- Details
In zeekanovarend Nederland weet iedereen van het nut van een kanokarretje.
Er zijn vele soorten van in omloop en vele peddelaars hebben natuurlijk hun eigen voorkeur.
Veel soorten karretjes hebben luchtbanden. Op zich prima, maar ze hebben hun beperkingen; zoals te zacht, lek raken, liggend in de zon kunnen klappen. Ook heb je extra uitrusting nodig in de vorm van een pompje en plakspullen. Je zou zelfs een reserve binnenland kunnen meenemen.
Sommige kajakkers hebben daarom hun oog laten vallen op de wieltjes met massieve bandjes zoals die in rollators worden gebruikt. Je hebt er geen omkijken meer naar is daarbij de gedachte.
Zo ook Jos die mij deze foto stuurde.
- Details
In onze kennissenkring is het algemeen bekend dat wij graag voor vakantie naar Noorwegen en Zweden gaan.
Vaak gebruikten we daar voor de ferry Kiel-Gotenburg of Kiel-Oslo. Maar ook de ferry van de kop van Denemarken naar Kristiansand of bergen kennen we inmiddels. Alhoewel we dat wel een eind autorijden vinden.
Wat dat rijden betreft is er nu goed nieuws want vanaf april 2022 vaart er 3x per week een ferry van Eemshaven naar Kristiansand. Daarvoor hoef hooguit 2 uur te rijden en begint de vakantie al in Eemshaven.
Meer info vind je op https://hollandnorwaylines.com
- Details
Uitgaande van een kajak zonder roer is het punt dat een zeer koersvaste kajak moeilijker de bocht om te krijgen is. Ook is het met een koersvaste kajak soms moeilijker om koers te houden als er omstandigheden zijn waaronder de kajak bijvoorbeeld oploeft of afvalt. Bij zeer koersvaste kajaks moet je namelijk zover opkanten dat je voorbij het kantelpunt van de kajak komt; iets waarbij een beginner makkelijk kan omslaan.
Zo'n kajak adviseer ik liefst niet voor een beginnende kajakvaarder omdat deze problemen kan krijgen met het koers houden. In een verslag over zo'n kajak meld ik altijd dat de kajak niet geschikt is voor beginnende zeekajakkers TENZIJ ze al goed kunnen opkanten in combinatie met boogslagen.
Beginnende peddelaars kunnen beter een wendbare kajak varen zodat ze niet buiten hun comfortzone hoeven te komen.
- Details
Begin 2020 schreef ik hier al een artikel over een horloge met een noodknop: dat had ik gelezen op een Noors kano-tijdschrift.
Aangezien ik daar in Nederland nog niets over had gehoord heb ik vorig jaar een mail aan de KNRM gestuurd met de vraag of zij hier iets van wisten. (Klik hier voor het vorige artikel)
Dat hadden ze; en ze waren ook bij het project betrokken. MAAR schreven ze me: het is nog niet geheel klaar, dus wacht maar even
Nu zag ik toevallig net op internet een film over een Sony-horloge: SAFETRX. Dat kan verbinden met een app op je telefoon, en met die twee dingen samen heb je vele veilige mogelijkheden.
- Details
Het is niet de eerste keer dat ik een luik vervang. Daarbij was ik al een paar jaar eerder overgestapt van VCP-luiken naar luiken van KanoSport. Deze luiken bevallen me veel beter en gaan langer mee; ook bij gebruik op zee.
Nu had ik vorige week zo'n luik gekocht bij Bloem en wilde dat vandaag gaan gebruiken.
Tot mijn verbazing zat mijn nieuwe luik veel te los op de luik-fitting. Het was me een raadsel????????????
Toen maar even een eerde gekocht KanoSport-luik erbij gehaald: die paste echter uitstekend.
Zoek het verschil:
- Details
Een "doe het zelf"-project!
1) Handschoenen zijn er tegenwoordig in vele merken en soorten. Maar dat geldt in mindere mate ook voor de moffen.
Het is moeilijk een keuze van het type handschoen te maken en daarbij blijkt vooral dat iedereen zijn of haar eigen voorkeur heeft!
Er is één uitzondering op: namelijk neopreen wanten waar op de plek van de handpalm een gat is gemaakt zodat je toch contact met je peddel hebt. Deze handschoenen gebruik ik op zomerse koude dagen in gure wind, maar ook bij het (winters)-branding-kanoën omdat je daarmee wat makkelijker vanaf het strand in zee kan steken.
2) Kanomoffen kunnen ook een hele goede oplossing zijn.
Als je daar éénmaal je handen in hebt gestoken (ze zitten om je paddelsteel heen) dan heb je best warme handen.
Dat aandoen is bij sommige types die je in de winkel kunt kopen best wel even lastig: de eerste hand gaat best goed omdat je andere hand kan helpen. Maar voor de tweede hand gaat dat niet en moet je de tanden gebruiken om je hand erin te steken. Vooral als de kanomoffen van flexibel materiaal zijn gemaakt.
Een ander nadeel dat wordt genoemd is dat als je in de winter zou omslaan de handen geen bescherming van handschoenen hebben. Handen worden dan snel zo koud dat je er niet zoveel mee kunt. Het devies is dan natuurlijk om in de winter als er gevaar voor omslaan is, dan niet alleen te gaan varen maar met een maatje die je kan helpen.
Toch gebruik in de winter graag kanomoffen van neopreen. Die zijn veel warmer, vooral als ze van dik neopreen zijn gemaakt. Deze kanomoffen gebruik ik al 35 jaar en ben nog steeds tevreden over ze. Het grote voordeel van deze zelf gemaakte moffen is dat de opening voor de handen open blijft staan zodat je de handen er zonder hulp kunt insteken en je je tanden niet meer nodig hebt als hulpje. Bij een zwempartij in slecht weer blijft 's-winters natuurlijk wel het nadeel van koude handen. Maar dan gebruik ik de kanowanten uit 1) hierboven wel.
Een ander voordeel van deze wanten is dat je ze zelf kunt maken van neopreen van een dikte naar je eigen wens. Ze hoeven niet veel te kosten want je kunt ze maken van een afgedankte wetsuit. Je hebt alleen lijm en een scherp mes nodig
- Details
Je zou zeggen dat ik, omdat ik in zoveel zeekajaks heb gezeten, geen moeite moet hebben een kajak te kopen.
Zo simpel is het echter niet. Ik ben me juist heel erg bewust van het feit dat een zeekajak altijd een compromis is tussen een aantal eigenschappen. Dus eigenlijk ben ik niet gauw tevreden.
Een voorbeeld:
Zelf ga ik uit van de slechtste situatie. Zo heb ik, alhoewel ik geen problemen met een lage stabiliteit heb, heel lang getwijfeld over het kopen van een Lettmann Godthab. Dat is een prachtige, slanke en snelle kajak. Uiteindelijk heb ik die kajak niet gekocht: omdat ik, ook als ik eens een keer zwak ziek of misselijk ben, niet gelijk uit de kajak wil vallen en er nog redelijk mee moet kunnen varen.
Ik ga ervan uit dat de kajak mij niet in de steek mag laten maar dat ze me in zo'n geval MOET helpen.
- Details
Voetpomp, handpomp, of niet:
Voor gebruik op zee vind ik een pomp één van de meest belangrijke uitrustingstukken voor die gelegenheden waarbij je kunt omslaan. Zelfs al kan je zo goed eskimoteren dat je denkt dat het nooit zal mislukken, geldt de pomp toch als een vangnet.
Een vangnet voor als je onverhoopt een keer zwak, ziek of misselijk bent. Een tik van bijvoorbeeld een peddel hebt gehad. Een aanvaring gehad met een kajak of een drijvende zware balk. Enz., enz., Dus omstandigheden waardoor je toch bent omgeslagen.
Natuurlijk is het zo dat je wel op steun van je vaarmaten moet kunnen rekenen als je bent omgeslagen, de eskimorol niet is gelukt, en ze je met een X-redding weer in je kajak kunnen helpen. Maar er zijn omstandigheden denkbaar waarin je jezelf moet kunnen redden (bijvoorbeeld met een re-entry) en dan heb je een pomp nodig om niet in een plas water te moeten varen: dat is koud en minder stabiel.
Tijdens mijn redding met Willem Molengraaf heb ik ook heel hard een pomp nodig gehad (die ik niet had in de testkajak) omdat ik was omgeslagen tijdens het redden en wel weer met re-entry was ingestapt, maar daarna nog een hele tijd in koud water heb moeten zitten waardoor ik het op den duur toch wel erg (lees: te) koud had gekregen.
Klik hier om hele verhaal daarover te lezen.
- Nu klinkt bovenstaande misschien tamelijk extreem, maar er zijn ook praktischer omstandigheden waarin een voetpomp handig is als je wel reddende vaarmaten bij je hebt:
- Details
Een roer of niet:
Het lijkt erop dat je de laatste jaren steeds vaker zeekajaks met een roer ziet.
Waarom zou dat zijn?
- Het kan zijn dat het roer een hulp is voor de vaareigenschappen van bepaalde kajak-ontwerpen. Immers, er is steeds meer vraag naar snellere kajaks. Dat realiseert men in het ontwerp met langere waterlijnen en met de svedeform. Een roer als hulpje kan dan nuttig zijn voor zo'n ontwerp.
- Een maatschappelijke trend: meer gemak. Of met minder vaardigheid toch moeilijker zeeën kunnen bevaren.
- Om sneller te kunnen varen helpt een roer omdat je dan minder energie in sturen hoeft te stoppen. Dat kan zowel met de trend naar snelheid als de wens voor meer gemak te maken hebben.
Ik zou het een goede zaak vinden dat als kajak-ontwerpers een kajak met roer ontwerpen, dat het dan een model wordt dat ook zonder het roer in slecht weer ook goed bestuurbaar blijft .
- Details
Materiaal van de kajak:
Als je een kajak kiest is het soms, afhankelijk van de kajaks die je op het oog hebt, ook belangrijk om na te denken over het materiaal waar van de kajak is gemaakt. Bijvoorbeeld in verband met kosten of de bestemming waarvoor je de kajak nodig hebt. Soms is het makkelijk en heb je bij een bepaald model de keus uit bijvoorbeeld PE of glasvezel of carbon. Maar dat is natuurlijk niet altijd zo.
Voor de moderne zeekajaks heb je de keus uit PE-, polyester-, Epoxy/carbon-, en diepgetrokken kajaks.
- Voor- en nadelen van de verschillende materialen: