Onlangs zag ik na een tocht, bij het verwijderen van modder van de bodem van mijn Nordkapp, dat er een flinke slijtage-plek was ontstaan die op niet al te lange termijn lekkage in het voorste compartiment zou kunnen veroorzaken.
De slijtageplek, die jaren eerder al eens door Jan van Sluis was bijgewerkt, had plaatselijk nieuwe glasmat nodig. Daarvoor alle beschadigingen goed geschuurd en de reparatieplekken afgeplakt voor een nette reparatie. De op maat geknipt glasmat stroken liggen er al op.
Na 1 laag glasmat ziet het er zo uit:
Effectief, maar niet zo mooi om te zien. Daarom besloot ik dat ik deze kano ook nog van een kielstrook van gelcoat wil voorzien. Dat moet er wat mij betreft strak uitzien. Daarvoor breng ik 3 stroken afplakband aan. De middelste strook als eerste om een kaarsrechte, gecentreerde strook te kunnen maken.
Na verwijderen van de middelste strook, kan ik verder met de voorbereidingen.
Zorgvuldig schuren tot vlak naast het afplakband zonder het band te raken. Dan nog ontvetten en de met zwart aangemaakte gelcoat aanbrengen.
Zo kan de kajak er weer een tijdje tegen en de zwarte laag laat ook beter zien wanneer er weer wat moet worden bijgewerkt. Bij de eerdere transparante reparatie was dat slecht zichtbaar, zo heb ik net ervaren.