstand met de peddel. Dit omdat ik wil weten hoe de vaarsnelheid wordt beïnvloed door de afstand ten gevolge van bijvoorbeeld vermoeidheid en/of concentratie.
Afgelopen zaterdag vond ik het een mooie gelegenheid om vanaf Wormer met de GP naar de club in Uitgeest (2 x ca. 9km) te varen waar een feestje was voor het 35-jarig bestaan. Leuk voor de gezelligheid en de workshops die aan het strandje waren georganiseerd.
Ik ben naar de snelheid met de GP geïnteresseerd omdat je zeker op zee soms langere tijd achter elkaar moet peddelen.
Het weer was met 3-4 Bft best gunstig eens op de snelheid te letten. Daarvoor nam ik een GPS mee.
Als kajak nam ik mee de Orion van P&H; niet echt de snelste kajak maar wel heel representatief voor op zee.
Het resultaat viel me niet tegen met dat ik toch een groot deel van de afstand ca, 8 km/uur voer. Alleen, toen ik op het Alkmaardermeer de wind van 4 bft recht tegen kreeg zakte de snelheid naar 6-7km/h.
Het laatste stukje naar huis terug, deed ik het bewust wat kalmer aan en zakte de snelheid naar 7,5 km/uur. Forceren heeft geen zin!
Aan gezien de snelheid op een zeetocht meestal tussen de 6 en 7 km/h ligt hoef ik dus niet bang te zijn dat ik met de GP een remmende factor voor de groep zal zijn😉
Een sprintje, om wat voor reden dan ook. is een ander verhaal omdat je met een conventionele peddel met een kortdurende inspanning wel tot ca.10km/h kan komen. Met een GP zal zo'n krachtexplosie niet echt lang boven de 8km/h liggen.