- Details
Dit jaar wilden we ons zelf eens verwennen met de vakantie. Concreet betekende dit dat we een trektocht in Noorwegen op zee bij de Lofoten wilden varen. Maar omdat we geen zin hadden om een paar duizend kilometer met de auto te rijden besloten we het grootste deel van de reis per ferry af te leggen. Daarvoor reden we eerst naar Hirthals in het noorden van Denemarken. In Hirthals namen we de ferry naar Bergen in Noorwegen. Na een halve dag wachten konden we inschepen op een schip van de Hurtigruten. Dat moesten we tijdig boeken want er gaan daarop nooit veel auto’s mee: zo’n stuk of 20. Het bleek een logistiek vraagstuk voor het schip te zijn omdat er onderweg ook auto’s konden ontschepen of juist wilde inschepen. Eenmaal aan boord leek het een echte cruise ondanks dat de Hurtigroute van origine een vrachtvaart is langs de kust van Noorwegen. Maar dit was heel sjiek. En ook leuk dat we stopten bij verschillende havens waar we ook even konden passagieren. Verder waren ook wat speciale trajecten speciaal voor toeristen ingepland; zoals ver en fjord in. A met al waren we met de Hurtigruten 4 dagen onderweg van Bergen naar de Lofoten. In ieder geval was het echt vakantie aan boord. We stapten uit bij Stamsund waar we in de buurt, 15 km noordelijker, een camping vonden waar we de auto 2 weken konden laten staan.
Klik hier voor meer informatie en een grotere kaart met de route
- Details
Dit jaar de tweede kanotocht met de KVU op zout water in het buitenland. Er is zoveel te kiezen maar na lang overleg werd besloten het Duitse Wad te bevaren van Norddeich naar Neuharlingersiel.
Reizigers waren: Henk, Jos, Theo, Gilbert en ik.
De afstanden die we voeren waren niet heel lang omdat we van eiland naar eiland voeren, wat geen geweldige afstanden zijn, maar ook omdat we met het getij moesten rekenen. In totaal zo'n 80 km gevaren deze week. Maar daar stond tegenover dat we de eilanden, die e aandeden, zeer uitgebreid hebben kunnen verkennen. Fascinerend om te zien hoe anders de sfeer per eiland kan verschillen.
- Details
In de periode tussen 1992 en 2013 zijn door Willem Molengraaff en mij ca. 50 zeekajak's getest. Soms alleen maar meestal samen.
In die periode is een flinke leercurve geweest op de methode van testen en ook hebben we veel geleerd over de verbanden tussen de vorm van de kajak en de eigenschappen.
Sinds Willem door fysieke omstandigheden niet meer kon testen heeft René dit nog 10 jaar voortgezet tot 2013. Omdat daarna de site met testverslagen snel verouderde door de komst van telkens nieuwe kajakmodellen is de site offline gezet omdat een site met verouderde gegevens niet geloofwaardig is.
Om die kennis nog te delen zullen in dit weblog artikelen verschijnen met de gecomprimeerde kennis waar je kunt lezen wat de verbanden zijn tussen vorm en eigenschappen.
We hadden ook een doel bij het testen en het schrijven van de testverslagen:
- Details
Today, finally the wet exercises. The wind was N4bft and Tiny accompanied me for filming my activities.
- Details
Dit is alweer het tweede jaar dat een ploegje van de KVU (met: Henk, Jos, Theo, Gilbert en ik) een week in het buitenland met de kano zee kiezen. Deze keer voeren we rond het Duitse eiland Rügen)
Rügen is een prachtig eiland met veel historie en ook prachtige natuur, met name de krijtrotsen in het noorden.
- Details
23-06-2013
Wind: SW 6 bft. Playing in surf at the coast near Castricum.
It might be the result of the strong winds yesterday: today the sea was white with foam and the waves dumped and were filled with sand. But this was a good occasion to paddle the SI18 in cresting waves.
- Details
22-06-2013
Wind SW 6-7 bft.; paddled 25 km's.
Today I paddled inland waters: canals and the Alkmaardermeer. The strong winds today confirmed earlier observations:
- the kayak cuts the waves nicely when paddling against the wind and is rather fast.
- she weathercocks. when surfing with a tailwind from aside this slows down the surfing because strong course-corrections are necessary.
- but when surfing with a real tailwind she surfs very well.
- in the short waves on the lake she is very, very lively and is easy to steer. Responding immediately on every paddle stroke. This feels very nice. Feels like riding a thoroughbred.
- One exception: when I slowed down at a certain moment and the kayak turned parallel to the waves, it was hard work to turn her downwind again at low speed.
- Paddling parallel to waves or against the SI18 sometime leecocked but is easy to bring back on course after very wave.
- Details
1.6.2013
Today I joined a club-tour with the SI18; out at the Gouwzee. In fact we would have gone out at sea but changed to this location because of the windforce.
But paddling this area is nice as well because of the historical surrounding and a lively sea as well.
My experiences of the day are:
First, after departure from the harbor Monnickendam, the watersurface was rather flat and the wind was coming from aside. After the previous sessions it is no surprise that this means that the kayak weathercocks even with retractable skeg down.
After rounding the dike we paddled against the wind and the weathercocking is gone.
While paddling in the group the SI18 turns out to be faster than average and it was a pleasure for instance to paddle quickly to the front of the group for discussion.
- Details
30.05.2013
Conditions: wind 4 bft N. Distance ca. 28 km.
Today we planned a tour in the Voordelta-area: a circumnavigation of the sandbank Aardappelbult.
Hoping that conditions at the sea-side of the sandbank would be ocean-like with a nice swell as a result of the wind the days before.
But before we could start I had to wait for an hour due to traffic-problem for my paddling-mate.
I used that time to take a critical look at the kayak. And I was pleasantly surprised: it is a magnificent design with very nice lines in the hull. The bow is very sharp with a flare to give enough volume. The front-ship has quite a lot of volume whereas the aftship is very lean and slim. The hull looks very good.
The widest point of the deck-line is just in the middle. But the widest point of the hull is a bit in front of the seat; which is the result of the lower volume of the aftship.
I think that the designers did a good job by developing this kayak for stability, speed and behavior in waves.
But: everything is a compromise. So also with this kayak. The downside is that the SI18 weathercocks a bit too much. Especially when paddling in wind in combination through low waves.
In fact the seat should be moved backwards, but that's not a good idea with the lean aftship. So rests only the solution to increase the skeg-surface to probably double size. This solution is easy to realize because the only thing to change is the skeg-housing. What result is a maneuverable kayak that can be trimmed with the skeg when weathercocking.
- Details
28.05.2013
As I wrote before, my body did not fit exactly in the cockpit. So today I added some foam underneath the thigh-grips and on both sides of the seat to match my hip-width.
Today the wind was nice again: NE force 4. So fine conditions to check if my improvements are enough.
And: Well yes, I was satisfied because, when paddling with the knees unlocked, I could still edge for steering just on my hip-contact with the boat.
When using the knees as well, while edging, I was very surprised how easy I could turn the kayak.
As I was on the water anyway I made a small tour of 8 km to enjoy the weather and the wind. My attention was drawn again to the weathercocking. In fact you can, in windy conditions, best paddle with the retractable skeg fully dropped down. Most of the time this is enough to paddle a stable course. But sometimes in a tailwind, blowing a bit from aside, you have to correct course every stroke for weathercocking (with the skeg full down).
I think that this kayak needs a bigger skegblade. Next time at sea I will take some ballast for the aft-compartment to investigate if this helps for the moment. But also to find out if the SI18 with a heavier person than I am, weathercocks less.