Tijdens het testen vonden Willem en ik heel belangrijk hoe een kajak zich in de wind liet peddelen. Een kajak die afviel vonden wij voor beginnende kajakkers beslist een NO GO. Dit omdat het veel meer kracht en techniek vraagt om in een afvallende kajak de gewenste koers te blijven varen. Dit artikel  is weer zo'n brokje gecomprimeerde kennis die we hebben opgedaan.


Oploeven versus afvallen

  • Oploeven betekent dat de kajak tegen de wind in wil draaien.
  • Afvallen betekent dat de kajak met de wind wil meedraaien.

De ideale zeekajak, die met een variabele scheg is uitgerust, loeft onder normale omstandigheden op met de variabele scheg in en valt af met de variabele scheg naar beneden.

Met zo'n zeekajak kan je onder bijna alle omstandigheden makkelijk van koers veranderen.

Als je een kajak ziet waarvan je het zitje naar voor of achter kunt verstellen dan is dat ook een manier om haar te trimmen op oploeven of afvallen.
Teveel verstellen van het zitje kan weer ander gedrag veroorzaken: zoals slechte koersvastheid in meelopende golven of duiken in golven, ed.

Een andere manier waarmee je de eigenschappen van een kajak kunt veranderen is de manier van beladen van het voor- en achter-compartiment:

  • het voorschip in verhouding zwaarder beladen dan het achterschip zal de kajak meer laten oploeven.
  • het achterschip in verhouding zwaarder beladen dan het voorschip zal de kajak meer laten afvallen.

Deze beide methoden om te trimmen (veranderen belading of zitje) zijn beslist af te raden als een definitieve aanpassing van het gedrag van een kajak. Je beïnvloedt daarmee, misschien in negatieve zin, namelijk veel meer eigenschappen van de kajak: Eigenschappen waarvoor de kajak niet is ontworpen. Wel kun je deze 2 "trucjes" toepassen als tijdelijk oplossing voor problemen onderweg.

OPM: Als je moeite hebt vast te stellen of je kajak oploeft of afvalt, vaar dan in het donker eens naar verlichte rode of groene boei. Dan is heel duidelijk vast te stellen wat de kajak doet.