Dan ben je waarschijnlijk de trotse eigenaar van je nieuwe- of tweedehands zeekajak.  Daar is helemaal niets mis mee!!!! Geniet daar maar lekker van en maak plannen wat je ermee gaat ondernemen.

Met dit artikel wil ik je op ideeën brengen waarmee je zelf verbeteringen of veranderingen kunt aanbrengen waardoor de kajak comfortabeler wordt, de kajak betere eigenschappen krijgt, handige toevoegingen krijgt , veiliger wordt,  enzovoort.

Dus lees hieronder eens wat er voor mogelijkheden zijn.

Overwegingen NA de aanschaf van een kajak

Nadat je een kajak hebt aangeschaft zijn er nog een paar dingen die je aan je kajak aan zou kunnen passen. Dingen die de kajak comfortabeler maken of die handig zijn tijdens het varen.

  • Passing
    Pas na de aankoop, indien nodig, de kuip aan voor optimaal contact tussen kajak - voeten - knieën - heupen! Lees hiervoor ook nog op deze website: Peddelaar en kajak als 1 geheel.
    Houd er bij onderstaande aanpassingen rekening mee dat het heel belangrijk is dat je precies pas zit in de kajak. Niet vastgeklemd, maar op een natuurlijke wijze in de kajak ingepast, zodat je elke beweging precies en zonder speling aan je kajak doorgeeft. Je bent dan 1 geheel met de kajak.
    Om deze passing te beteren kan je aan de volgende veranderingen denken:

    1. voetbuisVoetensteun: als je gebruik maakt van de kleine verschuifbare steuntjes voor de voeten kan je daaroverheen een buis schuiven. Daarmee krijg je extra bewegingsruimte omdat je de voeten ook eens kunt verzetten.
      Zie mijn blogpost hierover
      Of kies voor een schot op maat. Iets wat je natuurlijk beter VOOR de aanschaf kunt regelen. Maar je kunt natuurlijk ook schuimblokken tegen je huidige schot aan klemmen of lijmen. Dat is net zo effectief alhoewel je er wat bergruimte mee verliest.

    2. Pas de breedte van het zitje, als dat te breed is, aan met wat schuimrubber, neopreen of iets dergelijks.
      Elke situatie is anders, dus leef je uit en vind dat wat je het beste past:
      heup1heup2

    3. Als je geen prettig contact heb tussen knieën en het dek kan dat zeer doen als je met de knieën kracht moet zetten bij steunen, eskimoteren of dergelijks. Pas dat contact aan met schuimblokjes die je tegen de onderzijde van het dek lijmt zodanig dat direct contact tussen knieschijf en dek wordt voorkomen.
      Elke situatie is anders, dus leef je uit en vind dat wat je het beste past:
      knie1knie2knie3


  • togglesPas na de aankoop de toggles zodanig aan dat ze enkel-lijnig zijn in plaats van de 2 touwtjes waarmee de toggles meestal mee worden opgeleverd. Daarmee voorkom je dat bij jezelf of je tochtgenoten een vinger bekneld raakt tussen de touwtjes. Als de kajak omdraait kan je zelfs een vinger kwijtraken tussen die 2 touwtjes.
    Zie mijn blogpost hierover

  • Pas na de aankoop de luiken aan door ze elk met een touwtje aan de kajak vast te maken zodat je ze niet kunt verliezen. Stel dat je het luik een keer vergeet dicht te doen ben je midden op zee in ieder geval geen luik kwijt en kom je met de schrik vrij.
    luikluik
    Een andere reden is dat je zelfs op het land een luik kunt kwijtraken als de wind ermee gaat spelen. Ik las daarover in het boek van Freya Hoffmeister over haar tocht rondom Zuid-Amerika. Zie het artikel daarover op mijn blog.

  • Breng op het voordek 2 bolletjes van kurk aan op de deklijnen of een elastiek dat je daarvoor aanbrengt. Die bolletjes maken het mogelijk dat je er gemakkelijk een peddelblad onder lijn of elastiek kunt steken. Zo kan je bij een pauze of tijdens het maken van een foto minder makkelijk je peddel verliezen.

  • Breng onder het voordek, ter hoogte van je enkels, een netje aan. Daarin kan je bijvoorbeeld een regenjack stoppen als je dat bij de hand wilt houden. Maar ook kan je daarin makkelijk, tijdens een kajaktrektocht, de zeekaarten die je nog niet nodig hebt, meenemen. Maar ook een thermosfles in dat netje is handig bij een drijfpauze: zo kan je bij je warme drank zonder een luik open te hoeven maken.
    KLIK hier voor een beschrijving van hoe je gemakkelijk een mooi netje kunt maken en aanbrengen



  • Maak een hulplijntje met 2 carabiners. Dit wordt ook wel genoemd: contact-tow-line, omdat je er ook met kunt slepen. Dat klik je aan de deklijnen voor de kuip. Heel handig voor veel gelegenheden: in een vlotje vast klikken aan de grijplijnen een andere kajak; een kajak naast je slepen, kajak vastmaken aan de kant als je bent uitgestapt maar de kajak niet uit het water wilt halen, enz, enz. KLIK hier voor meer informatie

  • Rugleuning. Er zijn in de praktijk veel verschillende rugleuningen bij de diverse kajakmerken te vinden. Vaak ook hoge leuningen die heel comfortabel zitten. Nadeel is dat deze leuningen je hinderen als je tijdens een redding vanaf het achterdek moet instappen. Dan buigen ze vaak naar voren en voorkomen daarmee dat je in het zitje terecht komt. Ook zijn hoge leuningen een belemmering als je tijdens het eskimoteren de techniek toepast waarbij je ver achterover buigt om boven te komen. Gelukkig zijn leuningen vaak eenvoudig te vervangen door een andere naar je eigen smaak en inzicht.

    Er zijn ook peddelaars die de rugleuning weghalen en het prettig vinden om zonder te varen. Je hebt dan wel een heel actieve peddelhouding waarbij je de rugspieren actief gebruikt. Een variant daarop is het aanbrengen van een blok schuim achter je rug. Dit blok geeft wat steun onderin de rug maar belemmert je verder niet in je bewegingen.
    Afhankelijk van hoe je het blok vormgeeft kan je dan bijvoorbeeld heel makkelijk achterover leunen. Dit kan onder andere handig zijn bij eskimoteren.
    Het is wel heel belangrijk dat je dat blok schuim helemaal op je eigen rug pas maakt. Als je het niet goed doet heb je er meer last dan gemak van.
    Dat heb ik eens ondervonden toen ik een tijdje een kano, met zo'n blok schuim als ruggesteun, had geleend om te testen.



  • Heb je tekort aan bergruimte?
    Dan zou je kunnen overwegen om in de kuip, aan beide zijden naast je benen, 2 zakken op te hangen aan een elastiek. Daarin kan je allerlei zaken opbergen. Zelf berg ik daar het kanokarretje en de wielen op. Dat zijn lastige dingen om ergens in een compartiment op te bergen als je op trektocht bent. Ik was daar heel tevreden over. Als je het karretje nodig hebt hoef ik niet een compartiment uit te pakken maar haal het snel uit de kuip. Maar je kunt er natuurlijk ook andere zaken in bergen. Voor meer informatie: zie mijn weblog.