- Gegevens
- Wanneer.
- Welke bestemming.
- Welke route rijden we. Welke veerboot moeten we reserveren? Niet te lang met reserveren wachten.
- Kajaks preventief controleren op (kleine) gebreken. Niets is vervelender dan dat er onderweg iets onnodig kapot gaat.
- Bij onze controle op 2 kajaks vonden we:
- Touwtjes van 3 van de 4 toggles vervangen omdat die al half doorgesleten waren
- Drie luiken vervangen en alle luiken voorzien van goede touwtjes naar een deklijn toe. We nemen overigens nog 2 reserve luiken mee want een luik is een zeer essentieel onderdeel als er geen winkel in de buurt is.
- Klein gaatje in de bodem repareren want zo dun dat het een lek zou kunnen worden.
- Pompen controleren: 1 voetpomp werkt matig en moet gereviseerd worden. Doen na de vakantie. Wel handpomp meenemen.
- Handpomp werkt slecht: nieuwe gekocht.
- Schegbediening vervangen want 1 schroefje bleek dol te zijn.
- Elastieken op het dek vervangen bij beide kajaks
- kompasbeugel vervangen want die was gescheurd
- De in het zitje geplakte schuimvulling (voor goede heup- passing) weer vastgelijmd.
- Touw van de heupband vervangen want die stond op breken. Als zo'n heupband breekt heb je misschien een probleem in golven.
- Verder wordt onze paklijst grondig bekeken en eventueel veranderd
- En we hebben eten voor 2 weken gemaakt en moeten dat nog inpakken.
- Gegevens
Zoals ik in oktober 2020 al schreef in mijn weblog, ben ik toevallig betrokken geraakt bij de Groenlandse kajak in het museum Het houten Huis van De Rijp.
Ging het in eerste instantie om wat voor eigenschappen deze kajak vroeger heeft gehad, inmiddels is het afgelopen jaar steeds meer gegaan over de staat waarin de kajak verkeert.
Dat betekende dat Frank en ik veel fotosessies hebben gehouden. Niet alleen van de buitenkant, maar juist ook van de binnenkant. Heel minutieus is, vooral door Frank, op de foto's en filmpjes gespeurd naar de constructie en vooral ook over de beschadigingen die de kajak in de afgelopen honderden jaren heeft opgelopen door ons onbekende omstandigheden.
Wat ik het meest indrukwekkend vonden was het vinden van een talisman die in het voorschip onder het dek is bevestigd: een bundeltje van leer waaruit botjes, kop van een zeevogel of tandjes steken. De talismannen zijn wel heel bijzonder, want in oude Groenlandse kajaks, zoals deze, zijn die niet gedocumenteerd.
Verder hebben we veel waardering gekregen voor de bouwers van toen die met beperkte middelen heel creatief toch deze mooi gelijnde kajak hebben kunnen maken. Bij een eerste blik denk je van de binnenkant: wat een geknutsel! Maar verder speurend vind je bijvoorbeeld zeer professionele lassen daar waar een lat te kort was en moest worden verlengd. Inmiddels vinden we het ongelofelijk waartoe de Inuit-bouwer in staat was.
Bij de beoordeling werden ook verschillende plekken gevonden waar de kajak schade heeft opgelopen. Zo waren de kiel- en kimlatten ter hoogte van de kuip verdwenen waardoor de kajak een grote deuk vertoonde en ook de kajak is gebogen. verder veel beschadigde spanten die ook veel vervorming hebben veroorzaakt. Zoals het voorschip dat getordeerd is. Of het achterschip dat zo vervormd is dat het wel lijkt of de bouwer een (moderne)scheg heeft willen maken. Niet is minder waar want de beelden van het inwendige wezen uit dat de kielbalk achterin gebroken is waardoor de krimp van de zeehonden huid de vorm drastisch verandert heeft. Iets dergelijks is in heet voorschip gebeurd.
Afgelopen jaar ontdekten we steeds meer oorzaken voor de huidige vorm van de kajak.
Dat deed bij ons de wens ontstaan om te proberen de oorspronkelijke vorm van de kajak te tekenen.
In werkelijkheid ging dat onderzoek en het tekenen gelijk op wat bij nieuwe ontdekkingen weer leidde tot aanpassing van eerdere conclusies over de vorm.
Voor het tekenen zijn we begonnen met het opmeten van de kajak op 27 punten.
KLIK HIER om verder te lezen en te kijken naar het resultaat van de tekening
- Gegevens
Als je met je kajak sterke wind tegen hebt en je er met misschien maar met 2-3 km/h tegenin komt. Een echte energieslopende actie.
De stormen die de afgelopen tijd door Nederland raasden inspireerden mij iets te schrijven over het peddelen tegen de wind in.
Een dag voordat storm Corrie haar volle sterkte had was de wind al best heftig met vlagen tot ruim 7bft.
Die dag hadden een kanomaatje en ik zin in wat beweging en gingen voor een rondje De Woude op het Alkmaardermeer. Op de heenweg naar De Woude surfende voor de Wind: een waar genot!
Voor de terugweg had ik wel wat zorg: ik vroeg me af of mijn schouders al genoeg hersteld waren om langere tijd tegen die 7bft in te zwoegen.
Toen het zover was en we de volle wind recht tegen hadden zakte ons tempo natuurlijk flink. Flink zwoegen dus.
De inspanning viel me echter mee, maar ik realiseerde me gelijkertijd dat dit kwam doordat ik automatisch in mijn stormslag was terug gevallen. Ik kon zelfs nog wat versnellen. Tevoren had ik daar niet over nagedacht, het ging gewoon weer vanzelf.
Die stormslag is in de loop der tijd bij mij uit een combinatie van verschillende peddelslagen en probeersels ontstaan. Ik moet daarbij wel uitleggen dat ik, zolang ik peddel, altijd al probeer zo efficiënt mogelijk te peddelen. Daarnaast probeer ik van alles uit; of ik in een kajak vaar, of in een Canadese kano, of over wat ik bijvoorbeeld lees over de techniek waar de Inuit mee peddelen. Dit alles smolt samen.
Varend in een Canadese kano vond ik zeer inspirerend want daarbij heb je vele slagen om te peddelen en te manoeuvreren. Zelfs remmen is een aparte peddelslag in een canadees.
Zo is de fascinatie voor peddelslagen bij mij ontstaan.
- Gegevens
Zoals ik eerder schreef op 3 oktober 2020 denk ik mee over de Groenlandse kajak die in het museum in De Rijp ligt.
Inmiddels zijn we daar zover mee dat we de kajak hebben opgemeten en getekend. Tevens zijn we een versie aan het tekenen waarin we de oorspronkelijke vorm reconstrueren. Je kunt je voorstellen dat deze kajak de afgelopen 600 jaar het zwaar te verduren heeft gehad. Wat er mee gebeurd is weten we natuurlijk niet, maar wel zien we beschadigingen en vervormingen. Daar kwamen we achter dankzij talloze foto's die we niet alleen van de buitenkant hebben gemaakt. Ook aan de binnenkant hebben gemaakt IN de kajak hebben we niet alleen gefotografeerd maar ook is er gefilmd tot ver in de boeg en achtersteven.
Toen we onlangs nog eens met de kajak bezig waren deden we een interessante ontdekking:
De kuip van de kajak is niet bijzonder comfortabel. Niet alles is van het zitje nog te zien omdat het lattenwerk in de kuip is gebroken en niet meer aanwezig. Maar toen we de kuip goed bekeken zagen we dat de planken (gunwales) waar tussen je kunt zitten, waren aangepast aan de eigenaar. Het hout was glad bewerkt en zodanig afgerond dat je er precies klem tussen zat, op een manier waarbij je er ook niet makkelijk uit kon vallen. Op deze manier heb je veel beter contact met de kajak en ook kan je er beter mee eskimoteren: iets wat van levensbelang is in het ijskoude water bij Groenland.
Deze ontdekking vond ik verbazingwekkend omdat dit in onze huidige kajaks nog steeds actueel is. Op basis van de kanotests die ik samen met Willem Molengraaff heb gedaan bleek keer op keer dat de kajaks zich beter gedragen als je kajak aan je eigen lichaamsbouw aanpast. Je hebt dan beter grip op de kajak en kunt haar beter besturen. Niet onder alle weersomstandigheden is dat natuurlijk nodig maar als je ook onder ruigere omstandigheden met wind en golven vaart geeft het je veel meer mogelijkheden en meer zekerheid.
Maar kijk eens hoe de Inuit dat vroeger deden:
- Gegevens

- Gegevens
Go with the flow
De hele maatschappij individualiseert.
Maar als je echter met zeekajakkers discussieert over veiligheid dan is ieder het er over eens dat goed groepsgedrag belangrijk is. Interessant is wel dat er na afloop van zo'n discussie altijd wel iemand de opmerking maakt: "maar we blijven individualisten".
Met andere woorden: we geven geen garantie dat we dat ook daadwerkelijk doen.
Dat blijkt in de praktijk ook wel want als er wordt gevaren met meer dan 2-3 peddelaars dan is het groepsgedrag soms toch ineens verdwenen. Resultaat is dan dat een groep uit elkaar valt en/of dat er groepsleden zoek zijn.
Tot zover de huidige praktijk.
- Gegevens
Inleiding
Oorspronkelijk kom ik uit Scheveningen. En ik kan me nog goed herinneren dat er altijd op werd gehamerd dat de muien bij afgaand water gevaarlijk zijn. Niet ten onrechte want in een belangrijke badplaats zoals Scheveningen was en is, waren jaarlijks meerdere verdrinkingen van zwemmers. Dat heb ik nog steeds in mijn hoofd gegrift staan.
Tegenwoordig bestaat er een groeiende interesse in branding-kanoën. Misschien hoort het bij deze tijd dat men de spanning zoekt. Alhoewel er vanuit de Reddingdsbrigades veel aan voorlichting wordt gedaan over het zwemmen in zee, lijkt het of de branding-kanoërs zich weinig zorgen maken over de gevaren in de zee.
Zwemmers wordt geadviseerd zich niet in muien te begeven en niet dieper zee in te gaan dan tot je heupen.
Kanoërs zitten echter al snel in een mui en zijn ook al snel in dieper water dan heuphoogte. Al varend maakt dat niet zoveel uit, maar aangezien beginnende branding-kajakers best vaak omslaan vind ik dat een teken van zorg.
Daarom heb ik dit artikel geschreven waarin ik probeer uit te leggen hoe een mui werkt en wanneer een beginner in het branding-kajakvaren beter niet kan gaan varen.
Ik noem iedereen die niet of niet heel goed kan eskimoteren dus een beginner!
- Gegevens
In zeekanovarend Nederland weet iedereen van het nut van een kanokarretje.
Er zijn vele soorten van in omloop en vele peddelaars hebben natuurlijk hun eigen voorkeur.
Veel soorten karretjes hebben luchtbanden. Op zich prima, maar ze hebben hun beperkingen; zoals te zacht, lek raken, liggend in de zon kunnen klappen. Ook heb je extra uitrusting nodig in de vorm van een pompje en plakspullen. Je zou zelfs een reserve binnenland kunnen meenemen.
Sommige kajakkers hebben daarom hun oog laten vallen op de wieltjes met massieve bandjes zoals die in rollators worden gebruikt. Je hebt er geen omkijken meer naar is daarbij de gedachte.
Zo ook Jos die mij deze foto stuurde.
- Gegevens
In onze kennissenkring is het algemeen bekend dat wij graag voor vakantie naar Noorwegen en Zweden gaan.
Vaak gebruikten we daar voor de ferry Kiel-Gotenburg of Kiel-Oslo. Maar ook de ferry van de kop van Denemarken naar Kristiansand of bergen kennen we inmiddels. Alhoewel we dat wel een eind autorijden vinden.
Wat dat rijden betreft is er nu goed nieuws want vanaf april 2022 vaart er 3x per week een ferry van Eemshaven naar Kristiansand. Daarvoor hoef hooguit 2 uur te rijden en begint de vakantie al in Eemshaven.
Meer info vind je op https://hollandnorwaylines.com
- Gegevens
Uitgaande van een kajak zonder roer is het punt dat een zeer koersvaste kajak moeilijker de bocht om te krijgen is. Ook is het met een koersvaste kajak soms moeilijker om koers te houden als er omstandigheden zijn waaronder de kajak bijvoorbeeld oploeft of afvalt. Bij zeer koersvaste kajaks moet je namelijk zover opkanten dat je voorbij het kantelpunt van de kajak komt; iets waarbij een beginner makkelijk kan omslaan.
Zo'n kajak adviseer ik liefst niet voor een beginnende kajakvaarder omdat deze problemen kan krijgen met het koers houden. In een verslag over zo'n kajak meld ik altijd dat de kajak niet geschikt is voor beginnende zeekajakkers TENZIJ ze al goed kunnen opkanten in combinatie met boogslagen.
Beginnende peddelaars kunnen beter een wendbare kajak varen zodat ze niet buiten hun comfortzone hoeven te komen.