- Details
Vorig jaar heb ik alle zeekaarten, waarop Simonszand is afgebeeld, in een film op een rij gezet van 1994 tot 2023. Klik hier voor het artikel waarin je de film kunt zien.
Inmiddels is de zeekaart van 2024 ook uitgegeven.
Dat leek me een mooi moment te kijken wat er dit jaar is veranderd.
- Details
De Fjord van P&H is de kajak die ik meestal op trektochten meeneem: veel ruimte, goede eigenschappen en sterk. De kajak stamt uit 1985, evenals het bijbehorende spatzeil van Zölzer. Nu na 39 jaar is het toch wel nodig het spatzeil door een nieuwe te vervangen. Het spatzeil heeft het dus lang uitgehouden. Kwestie van kwaliteit denk ik.
Maar wat nu? Er zijn mooie, soepele zeiltjes in omloop van Reed. Die passen op veel kuipafmetingen en vormen. Omdat ze aardig elastisch zijn, zitten ze altijd mooi strak op de kuip.
Maar: van clubgenoten hoor ik regelmatig dat ze na 2 of 3 jaar wat lekken. Vooral achter je rug op de plek waar vaak wat water blijft staan zodat je een natte rug krijgt. Als je zo'n spatzeil tegen het licht houdt zie je op die plek steevast wat hele kleine gaatjes; speldenprikjes lijken het wel.
Dus ik dacht: lekkage wil ik niet!
Maar van zo'n oude kajak is er een grote kans dat je niet echt een goed passend exemplaar vind. Ik heb diverse spatzeilen geprobeerd, maar nee; daar werd ik niet blij van.
Op de website van Zölzer las ik echter dat ze van oude kanotypes niet de mallen / sjablonen van de spatzeiltjes bewaren.
Dat is jammer want ik wil wel graag zo'n kwaliteitsspatzeil van Zölzer.
- Details
Dit artikel gaat niet echt over omstandigheden die aan de zee zijn gelieerd. Maar het gaat over het varen van een wat langere afstand met de peddel. Dit omdat ik wil weten hoe de vaarsnelheid wordt beïnvloed door de afstand ten gevolge van bijvoorbeeld vermoeidheid en/of concentratie.
Afgelopen zaterdag vond ik het een mooie gelegenheid om vanaf Wormer met de GP naar de club in Uitgeest (2 x ca. 9km) te varen waar een feestje was voor het 35-jarig bestaan. Leuk voor de gezelligheid en de workshops die aan het strandje waren georganiseerd.
Ik ben daarnaar geïnteresseerd omdat je zeker op zee soms langere tijd achter elkaar moet peddelen.
- Details
Dit jaar ben ik weer naar Zweden geweest met 5 anderen van de KVU (Jos. Theo, Kasper, Henk en Chris). We gingen 9 dagen waarvan we op 7 dagen zouden kunnen varen.
- Details
Eind 2023 schreef ik een verhaal over een band waarmee je de schouder minder belast bij het slepen van een kajak op een karretje. Klik hier als je dat artikel wilt teruglezen.
Dit jaar was ik met een groepje van 6 KVUers (incl mijzelf) in Zweden en daar hadden we een uitdaging. Het woei al een flink aantal dagen uit het ZW met daarbij zeer harde windstoten. Daardoor werd het lastig om langs een stuk Zweedse kust, waar geen bescherming tegen ZW-storm stond, te varen.
Daar was gelukkig echter een uitweg voor:
We voeren voor de wind een doodlopende inham in. Van daaruit moesten we 1,5km lopen om in een ander doodlopend fjord uit te komen.
In dat andere fjord konden we de tocht in noordelijke richting "zonder probleem" voortzetten. Dat "zonder probleem" moet je echter ruim zien want er stonden daar, zelfs in beschut gebied, ook enorme windstoten. Daarbij moest je steeds heel alert blijven om je peddel goed vast te houden. Maar we hadden de wind meestal mee. Dat was ook wel weer leuk omdat je met je peddel kon zeilen en zo een aardige snelheid kon halen.
KLIK hier om verder te lezen en een film te zien hoe het slepen heel makkelijk ging!
- Details
Tot nu toe gebruikte ik altijd niet-deelbare peddels voor regulier gebruik. Behalve dan een deelbare reserve peddel om mee te nemen op zee. Ik moet daarbij wel bekennen dat dit veel simpeler peddels waren als mijn gewone reguliere peddel.
In een verslag van een groep peddelaars die door slecht weer in problemen kwamen op de Hinderplaat in 2023 las ik 2 opmerkingen / aanbevelingen die me echt aan het denken zetten:
- Ook het varen met de reservepeddel wordt als onwennig ervaren.
- Vaar ook regelmatig met je reservepeddel als dat geen kopie is van de peddel waarmee je vaart.
Dit kon ik in mijn zak steken want mijn reserve peddel vond ik niet echt goed varen (klikverbinding gammel, te lange peddel)
Dus: nu ben ik op zoek naar een goede reserve peddel.
Na een oriëntatie op nieuwe deelbare peddels EN op peddels die ik zelf nog heb, besloot ik om een goede peddel door te zagen.
Daarbij heb ik, als “try-out”, eerst mijn gammele reserve-peddel met het setje uitgerust waarmee een peddel verstelbaar wordt qua lengte en draaihoek.
- Details
Ik sprak laatst nog 2 leden van de kanoclub en toevallig hadden we het over peddellengtes.
Zij hielden nog een hele oude regel aan:
“steek een hand zo ver mogelijk omhoog en vouw je vingers om de bovenrand van een peddel. Als dat lukt dan is dat een goede peddellengte voor je.”
Ik geloof zelfs dat de nieuwe leden, die nu instructie krijgen, nog steeds dit advies krijgen welke peddellengte ze moeten pakken.
Vroeger koos ik ook op die manier een peddel, maar tegenwoordig ben ik het heel oneens met die manier om een peddel te kiezen.
De laatste tijd hoor je toch regelmatig dat nieuwe leden van een kanoclub na een tijdje last van een pols krijgen. Dat wijst op overbelasting van de pols.
Bij de keuze van een peddel komt echter meer kijken dan de oude methode doet vermoeden.
- Details
Ik was na mijn artikel over "Simonszand op drift" nog meer geïnteresseerd in vroegere kaarten van Simonszand en omgeving
Daarvoor vond ik nog veel interessante stafkaarten op TOPO-tijdreis waar je kaarten kunt aantreffen tot het jaar 1815.
Specifiek voor de omgeving van Simonszand heb ik de kaarten vanaf 1961 tot en met 2023 op een rij gezet en daar een filmpje van gemaakt.
In de jaren tussen 1961 en 1970 waren er blijkbaar weinig veranderingen in de Waddenzee rondom Simonszand want in die 9 jaren is de topografische kaart, zoals ik ze op de site vond, niet veranderd. Blijkbaar waren de weer-condities niet zo heftig dat er wezenlijke veranderingen ontstonden in geulen, zandplaten, eilanden enzovoort.
De latere periodes met jaren van identieke kaarten worden nadien steeds korter. En zeker na 2020 zien we vrijwel van elk jaar een bijgewerkte kaart waarin ook heel duidelijke veranderingen te zien zijn.
Lees verder en bekijk een interessant film over de verandering van Simonszand
- Details
Zoals ik eerder schreef waren polsklachten een reden om, al dan niet tijdelijk, op een Groenlandpeddel over te stappen. Niet alleen daarom want ik was ook zeer geïnteresseerd in het juiste en efficiëntste gebruik ervan. In 2010 heb ik eerder geruime tijd kennis gemaakt met een groenlandpeddel en in grote lijnen kon ik er wel mee varen maar voor mijn gevoel met een te hoog slagtempo.
Nu, sinds deze winter, een tweede ronde in het varen met mijn Inuksuk Groenland-peddel
- Details
In de tijd dat er op het Oostelijk wad nog minder kanoërs voeren, werd het nog gedoogd dat we daar een nacht met een tentje doorbrachten. Inmiddels het streng verboden daar te verblijven tussen 3 uur vóór en 3 uur ná hoogwater, omdat rond deze tijd de zandplaat als hoogwatervluchtplaats dient voor duizenden vogels.
We houden ons daar altijd strikt aan. Maar kamperen heeft toch geen zin meer omdat de plaat zo laag is geworden dat je er waarschijnlijk natte voeten krijgt als je gaat kamperen.
Maar toch komen we er heel graag!
Waarom?