In het Noorse kanotijdschrift Padling las ik gisteren over een bijna-ongeluk met een groepje van 3 kajakkers die bijna werden overvaren door een hurtigbåt. Een hurtigbåt is meestal een grote en zeer snel varende veerboot met een katamaran-achtige romp.

Een samenvatting van het artikel:

De kajakkers voeren in de schemering , bijna donker, om 19.25h  op 15maart op zee.  Ze voeren in de route waarop veerboten tussen Trondheim en Vanvikan heen en weer varen.

Ze voerden geen verlichting en/of andere zichtbaarheids-uitrusting. Gelukkig werden de kajakkers toch op tijd gezien zodat ze niet overvaren werden. Het schip moest daarvoor flink afremmen

De kajakkers hoorden niet tot de kanovereniging in Trondheim. De vereniging kent de gevaren en heeft voor hun leden een richtlijn  voor een veilige route om het betreffende gebied, waar deze snelle boten varen, over te steken.

Naar aanleiding van deze gebeurtenis heeft de kanovereniging samen met de Noorse reddingsmaatschappij RS een test gedaan naar de zichtbaarheid van kajakkers in het donker op zee. Ze testen onder andere radarreflectors en licht. De conclusie van het onderzoek was dat licht het beste is om zichtbaar te zijn voor schepen!

Als advies gaf het artikel nog de raad: Onthoud dat zelfs als je een boot ziet, dat je er dan het beste van uit kunt gaan dat de bemanning van de boot je niet heeft gezien!

Zelf had ik in het donker op het Alkmaardermeer ooit zo’n ontmoeting met een snel varende speedboot die, net als ik, zonder licht voer. Aangezien ik de boot goed kon horen maar niet kon zien had ik toen geen idee waar de boot heen voer en of ik in hun vaarroute lag. Gelukkig liep dit goed af.

Ik vond dat echter een angstig moment. Ik ondernam daarna toen gelijk actie door een sterk rond-schijnend licht te kopen dat je op een petje op je hoofd kon bevestigen. Dat was alweer 15 jaar geleden en de magneten, waarmee de lamp werd bevestigd, waren inmiddels defect.

Toen ik dit gisteren las heb ik vandaag direct een nieuw licht aangeschaft omdat we binnenkort weer in het buitenland op zee varen. In principe varen we niet in het donker, maar het zou zo maar een keer wel nodig kunnen zijn.

Als je het oorspronkelijke artikel wilt lezen (in het Noors)  ’klik dan hier’.

Ben je geïnteresseerd in het rond-schijnende licht: