- Details
Een tocht met met de leden van de KVU: Henk, Jos, Theo
Dit maal een rondje in juni om het Deense eiland Møn
- Details
Evaluatie van een zeekanotocht langs zo weinig mogelijk boeien.
In het kader van het streven om nieuwe leden zoveel mogelijk te betrekken bij het verenigingsleven waren in de vorige jaren veel tochten voor beginners op zoet en zout water gepland.
Blijkens een opmerking op een ALV 1 of 2 jaar geleden was er nu voor meer gevorderde zeepeddelaars wel wat weinig aanbod qua interessante tochten.
Daarom was er dit jaar een tocht van 44 km voor gevorderden uitgewerkt: Van Den Oever naar Oudeschild vv. Die tocht kan je plannen langs de bestaande vaargeulen, wat best een nauwkeurige klus is omdat je precies bij Den Helder moet zijn als de stroom qua richting omkeert. Om de tocht wat uitdagender te maken is route voor de tocht nu zoveel mogelijk ver weg van de vaargeulen gepland. Al varend heb je vaak geen enkel referentiepunt en moet je volledig op je kompas en je planning vertrouwen.
Het was dit jaar een tocht met verrassingen. De voorspelde windsterkte van ca. 4-5 bft uit het noord-oosten lag wel op de grens van een aangename tocht. Deelnemers waren Gilbert, Timo en ik.
- Details
Dit jaar maakten Tiny en ik een tocht langs de westkust van Zweden door de eiland-archipel Bohuslan. Een prachtig gebied met veel eilanden en overnachtingsmogelijkeden op de eilanden.
Onze track:
- Details
Dit voorjaar is Willem, na een relatief kort ziekbed, overleden.
Hij is bekend geworden door het testen van zeekajaks, waarmee hij omstreeks 1990 is begonnen. Dat deed hij op initiatief van Lo van der Rest, de toenmalige redacteur van Kanosport van de NKB.
Willem was een echt natuurmens die in de begindagen van het zeekanoën echt als een pionier de Nederlandse, Deense, Engelse en Noorse kusten heeft bevaren vanaf ca. 1980. Hij heeft destijds moeilijke tochten volbracht met goed inzicht en een flinke dosis doorzettingsvermogen. Willem was een man met lef!
Met zijn aangeboren contacteigenschappen stapte hij overal met een vrolijk praatje op iedereen af om informatie over zee en kust. Vaak kreeg hij zijn informatie van locals. Maar ook met kanobouwers en met een kano-goeroe als Derek Hutchinson stond hij op goede voet.
De Nederlandse zeekanowereld keek met argusogen naar deze relatief onbekende peddelaar die zeekajaks ging testen. Zijn woorden daarover zijn dat hij zich wel een "luis in de pels" voelde van die wereld. Maar daar stoorde hij zich niet aan en gaf zijn commentaar op zeekajaks zo tactvol mogelijk want hij wilde de kanobouwers nooit het brood uit de mond stoten.
In 1993 ging ik Willem helpen bij het testen want hij wilde in boten, waar hij nog niet in thuis was, niet alleen varen. De zee heeft ons daarbij, door alles wat we in de jaren 1993-2003 op zee hebben meegemaakt in bewust slechte weersomstandigheden, samengesmeed tot buddy's. Zo noemde Willem ons. Buddy's die altijd op elkaar konden vertrouwen. En dat deden we! En ook waardeerden we elkaar wederzijds. In die verstandhouding schreven we de verslagen samen en konden uren discussiëren over kano-eigenschappen en over hoe je dat kon opschrijven.
De laatste jaren werd Willem veel minder mobiel en kon er niet meer op uit; zelfs niet per auto. Dat was een hard gelag voor deze natuurmens. Daarom heb ik tot op het laatst geprobeerd om hem op te vrolijken met kanoverhalen, oude foto's, filmpjes enz.
Want: buddy's laten elkaar nooit in de steek!
Tot slot de hierbij afgedrukte foto, die hij heeft gemaakt tijdens de test van de NDK-Explorer. Een foto waar hij razend trots op was. Daarom voeg ik die nog toe als eerbetoon aan Willem!
René van der Zwan
- Details
Voorafgaand aan 2017 heb ik met een ploegje van KVUleden tochten in Bohuslan en aan de Noorse ooskust gemaakt. Voor dit jaar hebben we het plan gemaakt om de eindpunt van deze 2 tochten met elkaar te verbinden: Te beginnen in Grebbestad (Zweden) en dan met een oversteek naar Noorwegen en daar via Kragero terug naar Sandefjord om vandaar met de ferry terug naar Stromstad te gaan.
Dat einddoel hebben we niet gehaald wegens een aantal zeer winderige dagen. Als we het zouden hebben doorgezet werd de logistiek van de tocht wel erg kritisch. We zouden dan lange dagtochten moeten maken en er mocht geen andere vertraging meer bijkomen. Daarom zijn we bij Langesund afgeweken naar Sandefjord en eerder dan gepland weer de ferry weer naar Zweden overgestoken (dat was wel de bedoeling alleen hebben we nu het heen en weertje naar Langesund niet kunnnen maken)
Als beloning voor deze moeilijke beslissing kregen we nu ineens veel rust en hadden tijd over om per zeekajak naar de auto terug te varen in een paar dagen.
Bovendien hebben we nu een "reden" om nog eens langs de Noorse kust te varen langs het stukje dat we nu gemist hebben
- Details
Dit jaar voeren we met 6 KVU leden een week langs de Zweedse westkust in het gebied Bohuslan. "het gebied met de duizend eilanden" noemt men dit wel. Het is een gebied dat geschapen lijkt te zijn om per zeekajak te bezoeken.
We startten in Stenunsund met als eindbestemming Grebbestad. Grebbestad hadden we niet gepland omdat we niet wist hoelang we over dit tracject van A naar B zouden varen. Daarom hadden we een overzicht gemaakt van alle treinstations langs de kast: de stations die niet de ver vanaf zee liggen. Toen onze tijd bijna op was lag Grebbestad het dichtst bij zodat de chauffeurs vanaf hier met de trein naar Stenungsund te rijden om de auto's op te halen.
Onze route:
- Details
Henk, Jos, Theo, Gilbert en ik voeren 7 dagen langs de Noorse kust van Kristiansand naar Kragero. Prachtige kust, wildkamperen en met een uitdagende wind mee.
- Details
Dit jaar wilden we ons zelf eens verwennen met de vakantie. Concreet betekende dit dat we een trektocht in Noorwegen op zee bij de Lofoten wilden varen. Maar omdat we geen zin hadden om een paar duizend kilometer met de auto te rijden besloten we het grootste deel van de reis per ferry af te leggen. Daarvoor reden we eerst naar Hirthals in het noorden van Denemarken. In Hirthals namen we de ferry naar Bergen in Noorwegen. Na een halve dag wachten konden we inschepen op een schip van de Hurtigruten. Dat moesten we tijdig boeken want er gaan daarop nooit veel auto’s mee: zo’n stuk of 20. Het bleek een logistiek vraagstuk voor het schip te zijn omdat er onderweg ook auto’s konden ontschepen of juist wilde inschepen. Eenmaal aan boord leek het een echte cruise ondanks dat de Hurtigroute van origine een vrachtvaart is langs de kust van Noorwegen. Maar dit was heel sjiek. En ook leuk dat we stopten bij verschillende havens waar we ook even konden passagieren. Verder waren ook wat speciale trajecten speciaal voor toeristen ingepland; zoals ver en fjord in. A met al waren we met de Hurtigruten 4 dagen onderweg van Bergen naar de Lofoten. In ieder geval was het echt vakantie aan boord. We stapten uit bij Stamsund waar we in de buurt, 15 km noordelijker, een camping vonden waar we de auto 2 weken konden laten staan.
Klik hier voor meer informatie en een grotere kaart met de route
- Details
Dit jaar de tweede kanotocht met de KVU op zout water in het buitenland. Er is zoveel te kiezen maar na lang overleg werd besloten het Duitse Wad te bevaren van Norddeich naar Neuharlingersiel.
Reizigers waren: Henk, Jos, Theo, Gilbert en ik.
De afstanden die we voeren waren niet heel lang omdat we van eiland naar eiland voeren, wat geen geweldige afstanden zijn, maar ook omdat we met het getij moesten rekenen. In totaal zo'n 80 km gevaren deze week. Maar daar stond tegenover dat we de eilanden, die e aandeden, zeer uitgebreid hebben kunnen verkennen. Fascinerend om te zien hoe anders de sfeer per eiland kan verschillen.
- Details
In de periode tussen 1992 en 2013 zijn door Willem Molengraaff en mij ca. 50 zeekajak's getest. Soms alleen maar meestal samen.
In die periode is een flinke leercurve geweest op de methode van testen en ook hebben we veel geleerd over de verbanden tussen de vorm van de kajak en de eigenschappen.
Sinds Willem door fysieke omstandigheden niet meer kon testen heeft René dit nog 10 jaar voortgezet tot 2013. Omdat daarna de site met testverslagen snel verouderde door de komst van telkens nieuwe kajakmodellen is de site offline gezet omdat een site met verouderde gegevens niet geloofwaardig is.
Om die kennis nog te delen zullen in dit weblog artikelen verschijnen met de gecomprimeerde kennis waar je kunt lezen wat de verbanden zijn tussen vorm en eigenschappen.
We hadden ook een doel bij het testen en het schrijven van de testverslagen: