De dag na het repareren van de schegaanhechting was het zulk stormachtig weer dat ik dat een prima gelegenheid vond om de dichtheid van het achtercompartiment te testen. Op het Zweth trotseerde ik een dikke windkracht van 7-8 bft en zocht de lagerwal op om daar door de grootste golven te varen. Al varend had ik het prima naar mijn zin in de Orion want hij luisterde heel gehoorzaam naar de scheg als er getrimd moest worden. Stabiliteit was ook geen enkel probleem. Alleen bij het van de wind afdraaien kwam er een moment dat het oploeven net zo sterk was als de kracht van mijn boogslagen. Zoals dat bij meerdere kajaks voorkomt blijf je dan in een bepaalde koers hangen. Maar ook hier werkt de oplossing om de scheg dan geheel te laten zakken: dan valt de kajak af en kom je in een koers met de wind mee.
Weer thuis heb ik uiteraard gelijk gecontroleerd of het nog droog was achterin. Dat was een teleurstelling want er zat toch wat water in. Weliswaar iets minder dan eerst, maar het (tweede?) lek heb ik nog niet gevonden.
De volgende dag het paardenmiddel toegepast: Ik heb ca. 50 liter water in het compartiment laten lopen. Minder had ook gekund want het lek diende zich gelijk aan: Op de plek waar men aan de achtersteven een reparatie had uitgevoerd daar druppelde water uit een barstje naast de reparatie plek.
Nader onderzoek leerde dat men daar de kiel voor een deel had weggezaagd en dat opgevuld met een plamuur. Witte verf moest de reparatie onzichtbaar maken. Ik vond dit wel een knullige reparatie van 1 van de vorige eigenaren: puur voor het oog en niet gedacht aan kwaliteit. Misschien wel om de kajak te kunnen verkopen. Degene waar ik hem had gekocht was dat in ieder geval niet geweest want hij bood zelfs aan hem terug te kopen. Dat heb ik maar niet gedaan.
Onderzoek van het lek was snel geklaard: met een beitel in de barst wipte ik zonder moeite de plak plamuur los en kwam de lekplek in beeld.
De reparatie zoals ik hem heb uitgevoerd was:
- Reparatieplek glad schuren, opruwen en ontvetten
- 10 glasmatjes met polyesterhars op de plek aanbrengen tot het oorspronkelijke kielprofiel weer benaderd was.
- Na harden alles weer in model schuren
- Op de naad tussen kiel en de reparatieplek in een klein geultje frezen, daar waar nog een overgang zichtbaar was, en dat met behulp van een injectiespuit opvullen met witte gelcoat.
- Na harden het hele oppervlak gladschuren en voorzien van een laag witte gelcoat en daarna met steeds fijner waterproef schuurpapier het geheel gladschuren. Daarna nog polijsten met cleanerpasta zodat de reparatie nagenoeg onzichtbaar werd.
Op naar de volgende klus.
Dat word het repareren van de kraak in het voorcompartiment. Omdat ik dat van binnenuit wil repareren, terwijl ik er niet bij kan en ook niets kan zien, heb ik daarvoor zonet een Endoscoopcamera besteld die ik op een laptop kan aansluiten om live te kunnen zien wat ik in het compartiment doe met bokkepootkwast en BBQ-tang. Spannend!