Ik had besloten dat ik de Greenlander dit jaar wil meenemen op kano-trekdocht naar de Funense eilanden in Denemarken. Maar dan moet alles nu wel eindelijk eens aan mij worden aangepast.
Vandaag heb ik de kniesteunen uit blokjes schuim gezaagd en met dubbelzijdig tape tegen de onderkant van het dek geplakt.(Bison montagekit 2zijdig tape)
Het zit lekker.
 
Om het uit te testen ben ik naar de KVUclubavond gevaren.Helaas ben ik de GPS vergeten zodat ik geen indruk van de snelheid kon krijgen. Komt nog.
 
In ieder geval had ik de indruk dat hij op het Zwet zwaar voer. Zodra ik op de Zaan voer liep het lichter.
 
Bij alles merk je dat de Greenlander uitmuntend reageert op opkanten met een kleine boogslag. Wel met de opmerking dat het opkanten wordt ingezet met de bilspier aan de kant die omlaag moet.
 
De kniesteunen zitten wat de dicht bij elkaar want ik merk dat ik mijn knieën allebei ca. 2 cm meer naar de zijkant zet: dat is blijkbaar de natuurlijke positie. Maar is niet erg want zonder de bobbel die de knie moet tegenhouden bij extremer opkanten of eskimoteren, werken de steuntjes ook goed. Laat maar even zitten. Kan later ook nog. Misschien is het zo beter voor nu omdat je niet de hele tijd met je knie ergens tegenaan zit.
 
Ook tegen de wind in (4bft) draai ik een aardig hoog slagtempo met de kinetic wing peddel. Zou ik dan toch hard gaan?
Op het alkmaarder meer staan in het deel voor de club aardige golven. Met wind mee is het even zoeken hoeveel de scheg uit moet.
De scheg werkt prima want je kunt de Greenlander laten oploeven en laten afvallen.
 
De stabiliteit met golven dwars is prima.
 
Op de terugweg op het eerste stuk in de klotsbak golven recht tegen. De Greenlander loopt tamelijk droog in deze korte golven. De boeg Gooit het water opzij. Komt maar af en toe klein beetje op het dek , zonder spatten.
 
Wat wel onhandig is in de kuip, dat is de hoge rugband: die klapt makkelijk om bij instappen. Daar moet ik een lager bandje monteren.
 
Volgende keer neem ik de GPS mee op een dag met weinig wind. En dan ook de nordkapp op snelheid testen.