Tijdens de voorgaande tochtjes gemerkt dat er in het voor-compartiment een klein plasje water lag. Voor een trektocht met bagage vind ik dat niets, dus heb ik e.e.a. onderzocht.

Daarvoor heb ik de kuip laten vollopen: geen lekkage naar compartiment toe.

Het voorste compartiment laten vollopen: moeilijk iets te vinden. Uiteindelijk bij op de kop leggen en schudden een paar druppels water gevonden vanuit een dekfitting. Echt minimaal.

Water eruit gehaald en alles afgedroogd. De betreffende fitting zag er in het compartiment wel goed uit. Maar toch bleek de fitting een klein stukje niet goed geimpreneerd glasvezel te bevatten. Met een nagel kon ik dat wegkrabben en ontstond er een kleine holte. Dus daar kan af en toe een druppel door. Zeker als er constant golven over het voordek spoelen kan je aardig wat water binnenkrijgen.

Axel gebeld: dat probleem is hem bekend. Dit type fitting wordt inmiddels niet meer door NDK gebruikt. Behalve voor de Greenlander: daar nog wel

NDK brengt deze fittingen achteraf aan: gat boren >> fitting erin schuiven (is een glad zwarte cylindertje) >> aan de onderzijde glasmatjes aanbrengen die moeten hechten aan de fitting en het dek. Dat is echt heel lastig werk om waterdicht en sterk te krijgen.
Axel heeft voor deze fittingen heel vaak meerdere malen kano's moeten testen voor dat de kano werd geleverd.

Dus het is zeer waarschijnlijk dat ik ook last heb van dit euvel.


Deze fittingen zijn echter ook erg gevoelig om bij tillen en X-redding waarbij je de deklijnen gebruikt, de hele fitting los trekt.
Voordeel is dat de kano dan bijna nooit lek is. Je bent alleen de fitting kwijt.

Je kunt dat goed repareren met Bison- acrylic lijm (plastic lijm)
Axel heeft nooit nog iets gehoord van zo'n reparatie over iets wat daarna nog lekte of los ging. Ook steuntjes voor zitjes (komt veel kracht op) lijmt NDK nu zo: is nog nooit losgegaan.

Wel bij het weer lijmen ruim de lijm in de ruimte smeren zodat eventuele spleetjes/kiertjes echt gevuld worden.