René's Zeekjakblog
  • Home
  • Artikelen
  • Inhoudsopgave / Rubrieken
  • Contact

De meest recente artikelen

  • Rotsige kajak-kusten en reparatie
  • Bow-roll-rescue updated
  • Veilig aanlopen van het Slijkgat
  • Kajaks op de Hinderplaat; 19 februari 2023
  • Kano- en schrijfpauze?
  • Zittend in de golven
  • De verkeerde peddel gekozen.
  • Een weekje varen in Kösterhavet - Zweden
  • Kanotocht Noorwegen Oostkust Aust-Agdar 23-4 tot 5-5-2022
  • Een bijna-kano-ongeluk bij Trondheim
  1. U bevindt zich hier:  
  2. Home
  3. Artikelen

Restauratie dekfittingen Orion afgerond

Gegevens
Gepubliceerd: 15 juli 2020
  • reparatie
  • Orion P&H

In mijn vorige post liet ik zien dat de dekfittingen grondig gerestaureerd moesten worden. Geen simpele klus als de fittingen er authentiek uit moesten blijven zien.

Na het verwijderen van slechte delen van de fittingen bleef dit ervan over (voor 1 van de 4 te restaureren fittingen):

  • Klik hier voor het verloop van de reparatie

Als de stormwind gromt

Gegevens
Gepubliceerd: 05 juli 2020
  • tochten
  • techniek

Vandaag zouden we een tocht op zee maken. Helaas was het weer te ruig voor het traject dat we in gedachte hadden. Windkracht 7bft met uitschieters naar 8-9 bft.

Duidelijk verhaal dat we vandaag niet van Den Oever naar Texel zouden varen. ER waren wel wat alteratieven voorhanden waarvan het Alkmaardermeer waarschijnlijk de meest haalbare was. Mijn tochtgenoten haakten echter af.

Voor het Zweth in Wormer was de voorspelling 7 bft met tussen 12h en 14h uitschieters naar 8-9bft.
Ik houd wel van dit soort weer, dus ik ben gaan varen tussen 12-14h om alle wind te vangen. Nou dat heb ik geweten want je moest bij de vlagen absoluut de peddel heel goed vasthouden.
Ik vond het interessant om bij mezelf waar toenemen dat ik bij tegenwind automatisch overschakelde op maximaal gebruik van mijn buikspieren en fietsbeweging van de benen voor de peddelslag. Ik kon zo een vrij normaal peddelritme blijven varen. Vaak zie ik om me heen peddelaars die in tegenwind worstelen met dat ze de peddel nauwelijks rondkrijgen. Ik heb even gebrobeerd hoe ik dat zou voelen als ik alleen mijn armen zou gebruiken. Ik denk dat ik op die manier in een kwartier al verzuurde spieren zou hebben.

Ik houd van dit soort weer. Het doet me denken aan de tekst "als de stormwind gromt" in het lied van Liesbeth List: Heb het leven lief.
Ja dan leef ik echt als de elementen mij zo geselen.

Luister ook maar eens naar Liesbeth: KLIK HIER

 

< TERUG <

Grijplijnfitting van de Orion: verbazingwekkend.

Gegevens
Gepubliceerd: 02 juli 2020
  • reparatie
  • Orion P&H

Toen ik de Orion kocht zag ik al wel dat een vorige eigenaar een paar fittings had gerepareerd. Nu vond ik het tijd dat af te maken want het zag er slordig uit en bovendien leek het erop dat er slechte hechting op de ondergrond was.

Ik had gedacht de randjes van de reparatie glad te schuren en daarna netjes af te werken. Maar al gaande weg bleek dat ik de hele reparatie moest verwijderen bij 3 fittings. Maar ook bij een vierde waren de beginselen van een scheurtje zichtbaar.

Zo hoort het eruit te zien:

Klik hier voor verdere bevindingen

Bodemrestauratie van de Orion volbracht !

Gegevens
Gepubliceerd: 29 juni 2020
  • reparatie
  • Orion P&H

10 dagen geleden liet ik een foto zien van de bodem van de Orion waar ik alle kraken in de gekleurde gelcoat-laag had uitgefreesd. Gezien de hoeveelheid kraakjes wist ik dat het een flinke klus zou worden om de bodem weer in goede staat te brengen.

Dus die 10 dagen valt me achteraf wel mee.

De eerste stap was om alle groeven met een injectiespuit te vullen met witte gelcoat.

Een detail  van de vele kraakjes ziet er dan zo uit:

Klik hier voor de rest van het verslag van de restauratie.

Van zoet naar zout

Gegevens
Gepubliceerd: 21 juni 2020
  • tochten

Jos liep eigenlijk al jaren met het idee rond om op de langste dag de zon op zoet (lees:Durgerdam aan het  IJsselmeer) te zien opkomen en op zout (lees: Bakkem aan de Noordzee)  te zien ondergaan. De weg van zoet nar zout zou per kajak worden afgelegd.

Nu, in Coronatijd, bleek dit het moment voor een try-out. Hoe je dwars door Noord-Holland kon varen vereiste nogal wat voorbereiding waar Jos aardig wat tijd in had gestoken.

Klik hier voor het hele verslag

Boek: The art of kayaking

Gegevens
Gepubliceerd: 19 juni 2020
  • literatuur

Schrijver: Nigel Foster

Door een discussie met Jeroen over kajaks die door Nigel Dennis zijn ontworpen, herinnerde ik mij het boek :"The art of kayaking” dat Nigel heeft geschreven.

Nigel is iemand die zijn hele leven al kanoet en ook nog eens daarover heel gedetailleerd nadenkt. Ook geeft hij les.
Heel speciaal vind ik hoe hij in zijn boek schrijft over hoe jij leert: Hij observeert en hij zegt niet gelijk of hij vindt dat iemand iets fout doet qua peddeltechniek  of iets beter anders kan doen. Nee, hij observeert en gaat het zelf ook zo proberen te doen om te begrijpen waarom iemand iets op een bepaalde manier doet. Daarmee sluit hij uit dat hij wel zal zeggen hoe het hoort en tegelijk is hij bereid van iemand iets te leren. Dat is best bijzonder voor iemand als Nigel Foster die zijn hele leven al in een kajak vaart en die je, gezien zijn staat van dienst, best een kano-goeroe mag noemen.

Ik heb het boek weer eens gelezen en beschrijft letterlijk alles over kajaks, techniek, navigatie, enz., enz. op een prettige manier. En het mooie is dat zowel een beginner er waardevolle informatie vindt terwijl ook een (ver)gevorderde kajakker er ook nog informatie kan vinden waar die wat aan heeft.

Mooi is bijvoorbeeld hoe hij de peddelslag ziet: “the kayak should move, not the paddle”.
Het is deze manier om de peddelslag in een ander perspectief te zien die je aan het denken kan zetten. Iedereen denkt namelijk dat je tijdens een slag het peddelblad naar achteren trekt. Nigel zegt echter dat je het peddelblad in het water steekt en dat het blad daar blijft staan terwijl je kano aan het blad naar voren trekt. Door deze manier van denken voelt het peddelen ineens anders en kan je jezelf op de slag concentreren in plaatst van moeizaam aan een peddelblad te sleuren.

Maar lees gerust het hele boek: ik vind het een aanrader voor elke peddelaar op vlakwater en ook op zee. Er staat veel, veel meer in dan ik hier kan noemen.

Lees verder over dit boek

Bodem-Restauratie

Gegevens
Gepubliceerd: 10 juni 2020
  • reparatie
  • Orion P&H

Alhoewel de Orion, die ik past kocht, er als eerste globale indruk redelijk uitziet, mankeert er nog best veel aan.

Dit keer leg ik me toe op de restauratie van de bodem.

Lees meer …

Kano klussen

Gegevens
Gepubliceerd: 20 mei 2020
  • reparatie
  • Nordkapp HM

Het is alweer maanden geleden toen ik ontdekte dat de dekpomp, die op mijn Nordkapp HM was gemonteerd, defect was. Althans: de pompopbrengst was maar minimaal wat waarschijnlijk duidde op een lekke klep. Voor reparatie moest de pomp verwijderd worden, maar aangezien de vorige bezitter lang geleden geen roestvrije moertjes heeft gebruikt, was het echt onmogelijk de pomp te demonteren. Dan maar de boutjes afslijpen. Maar dat bleek een illusie omdat alles door het slijpen dan zo heet wordt dat de pomp-onderdelen gingen vervormen, soms zelfs smelten, ten gevolge van de ontwikkelde hitte. Eind van het liedje was dat de pomp er uit was en de kano onbeschadigd. De pomp echter was niet meer bruikbaar en rijp voor de sloop. Nieuwe dekpompen zijn niet meer verkrijgbaar.

Op zich vond ik dit geen probleem omdat ik toch liever een voetpomp in een kajak heb. Maar ja nu  had ik 2 gaten in mijn kano door de pomp. Daar voer ik al maanden mee terwijl de gaten met ducttape waren afgedicht.

Klik hier voor het verloop van deze klussen.

Navigatie op zee makkelijker gemaakt.

Gegevens
Gepubliceerd: 16 mei 2020
  • tochten
  • navigatie
  • literatuur

Eén van de belangrijkste zaken die je bij de planning van een zeetocht per zeekajak  in Nederland nodig hebt is informatie over getijde stromingen.

In eerste instantie gebruikte ik daarvoor het getijde boek HP33. Ik vond echter dat omslaan van die bladzijdes lastig. Toe ik een keer ontdekte dat er een digitale variant van is heb ik die jaren lang gebruikt: dat vond ik geweldig want als voorbereiding kan je heel nauwkeurig zappen door de tijd heen; zelfs per minuut als je dat zou willen. Nadeel is dat je jaarlijks een aardig bedrag moet neertellen en dat je dit programma wat alleen op een computer draait niet mee kunt nemen. En een app met dezelfde functionaliteit bestaat niet. Wel zijn er app’s waarin de bladzijdes van HP33 zijn verwerkt. Maar dat vind ik nog steeds lastig door het bladeren.

Klik hier voor de rest van dit artikel.

De zee geeft en de zee neemt.

Gegevens
Gepubliceerd: 11 mei 2020
  • diversen

Er is een gezegde “de zee geeft en de zee neemt”.  Zeker in oude tijden was dat een gevleugelde uitspraak in tijd van nood.

Maar kijkend naar het ongeluk van de 5 surfers in Scheveningen vandaag,  “neemt de zee nog steeds”; helaas!

Maar voor zeekanoërs geeft de zee ook: natuur, ruimte, vreugde EN ook voeding. Met dat laatste zijn Tiny en ik vandaag bezig geweest.

Tijdens onze zwerftochten in zeekajaks langs de Noorse en Zweedse kusten hebben we altijd heel veel zeewier gezien. In het heldere water lijkt de zee daar wel een levensgroot aquarium. Prachtig. Ik ben niet zo’n zwemmer, maar Tiny pakte al gauw een duikbril met snorkel en een fototoestel om al dat moois onderwater vast te leggen.
Nu wisten we wel dat je zeekraal, een zout minnende plant die op zoute oevers groeit, kunt eten. Maar wat je met al die zeewieren kunt doen daar hadden we niet meer kennis van dan dat je in de reformzaak vaak gedroogd zeewier kunt kopen. Voor ons vegetarisch vakantiemenu kochten we daar wel wier met een hoog eiwitgehalte. Maar verder reikte onze kennis niet.

Nu kwamen we pas geleden Guido van wildwier.nl op het spoor door een uitzending van “Floortje blijft thuis”. Behalve kanotochten had hij ook workshops over zeewier op het programma staan. Dit is onze kans meer te leren dachten we en legden contact met hem.

KLIK hier voor ons avontuur!

Pagina 8 van 38

  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12