In mijn artikel "Deelbare peddels" van 22 mei 2024 beschreef ik hoe ik mijn peddel EN mijn reserve peddel deelbaar heb gemaakt. Voor beide peddels gebruikte ik een setje zoals geleverd door KanoSport en heb ook beide setjes met hotmelt (cq. smeltlijm)  bevestigd.

Bij mijn "reguliere"peddel (lees "meest gebruikt") is dat prima gelukt: Lendal Linetik Touring.

Met mijn reserve peddel "Lendal PowerMaster" ging dat anders.
De eerste keer gebruikte ik de peddel, voorafgaand aan een vakantie, een dag als proef om de lijmverbinding te testen. De peddel voer prima natuurlijk, maar toen ik na de tocht kritisch naar de peddel keek zag ik dat er een blad los zat. Ik trok toen de conclusie dat er sprake was van een "beginners foutje". Ik heb het setje opnieuw zorgvuldig weer vastgelijmd zoals ik dat in mijn artikel van 24 mei heb beschreven. Vorig jaar heb ik de reserve peddel niet hoeven gebruiken. Mijn reguliere peddel heb ik sindsdien echter heel vaak zonder problemen gebruikt.

Dit jaar ga ik uiteraard weer een trektocht maken in mei en dus maakte ik opnieuw een proeftochtje met mijn reserve peddel. Daarbij voer ik tijdens een kanopauze met de boeg een ondiep graslandje op. Weer uitgegeten duwde ik me met met de peddel het graslandje weer af. Daarna merkte ik bij het varend dat de peddelhoek was veranderd.

Hé, wat is dat???? Eens even beter kijken en voelen !!!
En inderdaad zat het blad nu los en kon ik de hoek zonder problemen draaien en één blad schuiven.

Weer thuis heb ik de peddel weer uit elkaar gehaald; dat is makkelijk met hotmelt!

Ik zag daarbij dat de laagdikte van de lijm erg dun was en ook niet overal contact had gehad. En dat ondanks het grondig aanbrengen van voldoende lijm.

Toen snapte ik de oorzaak van de falen van de lijmverbinding: Daarvoor moet uit ook uitleggen wat er gebeurd is toen ik het verbindings-setje voor het eerst ging monteren.
Het is namelijk zo dat deze PowerMaster peddel erg bejaard is en minstens 30 á 40 jaar oud is. Ik merkte dan ook dat de peddelsteel niet in het setje paste: de stelen werden vroeger blijkbaar met een grotere diameter gemaakt.

Ik heb toendertijd aangenomen, zonder te checken bij de leverancier, (dom misschien🤥) dat er voor deze oude peddel geen passend setje zou bestaan. 
DUS heb ik veel tijd besteed aan het op maat schuren van de diameter van beide stelen (twee:  want oude peddel doorgezaagd😉)

De stelen pasten toen wel in het setje, maar het op lengte schuiven van de peddel tijdens het peddelen, ging wel wat moeilijker dan het andere setje: en dat is nog steeds zo!

Je snapt nu waarschijnlijk dat ik het setje niet nog en keer met hotmelt heb gelijmd. Want waarschijnlijk is de hotmelt te dik om zich goed te verspreiden in het setje rondom de steel.

Hoe nu verder ???

In het rek van 2 componenten lijm bij de Gamma kijkend zag ik veel soorten lijm waaruit ik moest kiezen. Lastig!

De deelbare setjes van KanoSport zijn niet van polyester of carbon gemaakt maar van een kunststof. Ze zijn gemaakt in een spuitgiet-matrijs waarin kunststof wordt verhit tot het vloeibaar is en onder druk in de matrijs geperst. Ik vermoed dat het materiaal Polypropyleen is; dat wordt vaak voor dit soort toepassingen gebruikt.

Omdat je kunststof niet kunt lijmen is het dus logisch dat peddelverkopers de deelbare peddels met hotmelt lijmen.

Nu heb ik, terwijl ik in de winkel stond, een gokje gemaakt want ik moest nu kiezen uit epoxylijm of acrylaatlijm.

Omdat de setjes dus van kunststof zijn het ik gekozen uit "Bison Kombi plastic". Dat is een Acrylaat-lijm die volgens Bison op vele plastics hecht. Of de hechting op een peddelsteel OOK goed is: dat ga ik nog ervaren.
Een minpuntje is dat Polypropyleen niet in het rijtje van de tube met lijm staat: Tja, bij aankoop was ik nog niet zo ver met mijn analyse.

En mocht de hechting, nu met die kunststoflijm toch onvoldoende zijn, dan moet ik voor mijn aanstaande kanotocht in Zweden een nieuwe reserve peddel kopen. OF mijn Groenland-peddel als reserve meenemen. Dat laatste moet ik eens goed overdenken want ik heb in ruig weer het liefste een "gewone" peddel als reserve  en géén Groenland peddel.

Hoe deze geschiedenis afloopt kan je later dit jaar hier op de Zeekajaksite lezen.

 


NOOT: 

Los van het feit dat deze deelbare peddel niet goed gelijmd kon worden laat deze ervaring WEL haarscherp zien dat je, voordat je met je zeekajak van wal steekt voor een (trek)-tocht, het best al je uitrusting-stukken checkt OF test !😉

Bij mij is dus gebleken dat dit echt nodig was en ik er nu voor de tocht al achter kon komen dat het niet goed was. Gelukkig maar🙂