Vorig jaar kocht Tiny tweedehands een extra kajak van hetzelfde type als ze al had: een "Breeze extreme". Deze werd gestald bij de kanoclub terwijl ze in de andere kajak vanaf huis peddelde.
Al gauw kwamen we er helaas achter dat deze kajak behoorlijk lek was: in het achterste compartiment lag na het varen altijd ca. 1 à 2 liter water; vooral als er wat golven stonden. Soms stond er ook zelfs water in het dagluik.
Er is echter niets zo vervelend als een "droog" compartiment water maakt. Dus moest er gerepareerd worden.
Dat heb ik uitgesteld tot deze winter want het zag er binnenin heel gecompliceerd uit om op te lossen.
Dus werd de kajak in de garage opgeslagen om goed te drogen.
Daarna was het lek wel makkelijk op te sporen: terwijl de kajak op de kop lag goot ik met een gietertje water in de schegkast want daar vermoede ik het lek.
En inderdaad: het water stroomde flink naar binnen. Lek gevonden!
Maar nu bleek echter dat het er binnen gecompliceerd uitzag.
Voor een deel lag dat bij de bouwer Dave Collins (helaas overleden) want die had de slang van schegkast naar de bedieningsknop geheel in polyester gelamineerd. Hij vertelde me ooit dat hij dit deed om de kabel te beschermen voor het laden van het compartiment. Het gebeurt namelijk best vaak dat iemand met wat kracht iets in het compartiment propt en daarbij de bedieningskabel beschadigt. Met deze bouwwijze was dat verleden tijd, want dat had hij supersterk gemaakt.
Eén van de vorige eigenaars had blijkbaar een (onnodige) reparatie uitgevoerd want hij/zij had vlak boven de schegkast de aansluiting op de schegkast doorgezaagd en een hele nieuwe kabel aangebracht.
Om dat goed te onderzoeken keek ik met met een GoPro (gekoppeld aan de app op mijn telefoon) van alle kanten in het compartiment en ontdekte daarbij dat de slang met schegbedienings-kabel op 3 plekken kon lekken omdat deze doorgangen niet waren afgedicht.
De schegkast:
Het schot naar het dagluik:
Het schot naar de kuip:
Alle doorgangen werden getest door een emmer water op 3 plekken in de kajak te gooien: en JA alles lekte.
Na alles weer te laten drogen kon ik denken aan repareren. Dat viel me mee want eerder vorig jaar dacht ik gezien te hebben de de slang hier en daar weer in de oude slang was geschoven wat reparatie wel erg ingewikkeld zou maken. Maar dat viel me mee en ik was echt opgelucht.
Voor het repareren had ik een aantal jaren geleden ook zo'n reparatie uitgevoerd met Aquakit dat je vaak wij een watersportzaak kunt kopen of anders in Amsterdam bij Technos B.V.:
De werking is simpel: je snijdt een plakje van de vaste Epoxy-kit en kneedt dat een flink tijdje tot het als geheel soepel aanvoelt. Het lijkt me verstandig om bij dat kneden chirurghandschoenen aan te trekken. Al was het maar om geen allergie tegen epoxy op te lopen😉
Bij de volgende stap "het aanbrengen" had ik weer heel veel baat bij de GoPro, want die had ik naar het te dichten lek gericht, zodat ik buiten de kajak op mijn telefoon-app kon zien wat mijn handen alleen maar konden voelen.
Het lek aan de schegkast na reparatie:
Voor de zekerheid ook de opening, waar de slang vroeger in ging, gedicht om zeker te weten dat daar ook geen water meer in zou kunnen verdwijnen.
Het volgende schot:
Het schot naar de kuip:
Klus geklaard!
Nu alleen nog de finale test:
- Emmers water één voor één in de verschillende compartimenten en de kuip gooien: geen lek!!!
- En daarna nog een gieter water in de schegkast van de omgekeerde kajak laten lopen. Ja en daar kwam wel water uit: maar dat was pas aan het einde van de slang bij de schegbediening OP HET DEK. Maar dat is natuurlijk geen probleem want dat loopt gewoon weer overboord. Verrassend vond ik het wel omdat dat water langs de staalkabel helemaal door de slang was gelopen en op het dek druppelde, Dus GEEN straal meer zoals voor de reparatie in het compartiment zelf.