Toen onze branding-goeroe Anoushka een oproep deed om 1 maart niet in de branding te gaan surfen wegens teveel wind, maar het Alkmaardermeer af te surfen heb ik me daarvoor aangemeld met in gedachte dat ik dan mooi de Orion in zwaar weer kon varen. Want zwaar weer was het: met uitschieters van de wind naar 7 bft. Mogelijk dat dit in de praktijk wel tot 8bft ging denk ik.
Omdat er ook zwembad-activiteiten binnen de club waren, voeren we maar met z’n drieën.
Maar we hadden lol voor 10: de golven om op te surfen waren geweldig en de Orion deed in het surfen niet onder voor de Mariner van Anoushka. Wat mij betreft hoort de Mariner in de groep zeekajaks die goed surfen.
De goede stabiliteit van de Orion gaf me een geweldige marge om in die harde windvlagen ook eens wat andere slagen te maken. Ik had bijna het gevoel dat ik nog in mijn leunstoel zat. En dat zegt wel wat want het was heel unheimisch weer. Alleen de zon die doorkwam maakte dat het wat vriendelijker uitzag op het Alkmaardermeer.
 
Ook de wendbaarheid met de wind mee varend met de scheg uit, viel me mee alhoewel de Orion met de scheg in natuurlijk nog wendbaarder is; maar om beter te surfen had ik de scheg geheel naar beneden gezet.
 
Aan het eind van het meer gekomen was de vraag: hoe gaan we terug?
Twee wilden over het meer en aangezien we met zijn drieën waren werd dat het meer. Had ik geweten dat Wieger gisteren al veel gebuffeld had en daardoor niet zo’n zin om tegen we wind in terug te buffelen had ik misschien wel meegegaan over het kanaal. Tja, in die wind en golven kan het lastig communiceren zijn. In ieder geval zagen we na een tijdje dat Wieger omkeerde. Aangezien Anoushka dat niet verontrustend vond gingen wij door over het meer. Dat hebben we geweten. In plaats van een half uur op de heenweg hadden we dik twee uur nodig om terug te komen. Deels doordat we sommige al te winderige stukken links hebben laten liggen. Daarvoor voeren we dwars op de wind en golven naar de andere kant. Daardoor maakten we natuurlijk iets meer kilometers maar hoefden niet echt recht tegen de wind in te beulen. Ter hoogte van het starteiland gaf dat golven, waar we dwars op voeren, waar we niet over heen konden kijken: dat betekend minstens 80cm hoog. Die zie je niet zo vaak op het Alkmaardermeer. Ik kan vertellen dat ik me daarbij uiterst comfortabel voelde in de Orion.
 
Nog belangrijker te melden vind ik het gedrag van de Orion: Elke zeekano heeft last van afvallen als de boeg door een golf wordt opgetild en dan ogenblikkelijk door de wind opzij wordt geblazen. Zo ook de Orion. Maar deze kajak is zo wendbaar dat ik haar spelenderwijs na elke golf weer op koers kon krijgen. Dat vind ik nou de perfecte eigenschap van een kajak. Als je een kajak hebt die dat niet doet moet je vaak hopeloos zwoegen om op koers te blijven doordat je bijvoorbeeld zware boogslagen aan 1 kant moet maken of, nog erger, moet accepteren dat je de gewenste koers niet kunt aanhouden.
Maar met de Orion kon ik lezen en schrijven vandaag in dit weer.
 
Wat mij betreft is de Orion een perfecte zeekajak voor zwaar weer!
Misschien nog beter dan de Fjord van hetzelfde merk: de boeg van de Fjord is wat hoger en vangt dus meer wind. Daar kan ik wel mee omgaan, maar met de Orion gaat dat gemakkelijker.
 
Waar ik vandaag verder tevreden over was dat ik nu mooi overeenkomstig mijn blog-artikel over de 5 krachtbronnen voor kajakkers moest varen. Die had ik vandaag allemaal nodig. Dat was natuurlijk niet nieuw voor mijzelf, maar als je net je eigen inzichten zo op paper onder woorden hebt gebracht, breng je het nog bewuster in praktijk. En ook de fractionele rustpauze tussen de slagen hielp om in deze 2 uur durende work-out geen verzuurde spieren te krijgen. Anoushka stond open voor deze rust-tip en kon beamen dat dit werkte. Wel dat het moeite kost is om dit nu ineens langduriger vast te houden als je het nooit eerder hebt toegepast.
 
Bij aankomst op de loods bleek dat Wieger daar al een half uur terug was: hij had op het kanaal veel beschutter dan wij kunnen varen.
 
En tenslotte: Weer op de kant volgde het moment-supreme toen ik het achter-compartiment inspecteerde. Het compartiment was nog kurkdroog!!!!!
Daar was ik uiteraard zeer content mee. Reparatie geslaagd.
Het voorcompartiment was ook wel droog maar dat komt waarschijnlijk omdat ik de beschadigde plek daar met gorilatape heb afgeplakt.
Die reparatie staat nog in de planning.