René's Zeekajakblog
  • Home
  • Artikelen
  • Zoek op Rubrieken
  • Contact

De meest recente artikelen

  • Anglesey; 17 jaar geleden.
  • Waddenzee - inzaaien ZEEGRAS
  • Kanokleding en slijtage
  • Planning van onze Zeekajakvakantie Bohuslan-Zweden werd heel flexibel!
  • Teambuilding
  • Peddel deelbaar maken: het vervolg
  • HP33D 2025
  • Kanojack met scheur in manchet
  • KNRM 200 jaar
  • Achterste compartiment lek
  • Simonszand op drift - update 2024
  • Als je aan een nieuw spatzeil toe bent!
  • Mijn Groenlandpeddel op een wat langere tocht.
  • Varen met de KVU langs de Zweedse kust in Bohuslan - 2024
  • VERVOLG in de praktijk: Kajak trek- en draagband (een weldaad voor schouders)
  1. U bevindt zich hier:  
  2. Home
  3. Artikelen

Greenlander - Var Havari - aantekeningen 23 juni 2019

Details
Gepubliceerd: 23 juni 2019
  • testen
  • Greenlander

wind:  4 bft, Kano beladen met kampeeruitrusting

Golven dwars zijn geen probleem qua stabiliteit. Zelfs door het gewicht is de kajak al veel stabieler. Ik kan gewoon onderuit zitten zonder peddel. Is prima.

Sturen met opkanten is veel zwaarder dan leeg. Ze reageert veel trager op boogslagen + opkanten + bil-techniek. Het gaat redelijk.

Als je de Greenlander leeg vaart heb je echter veel meer respons.

Een normaal tempo varen gaat goed.

Een beetje aanzetten om harder te varen gaat veel zwaarder dan de Fjord. Je moet ook hard werken als je hard vaart. Dus de beladen Greenlander is niet echt snel.

Surfen in kleine golven lukt daarom niet echt: je moet extreem sprinten om een golfje te pakken.

In de Claotis golven naast het grote blauwe schip kon ik goed varen. Was leuk.

Maar door zijn gewicht is de beladen Greenlander geen speelse boot.

Achterdek spoelt bij opkanten makkelijk onder.

< TERUG <

Greenlander - Var Havari - snelheid

Details
Gepubliceerd: 05 juni 2019
  • testen
  • Greenlander

Vandaag met een GPS de snelheid gemeten over 10 km: van Wormer naar de KVU in UItgeest.

De wind iets tegen en op het Alkmaardermeer schuin-tegen.

Dit is toch een respectabele snelheid.

aantekeningen:

  • instappen in de kleine kuip vanaf een steigertje gaat makkelijker met de scheg uit.
  • gevaren met een Ledal Nordkapp
  • Varen voelt iets zwaar. Maar misschnie komt dat door het grote peddelblad. De kajak is echter snel genoeg als je de grafiek bekijkt.
  • De scheg regelen voor wndinvloed gaat uitstekend: goed regelbaar.
  • Gevaren tempo: stevif toertempo zoals ik dat op 10 km net kan volhouden. (dus geen sprintjes getrokken)
    < TERUG <

Greenlander - Var Havari - controle lekkage

Details
Gepubliceerd: 20 mei 2019
  • reparatie
  • Greenlander

Tijdens de voorgaande tochtjes gemerkt dat er in het voor-compartiment een klein plasje water lag. Voor een trektocht met bagage vind ik dat niets, dus heb ik e.e.a. onderzocht.

Daarvoor heb ik de kuip laten vollopen: geen lekkage naar compartiment toe.

Het voorste compartiment laten vollopen: moeilijk iets te vinden. Uiteindelijk bij op de kop leggen en schudden een paar druppels water gevonden vanuit een dekfitting. Echt minimaal.

Water eruit gehaald en alles afgedroogd. De betreffende fitting zag er in het compartiment wel goed uit. Maar toch bleek de fitting een klein stukje niet goed geimpreneerd glasvezel te bevatten. Met een nagel kon ik dat wegkrabben en ontstond er een kleine holte. Dus daar kan af en toe een druppel door. Zeker als er constant golven over het voordek spoelen kan je aardig wat water binnenkrijgen.

Axel gebeld: dat probleem is hem bekend. Dit type fitting wordt inmiddels niet meer door NDK gebruikt. Behalve voor de Greenlander: daar nog wel

NDK brengt deze fittingen achteraf aan: gat boren >> fitting erin schuiven (is een glad zwarte cylindertje) >> aan de onderzijde glasmatjes aanbrengen die moeten hechten aan de fitting en het dek. Dat is echt heel lastig werk om waterdicht en sterk te krijgen.
Axel heeft voor deze fittingen heel vaak meerdere malen kano's moeten testen voor dat de kano werd geleverd.

Dus het is zeer waarschijnlijk dat ik ook last heb van dit euvel.


Deze fittingen zijn echter ook erg gevoelig om bij tillen en X-redding waarbij je de deklijnen gebruikt, de hele fitting los trekt.
Voordeel is dat de kano dan bijna nooit lek is. Je bent alleen de fitting kwijt.

Je kunt dat goed repareren met Bison- acrylic lijm (plastic lijm)
Axel heeft nooit nog iets gehoord van zo'n reparatie over iets wat daarna nog lekte of los ging. Ook steuntjes voor zitjes (komt veel kracht op) lijmt NDK nu zo: is nog nooit losgegaan.

Wel bij het weer lijmen ruim de lijm in de ruimte smeren zodat eventuele spleetjes/kiertjes echt gevuld worden.

< TERUG <

Greenlander - Var Havari - aantekeningen 19 mei 2019

Details
Gepubliceerd: 19 mei 2019
  • testen
  • Greenlander

Vandaag gevaren op de Linge:  met een KVU-tocht mee.

Vrijwel windstil.

Er werd langzaam gevaren (6km/h). Maar als ik eens naar voren in de groep wilde gaan was dat qua snelheid geen probleem om dat even te doen.

Vandaag geen druppels in het voorcompartiment gevonden. Ga ik toch maar uitzoeken voor ik met de Greenlander naar Denemarken vertrek.

Comfort in de kuip was prima. Ook in- en uitstappen bij een iets hogere kade ging me goed af.

< TERUG <

Greenlander - Var Havari - aantekeningen 18 mei 2019

Details
Gepubliceerd: 18 mei 2019
  • testen
  • Greenlander

Vandaag heb ik met Jos en zijn padvinderkornuiten op het Lauwersmeer meegevaren in de Var Havari.

Het was geen heftig weer: misschien 3 bft NoordOost.

Veel nieuws hb ik daarom nu niet te melden behalve dan dat de Greenlander erg goed reageert op koers verandering waarbij je ook opkant. En nog beter als je de zogenoemde Bil-techniek toepast. Ook in de golfjes gaat dit erg goed.

We voeren niet hard dus niets geleerd over snelheid.

Wel gemerkt dat het voor-compartiment wat druppels water had gemaakt. In dat compartiment moet een lek zitten omdat de 2 andere compartiment steeds holle of bolle deksels hedden en voor niet. (tenzij er een gaatje in het schot gemaakt is; wat ik niet denk)

De nieuwe heupband en de bevestiging functioneert uitstekend: geen last meer van dubbelslaan van de heupbnd tijdens het instappen in dit kleine kuipje.

Stabiliteit: geen enkele onzeker gevoel. Waarschijnlijk dankzij de nu eindelijk aangebrachte kniesteun.

De zij-flappen in de kuip voldoen ook uitstekend. Drinkflesje, kanojack past prima. Alhoewel ik de flappen in principe voor de kanokar heb gemaakt.

Trimmen voor zijwind heeft de greenlander maar een klein beetje nodig. Een paar cm verschuiven van de scheg-bediening is al voldoende. Je kunt hem makkelijk trimmen van oploeven naar afvallen.
Deze kano lijkt me een prima eigenschap.
Uiteraard bij meer wind ook nog te beoordelen.

< TERUG <

Greenlander - Var Havari - aantekeningen 15 mei 2019

Details
Gepubliceerd: 15 mei 2019
  • testen
  • Greenlander
Ik had besloten dat ik de Greenlander dit jaar wil meenemen op kano-trekdocht naar de Funense eilanden in Denemarken. Maar dan moet alles nu wel eindelijk eens aan mij worden aangepast.
Vandaag heb ik de kniesteunen uit blokjes schuim gezaagd en met dubbelzijdig tape tegen de onderkant van het dek geplakt.(Bison montagekit 2zijdig tape)
Het zit lekker.
 
Om het uit te testen ben ik naar de KVUclubavond gevaren.Helaas ben ik de GPS vergeten zodat ik geen indruk van de snelheid kon krijgen. Komt nog.
 
In ieder geval had ik de indruk dat hij op het Zwet zwaar voer. Zodra ik op de Zaan voer liep het lichter.
 
Bij alles merk je dat de Greenlander uitmuntend reageert op opkanten met een kleine boogslag. Wel met de opmerking dat het opkanten wordt ingezet met de bilspier aan de kant die omlaag moet.
 
De kniesteunen zitten wat de dicht bij elkaar want ik merk dat ik mijn knieën allebei ca. 2 cm meer naar de zijkant zet: dat is blijkbaar de natuurlijke positie. Maar is niet erg want zonder de bobbel die de knie moet tegenhouden bij extremer opkanten of eskimoteren, werken de steuntjes ook goed. Laat maar even zitten. Kan later ook nog. Misschien is het zo beter voor nu omdat je niet de hele tijd met je knie ergens tegenaan zit.
 
Ook tegen de wind in (4bft) draai ik een aardig hoog slagtempo met de kinetic wing peddel. Zou ik dan toch hard gaan?
Op het alkmaarder meer staan in het deel voor de club aardige golven. Met wind mee is het even zoeken hoeveel de scheg uit moet.
De scheg werkt prima want je kunt de Greenlander laten oploeven en laten afvallen.
 
De stabiliteit met golven dwars is prima.
 
Op de terugweg op het eerste stuk in de klotsbak golven recht tegen. De Greenlander loopt tamelijk droog in deze korte golven. De boeg Gooit het water opzij. Komt maar af en toe klein beetje op het dek , zonder spatten.
 
Wat wel onhandig is in de kuip, dat is de hoge rugband: die klapt makkelijk om bij instappen. Daar moet ik een lager bandje monteren.
 
Volgende keer neem ik de GPS mee op een dag met weinig wind. En dan ook de nordkapp op snelheid testen.
< TERUG <

Greenlander - Var Havari - aantekeningen 13 mei 2019

Details
Gepubliceerd: 13 mei 2019
  • testen
  • Greenlander
Vandaag heb ik de Var Havari proefgepakt voor de tocht naar Denemarken met de KVU.
 
De bergruimte valt me alles mee. Eigenlijk zat alles erin zoals met de tochten met de Fjord in Noorwegen. Behalve dan dat ik nu maar 1 matje en geen slaaponderdek hoefde te stuwen. De watermaker zou er echter niet meer bijkunnen.
 
Mogelijk dat de rechthoekige vorm van de Greenlander en haar lengte daarin flink bijdraagt.
 
Als ik de watermaker ook mee zou willen nemen dan moet er meer bagage naar Tiny. Maar die heeft toch nog wel ruimte over.
 
Jammer dat de tent niet in de kuip achter het zitje kan worden gestuwd. Daarom nu de tent maar in het voorste compartiment in een waterdichte zak gestuwd.
Tja, als de macpac koepel mee zou moeten, dan wordt het mogelijk toch een probleem in deze kano.
 
Opbergen van de kanokar in de kuip is ook lastig. Daarvoor ga ik 2 opbergzakken maken die ik in de kuip lnks en rechts  van de benen kan ophangen.
< TERUG <

Nog een rondje in Bohuslan

Details
Gepubliceerd: 05 mei 2019
  • tochten
  • Zweden

 

Tiny en ik kunnen maar geen genoeg krijgen van Bohuslan. Het is voor het voorjaar best een goede bestemming met redelijk rustig weer, weinig watersporters en in 1,5 dag te bereiken.

We kunnen dat mooi in de voorjaarsvakantie doen. Dit jaar een ander startpunt dan vorig jaar. Nu startten we in Hamburgsund.

Dit jaar viel dat rustige weer wat tegen: het was tamelijk wisselvallig en periodes met veel wind. Gelukkig is dit gebied zo flexibel dat je heel veel escapes kunt bedenken.


Klik hier om de route groter te bekijken

NDK Greenlander - Var Havari - 7 april 2019

Details
Gepubliceerd: 07 april 2019
  • testen
  • Greenlander

Vandaag, na een paar tochtjes op het Alkmaardermeer, heb ik het eerste echte tochtje met de Greenlander gevaren. [Route: Monnikendam - Volendam]

Wel nog steeds zonder kniegrip (die is nog steeds niet klaar), maar met de voorspelde wind van oost 4 bft durfde ik dat wel aan want ik had heel goed heupcontact.

Het instappen in het superkleine kuipje gaat wel goed maar de rugleuning klapt tijdens het instappen makkeliik naar voren. Dar moet ik dus nog een sterker elastiek of een extra touw bevestigen.

De stabiliteit is prima alhoewel ik wel het explorer-effect voel: de kano voelt wiebelig tot je de kano ca. 5°-10° opkant. Dan ligt hij stabiel op 1 van de schuine bodemvlakken.

Toen we tijdens de tocht bij een boei stillagen (om te kijken naar de bruine vloot die aan de Pieperrace meedeed) voelde het wel wiebelig omdat ik toch blijkbaar constant met de heupen moest corrigeren.

Het zal wel zo zijn dat als ik 10 kg zwaarder was, of de kano beladen had, dat dit effect weg is en de Greenlander stabiel voelt. Dat was bij de NDK Explorer ook zo. Maar toch zal de Greenlander minder stabiel zijn dan de Explorer.

De Greenlander reageert heel erg goed op opkanten als je daarbij je gewicht ook maar een beetje verplaatst; net zoals in de AnasAcuta en in de XCite.
Het voelde in ieder geval heel erg vertrouwd en deed me sterk denken aan het gedrag van de AnasAcuta.

Na Volendam vaar ik langs de dijk aan lager wal in de dwarsgolven die daar wat opgestuwd worden. De stabiliteit is daar geen enkel probleem als je maar met de kano meebeweegt op de golven.

Terug langs de dijk op een koers met de wind van achteren. Vlak naast de dijk in klotsgolven. Ook hier de opmerking over het meebewegen van je lichaam met de golven.

< TERUG <

Hoezo gure wind?

Details
Gepubliceerd: 08 september 2018
  • uitrusting
  • Simonszand

Je hebt het vast wel eens meegemaakt! Stap je uit je kano op de wal en staat er een gure wind, al dan niet vergezeld van regendruppels.
Niet echt uitnodigend voor een gezellige, relaxte pauze.
Deze situatie kan je overal overkomen: ergens aan een watertje in Nederland of daarbuiten, maar ook als zeekajakker op een kale zandplaat of een ongenaakbare kust.

 

Klik hier om verder te lezen

Pagina 18 van 42

  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22