- Details
Dit jaar is het de achtste keer op rij dat een ploegje van de KVU een buitenlandse kanotrektocht maakt. Het ploegje varieert maar licht: namelijk tussen de 4 en 6 deelnemers. Dit jaar gaan mee: Dick, Henk, Jos, Kasper, Theo en ondergetekende. Het lijkt erop dat de bekende 7-jaarlijkse cyclus ook hier geldt, want dit keer is gekozen voor dezelfde bestemming als de eerste tocht: de Funense archipel in Denemarken.
- Details
Vandaag niet gevaren, maar wel over de Greenlander nagedacht.
Tot nu toe samengevat: Misschien is de Greenlander niet iets voor de beginner:
- beetje wiebelig gevoel tenzij je je door de kano laat mee bewegen. Wat echter niet werkt in kleine golfjes.
- in beladen toestand niet erg wendbaar, tenzij je heel duidelijk opkant. Misschien is het wel iets voor een medium-beginner die goed kan opkanten.
- vaart beladen ook vrij zwaar; vooral op ondiep water
- Details
Vanochtend ben ik gestart met de re-entry: daarvoor eerst de zee ingelopen tot borsthoogte en daar van opzij ingestapt.
Oprollen met de gevulde boot ging prima. De kajak met voetpomp leeggepompt. Toen het spatzeilnog niet dicht zat, liep de kuip van achteruit nog voller. Zeilzeil erop en verder pompen. De kano voelde met volle kuip best wiebelig. Toen nog een paar keer gerold. Dat ging goed ondanks de niet perfect uitgevoerde rol.
De wind is nu gedraaid naar west: eerst 2 bft., maar omdat de wind op de kust stond waren er wat rare kabbelgolfjes (mini clapotis). Daar voelde ik me toch een beetje instabiel bij door de kleine bewegingen.
Na ronden van de kop van het eiland kregen we de wind van opzij. De wind was nu aangetrokken tot 4-5 bft.
We sneden de kust af waardoor de wind ca. 1,5 km had om de golven wat op te zwepen. We voeren afwisselend dwars op golven en daarna surfend met de golven mee.
Dwars op de golven varend kan ik goed surfen: met best veel energie stoppend in het op snelheid komen voor een surf. Maar dat wist ik al omdat de volle kano niet zo snel is.
Als de kano surfte met de scheg uit ging dat goed.
De koers is met de scheg prima te regelen: Je kunt oploeven of afvallen naar wens.
De stabiliteit is best wel een dingetje: voelt soms wiebelig door het V-bodem-effect.
- Details
Vanaf de wildkampeerplek eerst weer naar heet noorden om om de punt heen gevaren. Aan de zuidkant stond toch de wind, die oost zou moeten zijn, ons schuin tegen. Korte golfslag.
De neus van de GL gaat echt bijna door de golven heen en verdwijnt net niet onder water.
In de golven is de GL best manoeuvreerbaar is je maar op de golftoppen stuurt.
Een golf van opzij klotst soms op de zijwanden.
Een golf van achter loopt soms over het achterdek tot op je rug.
Snelheid: vandaag door Theo/Kasper (die ver vooruit voeren) een stukje langs de kust hard vooruit gevaren. Geen idee hoe hard ik ging maar het schoot lekker op. Ik haalde zo langzaam, want ik voer om, Theo/Kasper in
- Details
Eerst varen we Lyo om: Kalm water
Vandaar de oversteek naar Herø.
De wind wordt steeds sterker: van 3 naar 5 bft. We voeren in kruisgolven van links. In het midden van de oversteek was het best een echte klotsbak.
De Greenlander ving de golven goed op, maar ik moest eerst wel wennen. Maar net als de AnasAcuta moet je je laten gaan en je als het ware mee laten omvallen. Wel voelt de Greenlander een beetje traag. En ook niet zo wendbaar maar dat komt ook door de belading.
Met de scheg in is de Greenlander regelbaar van oploeven tot afvallen. Prima dus.
- Details
wind: 4 bft, Kano beladen met kampeeruitrusting
Golven dwars zijn geen probleem qua stabiliteit. Zelfs door het gewicht is de kajak al veel stabieler. Ik kan gewoon onderuit zitten zonder peddel. Is prima.
Sturen met opkanten is veel zwaarder dan leeg. Ze reageert veel trager op boogslagen + opkanten + bil-techniek. Het gaat redelijk.
Als je de Greenlander leeg vaart heb je echter veel meer respons.
Een normaal tempo varen gaat goed.
Een beetje aanzetten om harder te varen gaat veel zwaarder dan de Fjord. Je moet ook hard werken als je hard vaart. Dus de beladen Greenlander is niet echt snel.
Surfen in kleine golven lukt daarom niet echt: je moet extreem sprinten om een golfje te pakken.
In de Claotis golven naast het grote blauwe schip kon ik goed varen. Was leuk.
Maar door zijn gewicht is de beladen Greenlander geen speelse boot.
Achterdek spoelt bij opkanten makkelijk onder.
- Details
Vandaag met een GPS de snelheid gemeten over 10 km: van Wormer naar de KVU in UItgeest.
De wind iets tegen en op het Alkmaardermeer schuin-tegen.
Dit is toch een respectabele snelheid.
aantekeningen:
- instappen in de kleine kuip vanaf een steigertje gaat makkelijker met de scheg uit.
- gevaren met een Ledal Nordkapp
- Varen voelt iets zwaar. Maar misschnie komt dat door het grote peddelblad. De kajak is echter snel genoeg als je de grafiek bekijkt.
- De scheg regelen voor wndinvloed gaat uitstekend: goed regelbaar.
- Gevaren tempo: stevif toertempo zoals ik dat op 10 km net kan volhouden. (dus geen sprintjes getrokken)
- Details
Tijdens de voorgaande tochtjes gemerkt dat er in het voor-compartiment een klein plasje water lag. Voor een trektocht met bagage vind ik dat niets, dus heb ik e.e.a. onderzocht.
Daarvoor heb ik de kuip laten vollopen: geen lekkage naar compartiment toe.
Het voorste compartiment laten vollopen: moeilijk iets te vinden. Uiteindelijk bij op de kop leggen en schudden een paar druppels water gevonden vanuit een dekfitting. Echt minimaal.
Water eruit gehaald en alles afgedroogd. De betreffende fitting zag er in het compartiment wel goed uit. Maar toch bleek de fitting een klein stukje niet goed geimpreneerd glasvezel te bevatten. Met een nagel kon ik dat wegkrabben en ontstond er een kleine holte. Dus daar kan af en toe een druppel door. Zeker als er constant golven over het voordek spoelen kan je aardig wat water binnenkrijgen.
Axel gebeld: dat probleem is hem bekend. Dit type fitting wordt inmiddels niet meer door NDK gebruikt. Behalve voor de Greenlander: daar nog wel
NDK brengt deze fittingen achteraf aan: gat boren >> fitting erin schuiven (is een glad zwarte cylindertje) >> aan de onderzijde glasmatjes aanbrengen die moeten hechten aan de fitting en het dek. Dat is echt heel lastig werk om waterdicht en sterk te krijgen.
Axel heeft voor deze fittingen heel vaak meerdere malen kano's moeten testen voor dat de kano werd geleverd.
Dus het is zeer waarschijnlijk dat ik ook last heb van dit euvel.
Deze fittingen zijn echter ook erg gevoelig om bij tillen en X-redding waarbij je de deklijnen gebruikt, de hele fitting los trekt.
Voordeel is dat de kano dan bijna nooit lek is. Je bent alleen de fitting kwijt.
Je kunt dat goed repareren met Bison- acrylic lijm (plastic lijm)
Axel heeft nooit nog iets gehoord van zo'n reparatie over iets wat daarna nog lekte of los ging. Ook steuntjes voor zitjes (komt veel kracht op) lijmt NDK nu zo: is nog nooit losgegaan.
Wel bij het weer lijmen ruim de lijm in de ruimte smeren zodat eventuele spleetjes/kiertjes echt gevuld worden.
- Details
Vandaag gevaren op de Linge: met een KVU-tocht mee.
Vrijwel windstil.
Er werd langzaam gevaren (6km/h). Maar als ik eens naar voren in de groep wilde gaan was dat qua snelheid geen probleem om dat even te doen.
Vandaag geen druppels in het voorcompartiment gevonden. Ga ik toch maar uitzoeken voor ik met de Greenlander naar Denemarken vertrek.
Comfort in de kuip was prima. Ook in- en uitstappen bij een iets hogere kade ging me goed af.
- Details
Vandaag heb ik met Jos en zijn padvinderkornuiten op het Lauwersmeer meegevaren in de Var Havari.
Het was geen heftig weer: misschien 3 bft NoordOost.
Veel nieuws hb ik daarom nu niet te melden behalve dan dat de Greenlander erg goed reageert op koers verandering waarbij je ook opkant. En nog beter als je de zogenoemde Bil-techniek toepast. Ook in de golfjes gaat dit erg goed.
We voeren niet hard dus niets geleerd over snelheid.
Wel gemerkt dat het voor-compartiment wat druppels water had gemaakt. In dat compartiment moet een lek zitten omdat de 2 andere compartiment steeds holle of bolle deksels hedden en voor niet. (tenzij er een gaatje in het schot gemaakt is; wat ik niet denk)
De nieuwe heupband en de bevestiging functioneert uitstekend: geen last meer van dubbelslaan van de heupbnd tijdens het instappen in dit kleine kuipje.
Stabiliteit: geen enkele onzeker gevoel. Waarschijnlijk dankzij de nu eindelijk aangebrachte kniesteun.
De zij-flappen in de kuip voldoen ook uitstekend. Drinkflesje, kanojack past prima. Alhoewel ik de flappen in principe voor de kanokar heb gemaakt.
Trimmen voor zijwind heeft de greenlander maar een klein beetje nodig. Een paar cm verschuiven van de scheg-bediening is al voldoende. Je kunt hem makkelijk trimmen van oploeven naar afvallen.
Deze kano lijkt me een prima eigenschap.
Uiteraard bij meer wind ook nog te beoordelen.