- Details
Zee door Toon Hermans
Zee
Ik wil alleen zijn met de zee,
ik wil alleen zijn met het strand,
ik wil mijn ziel wat laten varen,
niet mijn lijf en mijn verstand.
- Details
Afraid door John Millington Synge
Afraid
A man who is not afraid of the sea
will soon be drowned, he said, for he will be
going out on a day he shouldn't. But we do
be afraid of the sea, and we do only be
drowned now and again.
John Millington Synge
The Aran Islands
- Details
Keerpunt door Sirene Verlangen
Keerpunt
Het keerpunt tussen eb en vloed
komt steeds terug als het moet
dan rolt de zee weer naar het land
of keert weer terug naar de waterkant
- Details
Al jaren pleit ik ervoor dat zeekajakkers een voetpomp in hun zeekajak monteren. Ik heb daar vele discussies over gevoerd; soms tevergeefs. Ook heb ik in dit weblog meerdere artikelen hierover geschreven.
Zie onder andere:
- Als je een actieve zeekajakker bent: kies je dan voor een voetpomp, handpomp of geen pomp?
- Kajaks op de Hinderplaat; 19 februari 2023
- Redding - 2003
In het tijdschrift van de Salzwasser Union las ik kortgeleden, in hun uitgave van december 2023 / SK176, een artikel van Matthias Panknin.
Hij is al 36 jaar vaarleider op zee en houdt in zijn artikel een dringend en boeiend betoog over een in de kajak gemonteerde pomp. Hij ziet de pomp als redder van peddelaars, maar ook als middel om te voorkomen dat de redders zelf in problemen raken of zelf schade aan hun materiaal oplopen.
Ik vind het een uitstekend artikel en daarom heb ik het van het Duits naar Nederlands vertaald als tip voor alle zeekajakkers in Nederland en geplaatst met toestemming van Matthias [Du kannst den Artikel gerne verwenden wie Du möchtest! _ Es freut mich, wenn er auch in den Niederlanden erscheint!.]
Braucht ein Seekajak eine fest eingebaute Lenzpumpe?
Heeft een zeekajak een vast geïnstalleerde lenspomp nodig?
Von: Matthias Panknin
Allereerst een waargebeurd verhaal om vooraf te illustreren: In september 2020 voeren 10 zeekajakkers van Hooge terug naar Schlüttsiel in winderige omstandigheden met 6 Bft van achteren.
- Details
Jos en ik hadden allebei behoefte aan een stukje peddelen en onze agenda’s kozen een week geleden daarvoor 21 december. Een dag ervoor bleek dat storm PIA dan zijn hoogtepunt zou bereiken. Evengoed gingen met als doelstelling de kant te volgen en als het te gek werd terug te gaan.
De afgelopen tijd had ik de peddel al vaak gebruikt onder diverse omstandigheden, maar nog niet in flinke golven. Over de voortstuwing me de peddel was ik tot nu toe zeer tevreden en ook de techniek beheerste ik steeds beter. Omdat ik mijn nieuwe Groenlandpeddel in de storm wilde gebruiken en te leren wat je met die peddel in golven kan doen, was dit een mooie gelegenheid.
Surfgolven en de wind mee
- Details
De Zee door Will Duivenvoorde
De zee
Zo ruim en rustgevend
Maar ook zo onvoorspelbaar
Zo mooi en innemend
Opeens wild en onbedwingbaar
Gevaarlijk en vol van stromen
Golven en opzwepend schuim
De plek waar ik graag mag komen
Daar achter het hooggelegen duin
- Details
De zee klotst voort door Willem Kloos
De Zee, de Zee klotst voort in eindelooze deining,
De Zee, waarin mijn Ziel zich-zelf weerspiegeld ziet;
De Zee is als mijn Ziel in wezen en verschijning,
Zij is een levend Schoon en kent zich-zelve niet.
- Details
Ik kon goed rollen met de peddel. Maar ik vond dat ik er voor een toer-tempo met een hoger peddelslagritme moest varen; dat vond ik minder aangenaam want het past niet bij een relaxte manier van peddelen waar ik van houd.
Tweede was dat je niet even snel een sprintje kon pakken als dat nodig was voor een bepaalde situatie op zee.
We zijn nu 20 jaar verder en ik heb een polsblessure opgelopen. Deze is wel grotendeels genezen maar het werkte niet zoals voorheen. Ik had bijvoorbeeld een halfuur opwarm-tijd nodig voordat de pols, al peddelend, geen zeer meer deed. Daarna ging alles goed, maar 's-avonds en de volgende ochtend deed de pols wel vervelend zeer en moest ik eigenlijk 2 dagen pauze nemen voordat ik weer in een kano stapte. Het probleem zat een beetje in het feit dat ik, zoals bijna iedereen, met gedraaide bladen vaar: het bij elke slag draaien van de peddel liet de pols een knik-beweging maken. Vroeger geen probleem, maar nu wel.
- Details
Zeekajakken “en verder”
Zoals je in dit weblog kunt lezen vaar ik nog steeds op zee en hoop dat nog lang te doen 🙂.
En nog elke keer leer ik wat van allerlei ervaringen; over uitrusting, technieken, en zo voort. Als het maar over zeekajaks gaat.
Daarover publiceer ik hier dan weer een artikel als ik denk dat iemand anders er wat mee kan!
Lees verder; ook voor de links naar de overige 8 artikelen in deze serie
- Details
Dit artikel is een vervolg op het artikel “In the beginning” dat ik in 2007 schreef naar aanleiding van de vraag van Jos: “Hoe ben je met (zee)kajakken in aanraking gekomen?”.
Ik schreef onderin dat artikel heel globaal over het vervolg tot en met het zeekajakken. Het heeft even geduurd, maar nu pas ben ik aan het vervolg begonnen over de afzonderlijk discipline waar ik doorheen ben gegaan.
In deze serie artikelen ga ik stap voor stap langs alle disciplines.
Websites bouwen
Omdat we ons in de situatie met de Commissie zeevaren niet zo thuis voelden voor het publiceren van onze testverslagen, hebben we al snel een andere oplossing gezocht voor de situatie: Omdat websites mij al interesseerde heb ik een website gemaakt waarin we alle verslagen, ook de paar oudere, publiceerden. Daarmee waren alle verslagen ook gelijk gebundeld voor de lezers. Wij kregen van veel kanten waarderende reacties op de website. Dus daar gingen we mee door.
De website is, in het kader van het leerproces, een aantal keren veranderd. Na verloop van tijd is de website geëvalueerd tot dit huidige weblog op www.zeekajaksite.nl. Wel met een structurele verandering want na 10 jaar alleen te hebben getest wilde ik daarmee stoppen. Ik bedacht toen dat ik in plaats van de testverslagen een handleiding voor het testen kon schrijven. Een handleiding waarin al de kennis die Willem en ik hebben verzameld is opgenomen en ook hoe je zelf een kajak kunt testen. Daar was echter weinig animo voor en kreeg ik alleen vragen naar de oude testverslagen. Naar aanleiding daarvan heb ik het huidige weblog gemaakt waarin echter wel de belangrijkste informatie over kajak-eigenschappen ook is opgenomen. De handleiding voor het testen wilde ik wel bewaren en heb er daarom een boekje van laten maken.