Zoals ik eerder schreef op 3 oktober 2020 denk ik mee over de Groenlandse kajak die in het museum in De Rijp ligt.

Inmiddels zijn we daar zover mee dat we de kajak hebben opgemeten en getekend. Tevens zijn we een versie aan het tekenen waarin we de oorspronkelijke vorm reconstrueren. Je kunt je voorstellen dat deze kajak de afgelopen 600 jaar het zwaar te verduren heeft gehad. Wat er mee gebeurd is weten we natuurlijk niet, maar wel zien we beschadigingen en vervormingen. Daar kwamen we achter dankzij talloze foto's die we niet alleen van de buitenkant hebben gemaakt. Ook aan de binnenkant hebben gemaakt IN de kajak hebben we niet alleen gefotografeerd maar ook is er gefilmd tot ver in de boeg en achtersteven.

Toen we onlangs nog eens met de kajak bezig waren deden we een interessante ontdekking:

De kuip van de kajak is niet bijzonder comfortabel. Niet alles is van het zitje nog te zien omdat het lattenwerk in de kuip is gebroken en niet meer aanwezig. Maar toen we de kuip goed bekeken zagen we dat de planken (gunwales) waar tussen je kunt zitten, waren aangepast aan de  eigenaar. Het hout was glad bewerkt en zodanig afgerond dat je er precies klem tussen zat, op een manier waarbij je er ook niet makkelijk uit kon vallen. Op deze manier heb je veel beter contact met de kajak en ook kan je er beter mee eskimoteren: iets wat van levensbelang is in het ijskoude water bij Groenland.

Deze ontdekking vond ik verbazingwekkend omdat dit in onze huidige kajaks nog steeds actueel is. Op basis van de kanotests die ik samen met Willem Molengraaff heb gedaan bleek keer op keer dat de kajaks zich beter gedragen als je kajak aan je eigen lichaamsbouw aanpast. Je hebt dan beter grip op de kajak en kunt haar beter besturen. Niet onder alle weersomstandigheden is dat natuurlijk nodig maar als je ook onder ruigere omstandigheden met wind en golven vaart geeft het je veel meer mogelijkheden en meer zekerheid.

Maar kijk eens hoe de Inuit dat vroeger deden:

Niet echt comfortabel als je daarbij ook bedenkt of je wel lekker op de nu ontbrekende latten kon zitten

Foto's: Frank B