Omdat buitenlandse reizen dit jaar nog niet echt relaxed mogelijk waren, houden wij kleine mini-vakanties. Dit keer was dat 2 nachten kamperen bij Natuurmonumenten op de MarkerWadden. Dat is sinds kort mogelijk in en soort proef-periode. Daarvoor moet je jezelf tevoren opgeven.
Omdat er dit weekend geen andere KVU-ers beschikbaar waren omdat er een club-tocht op de Waal was, gingen Tiny en ik samen.
We vertrokken vanuit de Batavia-haven. Inclusief een drijfpauze voeren we de 9 km in een krappe 2 uur. Het was fantastisch weer met een lichte NO wind. Halverwege zorgde die voor en lekkere deining van een halve meter van opzij. Daar werd ik wel blij van.smile
Op de MarkerWadden konden we ons in het havenkantoor melden en betalen. Het kampeerveldje lag keurig beschermd tegen de wind tussen mooi gevormde zandheuvels. De toiletten waren keurig.
Kortom we voelden ons daar wel thuis. Er stond maar 1 ander tentje en later kwamen er nog 2 peddelaars die met een canadees vertrokken vanuit Lelystad. Tussen de regels door begreep ik dat het in de golven voor hen een aardig avontuur was geweest waarbij de golven net wel of niet binnenliepen. Maar ze hebben het gered ; en dat zonder kompas waarbij het goede zicht ze wel heeft geholpen. Op de dag van hun terugtocht was het overigens slecht zicht zonder zicht op de oever. Ze hebben het vast wel gehaald op hun manier alhoewel ze geen geroutineerde canadeesvaarders bleken; zoals wij ze zagen vertrekken

Intussen vermaakten wij ons geweldig goed in de natuur en met het spotten van vogels. Bij de tent misten we in het warme zomerse weer in september wel wat schaduw. Op het hele eiland is (nog) geen enkele boom met schaduw te vinden.  En ‘s-avonds bleek er nog venijn te zitten in de beschutte ligging van het kampeerveld want omdat het eiland eigenlijk 1 groot moeras is werden we lastig gevallen door tamelijk opdringerige knutjes waardoor we de tent verlieten voor nog een wandeling. Nu de dagjesmensen weer weg varen hadden we de paadjes voor ons alleen en kuierden rustig door de natuur. Heel rustgevend.

Mocht je ooit zelf daar willen kamperen kies dan niet zo’n warme dag. Een ander weetje is dat je zelf drinkwater moet meenemen. Er wordt overigens door NatuurMonumenten gewerkt aan een goede oplossing daarvoor.

Voor de volgende nacht waren alle tentjes verdwenen en was het hele terrein voor ons.
Die tweede dag waren we nog lang niet uitgekeken en liepen nog meer rondjes.
Het is bijzonder hoeveel plantensoorten daar in een paar jaar spontaan zijn opgekomen.  En heel verbazend is dat zoveel planten op deze arme zandgrond gedijen.

Ook vind je er sporen van en eeuwen oud verleden, getuige het aantal vuurstenen die voor de aanleg van het eiland uit het Markermeer zijn opgebaggerd en die gewoon aan het oppervlak van de zandheuvels liggen. Ik neem maar aan dat ze met de gletsjers  uit de ijstijd in Nederland zijn terechtgekomen.
Door de eeuwen gepolijste vuursteen!
En ook het aantal vogels is spectaculair. Bij gebrek aan een telescoop hebben wij bij lange na niet all soorten kunnen waarnemen, maar waren al heel blij met Lepelaar, Zilvereiger, Watersnip, Kemphaan, Strandplevier, Baardmannetje, kluut.

De tweede avond was weer vol knutjes tot 22uur zodat we in de tent hebben zitten lezen.
Op onze derde dag stond na het ontbijt nog een wandeling op ons programma. Daarna een koffiepauze en het weer inpakken van onze kajaks. In zekere zin was ik wel blij weer het water op te gaan want het was voor september weer heel warm en windstil. Daarentegen was het op het water heerlijk en in 1,5 uur voeren weer terug naar onze haven. Na wat getwijfel trokken we onze wetsuit niet aan. Veel te warm. Dat was een goed besluit op het spiegelgladde Markermeer

Als we weer eens naar de Markerwadden varen om daar te kamperen neem ik zeker een tarp mee om eventueel voor schaduw te zorgen. Of anders tegen regenbuien, want ook dat kan in Nederland wink

Als startplaats kiezen we dan misschien voor het strand dat we op onze heen- en terugreis aan de noordkant van de sluis zagen liggen en waar je makkelijk met de auto kunt komen. [52.526845, 5.423667  ofwel 52°31'36.6"N 5°25'25.2"E]
Of ik dat ook voor een meerdaagse tocht zou doen weet ik niet want de auto staat daar ‘s-nachts wel onbeschermd. Dan parkeer ik liever bij de haven op het betaalde parkeerterrein.

Coördinaten Lelystad-haven_ ingang bij hurkende man: N52° 31.236' E5° 25.485'  (of:  52.520600, 5.424750)
Coördinaten MarkerWadden haven PIER ZUID   N52° 34.735' E5° 21.959'  (of: 52.578917, 5.365983)