Harrie Tieken is een kanobouwer die omstreeks 1987 van Alkmaar naar Canada emigreerde. Ik vermoed dat hij nu is gepensioneerd want hij schrijft al zijn ervaringen nu in zijn weblog http://tiekenkayaks3.blogspot.com/
Hij beschrijft dat hij in de periode 1975-1987 goed contact had met Derek Hutchinson; een belangrijke kanoër die het zeekanoën een geweldige impuls heeft gegeven. Derek ontwierp ook zeekajaks die werden gebouwd door P&H. Maar ook Harrie Tieken had een bouwlicentie voor deze kajaks. Zo bouwde hij als eerste de Umnak Icefloe: een geweldig grote expeditiekano. Deze zeekajak functioneerde geweldig goed op open zee. Maar minder ervaren kajakkers hadden best wel moeite om met deze kajak te manoeuvreren aangezien hij wel heel erg koersvast was.
In zijn weblog las het het volgende:
Harrie Tieken started his kayaking manufacturing business back in 1972 in Alkmaar The Netherlands. His first workshop was a 32 meter historic clipper canal barge.
In 1975 he opened a modern factory in Nibbixwoud were he designed and build flat water racing kayaks and Derek Hutchinson sea kayak designs under licence.
Harrie build two Hutchinson Ice Floe sea kayaks for a 12.000 mile trip from Holland to the island of Lombok, Indonesia, here with Mrs. Eefje Schoo Minister of Transportation of the Dutch government asking Harrie questions about the kayaks.
One of his early manufacturing inventions in Holland was the now well known retractable skeg system seen in many sea kayaks in production today.
The first production sea kayak equipped with his invention was the “Fjord” Hutchinson sea kayak built by Tiekano and P&H in Nottingham England.
The prototype retractable skeg system was first placed in Tieken’s home build kayak in 1966. The skeg increased the directional stability of his flat water touring kayak. This early skeg system was operated from the foot brace with a mechanism but later changed in a slider system with a toggle on the deck next to the cockpit.
Aangezien ik een "Umnak Icefloe Fjord" heb, die in 1986 door Harrie Tieken is gebouwd, vond ik het zeer interessant dat dit ook de eerste zeekajak met ophaalbare scheg was.
En ook leuk om te weten dat de ophaalbare scheg een Nederlandse uitvinding is.
Dat de ophaalbare scheg juist in een Fjord is toegepast heeft te maken met dat Derek teleurgesteld was in dit ontwerp. Het was een door-ontwikkeling van de Icefloe. De Fjord heeft, zoals ik eerder schreef dezelfde rompvorm maar zonder de enorme integrale vaste scheg van de Icefloe. Daardoor werd de Fjord heel erg wendbaar. Naar de zin van Derek: TE wendbaar, want hij was moeilijk op koers te houden in golven die van achter kwamen.
Mijn vermoeden is dat hij daarom zo teleurgesteld was.
Maar de ophaalbare scheg heeft dat mijns inziens voor dit ontwerp opgelost. Ik heb in mijn Fjord in ieder geval geen enkele slechte ervaring als het gaat om koers houden in wat voor omstandigheden op zee dan ook.