- Details
https://nos.nl/artikel/2318280-drie-dode-kajakkers-gevonden-in-noordwest-frankrijk.html
NOS Nieuws • Buitenland • Zondag 12 jan 2020, 07:03
Drie dode kajakkers gevonden in Noordwest-Frankrijk
In natuurgebied de Baai van de Somme, in het noordwesten van Frankrijk, zijn drie dode kajakkers gevonden, meldt radiozender France Bleu. Het gaat om twee mannen van 46 en 47 jaar oud en een vrouw van 58. Een vierde kajakker, een jongen van 15, is zwaar onderkoeld naar het ziekenhuis gebracht. De vier leden van een kajakvereniging werden gisteravond als vermist opgegeven. Ze splitsen zich af van een groep van acht die was vertrokken voor een zeereis vanuit de plaats Le Hourdel en hadden gistermiddag op hun bestemming moeten aankomen. Twee van de vier werden rond middernacht in Le Crotoy aangetroffen. Enkele uren later werden vlakbij ook de andere twee slachtoffers gevonden, onder wie de jongen van 15. Het is onduidelijk wat er is gebeurd. De weersomstandigheden waren gisteren zacht.
Ja, dit is echt een drama. We kunnen nu alleen nog maar de nabestaanden sterkte toewensen met dit verlies!
Hoe het heeft kunnen gebeuren heeft me wel bezig gehouden. Om het te kunnen begrijpen en er eventueel van te kunnen leren, hebben Tiny en ik op het internet gespeurd. Vooral op Franse-, Engelse- en Belgische sites wordt er veel over geschreven.
- Details
Nee, niet Lampie van Willie Wortel.
Ik bedoel het lampje op mijn zwemvest waarmee ik in geval van problemen, hulpverleners de weg kan wijzen naar mijn positie.Vroeger had Bloem daar stroboscoop lampjes voor. De draaibare aan/uitknop raakte echter vaak defect. Toen ik jaren geleden bij Wolf Maritime een stroboscooplamp Firefly van ACR zag, schafte ik die aan want de aan/uitknop was zeer betrouwbaar: zonder onderdelen die gevoelig waren voor zout en zand. Toegegeven, het koste best wat. Guldens toen nog. Maar veiligheid gaat voor! |
MAAR, toch moet je, zo heb ik net geleerd, dat lampje regelmatig checken en kijken of het goed werkt.
- Details
Stellingen
- Elke zeekajak heeft voor- en nadelen.
- Veel zeekajakkers kopen eerst een kajak en gaan dan een test erover lezen.
- Elk zeekajak-ontwerp is een compromis.
- Als de kajak je goed past kan je wennen aan de minpunten.
- Een kajak wordt veel beter als je de kajak aanpast aan je lichaamsbouw.
- Je hoeft geen kajak-test te lezen; je kunt een kajak makkelijk zelf testen.
- Details
- Details
Sinds het zeekanoën vanuit Engeland naar Nederland is overgewaaid wordt er geschreven over het varen in groepen met zeekajaks.
In de eerste jaren ging dat erop zee heel streng en toe: Een groep zeekajakkers voer in formatie en bevatte een voor- en achtervaarder. Tevens voeren er links en rechts ook begeleiders. De rest van de groep werd geacht binnen deze vier begeleiders te blijven varen.
Voor deze aanpak zal wel reden zijn geweest. In een groep mensen zitten er altijd wel een paar individualisten die vooruit gaan of zijwaarts afwijken. Mogelijk bleven er ook mensen achter die niet konden meekomen. Een groep op zee kan op die manier zodanig uit elkaar vallen dat de tochtleiding geen overzicht meer heeft. Destijds was die strenge aanpak, zoals hier beschreven, blijkbaar de manier om verbetering te bereiken.
Uit eigen ervaring weet ik dat deze manier tamelijk effectief was. Nadeel was dat het niet als leuk werd ervaren om telkens tot de orde te worden geroepen. Het hangt natuurlijk een beetje af van de communicatieve vaardigheid van de tochtleiding hoe je dat commentaar gepresenteerd kreeg. Maar ja, kanovaarders zijn niet allemaal leraar en hebben niet allemaal educatieve eigenschappen.
Tegenwoordig wordt het groepsgedrag niet meer zo streng georganiseerd en vertrouwt men op het gezonde verstand van de deelnemers. Wel komt het voor dat notoire zondaars bij de de-briefing van een tocht streng worden toegesproken door de tochtleiding.
Toch geeft groepsgedrag nog steeds zorgen voor organisaties die kanotochten op zee organiseren.
- Details
Mijn eerste zeekano was (sorry: lees "is". Want ik heb haar nog steeds) een AnasAcuta. Daar heb ik jaren mee gevaren. Tot mijn volle tevredenheid want ik voelde me als 1 geheel in deze gehoorzame kano. Ze is ook zeer wendbaar en reageert goed op opkanten om koers te houden. Alhoewel ik deze kano geheel beheers had ik toch af en toe moeite om een groep bij de te houden. Niet omdat ze niet snel genoeg is. Ze niet heel snel , maar het probleem was dat ze in een ongunstige wind sterk oploeft. Daar was wel mee om te gaan omdat ze goed op opkanten reageert maar je kunt je energie maar 1 keer gebruiken. Dat betekende dat ik in een groep wat snellere peddelaars, die bovendien hun kajaks keurig met de scheg konden trimmen, de peddelmaatjes alleen kon bijhouden door erg hard te werken aan voorstuwing PLUS koers houden.
Omdat ik daar op een gegevens moment genoeg van had heb ik bij JG-Polyester een variabele scheg laten monteren want de AnasAcuta zou ik in geen geval ooit wegdoen.
Dat is al wel jaren geleden. Nu moet ik bekennen dat ik de laatste jaren wat minder in haar heb gevaren. Toen ik onlangs bedacht dat ik weer wat vaker in de AnasAcuta er op uit wilde gaan, heb ik alles eens goed nagekeken. Na een eerste tochtje ging de schegbediening niet goed en het leek erop dat ik de scheg bij het landen niet had opgehaald. Dus de scheg gedemonteerd en de kabel rechtgebogen en gesmeerd.
Echter na weer een tochtje bleek dat het probleem niet was opgelost want de scheg ging niet op of neer. Bij opnieuw demonteren bleek pas wat het echte probleem was:
Het scharnier van de scheg draaide niet meer. Dat heeft te maken met de scharnierconstructie die JG had gemaakt: dat was namelijk een massief rubber staaf met een diameter van 15 mm die door een gat in het schegblad stak. Dat rubber staafje was geklemd in de schegkast. Na jaren in de schegkast geklemd te hebben gezeten was de diameter groter geworden en zat het klem in het schegblad dat daardoor niet meer wilde draaien.
- Details
Vandaag stond er eigenlijk op het programma om op het strand van Wijk aan Zee te vertrekken naar Parnassia. Een leuke tocht langs de kust waarbij we ook IJmuiden moeten passeren.
Zowel Jos als ikzelf waren niet helemaal fit en omdat er ook nogal mistroostig, koud weer was voorspeld met een vlagerige, oostelijke wind van 4-6bft, besloten we om ergens anders te varen.
Dat werd een binnenwatertocht van Uitgeest naar het Guis- en Westzanerveld. Een gebied waar we allebei nog niet hadden gevaren. Bovendien leek de afstand groot genoeg om het als een trainingstochtje te beschouwen.
- Details
Toen ik dat filmpje onlangs tijdens de reunie nog eens zag, inspireerde me dat om er een instructie van te maken waarmee je kunt werken aan het efficiënter maken van je peddelslag.
- Details
Onlangs zag ik na een tocht, bij het verwijderen van modder van de bodem van mijn Nordkapp, dat er een flinke slijtage-plek was ontstaan die op niet al te lange termijn lekkage in het voorste compartiment zou kunnen veroorzaken.
- Details
Op mijn website zeekajaksite.nl heb ik geschreven dat ik geen liefhebber ben van een roer op een zeekajak. Maar de peddelaars die wel een roer hebben, adviseerde ik om regelmatig inspectie en onderhoud aan hun roersysteem te doen. Dit om te voorkomen dat je met een defect roer in een moeilijke situatie komt.
Nu vond ik op blz. 301 in het boek van Freya Hoffmeister, waarin ze over haar tocht rondom ZuidAmerika schrijft, een anekdote die dit advies geheel onderschrijft:
Gut zwei Monate habe ich jetzt noch Zeit. Von Sao Francisco do Sul bis nach Florianopolis brauche ich vier Tage. Einmal gerate ich fast in Seenot, als die Leine zu meinem rechten Steuerpedal reiβt und ich mein Kajak mit starkem Seitenwind in rauen Wellen kaum noch kontrollieren kann.
Nur weg von den Felsen!
Mit gewaltiger Anstrengung, endlosen Bogenschläge und letztendlich einigen Knoten- und Fuβtricks kann ich meinen Bug in eine geschützte Bucht dirigieren, wo ich meinen Kopf tief in den Rumpf stecken und die gerissene Leine ersetzen kann. Dieses Steuersystem is das beste der Welt und das einzige, welches ich auf eine Expedition wie dieser fahren würde. Wenn man aber die Vorzeichen einer durchgescheuerten Leine aus Faulheit nicht merken will und sie nicht rechtzeitig ersetzt, muss man eben die Konsequenzen tragen!
Freya had de kracht en de techniek om veilig aan de kant te komen.
Maar vraag je maar eens af of je dit zelf in de buurt van een Nederlandse Basalt-oever voor elkaar zou krijgen.