Ik sprak laatst nog 2 leden van de kanoclub en toevallig hadden we het over peddellengtes.
Zij hielden nog een hele oude regel aan:
“steek een hand zo ver mogelijk omhoog en vouw je vingers om de bovenrand van een peddel. Als dat lukt dan is dat een goede peddellengte voor je.”
Ik geloof zelfs dat de nieuwe leden, die nu instructie krijgen, nog steeds dit advies krijgen welke peddellengte ze moeten pakken.
Vroeger koos ik ook op die manier een peddel, maar tegenwoordig ben ik het heel oneens met die manier om een peddel te kiezen.
De laatste tijd hoor je toch regelmatig dat nieuwe leden van een kanoclub na een tijdje last van een pols krijgen. Dat wijst op overbelasting van de pols.
Bij de keuze van een peddel komt echter meer kijken dan de oude methode doet vermoeden.
• Hoe sterk is de persoon.
• Is het een getraind persoon of niet
• Hoe oud is de persoon ongeveer
• Beheerst de persoon voldoende techniek
• Hoe groot is het peddelblad.
• Onder welke omstandigheden qua wind wordt er gevaren.
• En “last but not least” : met welke peddellengte vaart men en past die bij de persoon
Als de persoon in kwestie ook nog eens erg gedreven of gemotiveerd is en probeert om iedereen bij te houden dan ligt een polsprobleem op de loer.
Zelf begon ik vroeger met een peddel van 225cm
Inmiddels ben ik zelf in stapjes nu uitgekomen bij 215 cm. Eerlijkheidshalve begonnen mijn schouders het wat zwaar te vinden en heb ik geluisterd naar de signalen daarvan. Ook gebruik ik nu kleinere bladen om diezelfde reden.
Er is echter goed nieuws:
• Er zijn steeds vaker goede deelbare peddels te koop
• Er zijn ook de laatste tijd hele goede setjes te koop waarmee je van je huidige peddel voor een paar tientjes een goede deelbare peddel kunt maken.
Dit biedt mogelijkheden om de peddel aan je eigen kracht aan te passen door de peddel onder weg korter of langer te maken. Zo kan je voorkomen dat je te zwaar belast wordt.
Met name voor mensen die net met kanoën starten biedt een deelbare peddel vooral kansen om overbelasting van polsen en schouders te voorkomen en te ervaren wat voor hen een goede peddelengte is die bij hun bouw en kracht past.
Binnenkort zal ik nog een artikel schrijven over hoe je een bestaande peddel deelbaar maakt.