Mijn eerste zeekano was (sorry: lees "is". Want ik heb haar nog steeds) een AnasAcuta. Daar heb ik jaren mee gevaren. Tot mijn volle tevredenheid want ik voelde me als 1 geheel in deze gehoorzame kano. Ze is ook zeer wendbaar en reageert goed op opkanten om koers te houden. Alhoewel ik deze kano geheel beheers had ik toch af en toe moeite om een groep bij de te houden. Niet omdat ze niet snel genoeg is. Ze niet heel snel , maar het probleem was dat ze in een ongunstige wind sterk oploeft. Daar was wel mee om te gaan omdat ze goed op opkanten reageert maar je kunt je energie maar 1 keer gebruiken. Dat betekende dat ik in een groep wat snellere peddelaars, die bovendien hun kajaks keurig met de scheg konden trimmen, de peddelmaatjes  alleen kon bijhouden door erg hard te werken aan voorstuwing PLUS koers houden.

Omdat ik daar op een gegevens moment genoeg van had heb ik bij JG-Polyester een variabele scheg laten monteren want de AnasAcuta zou ik in geen geval ooit wegdoen.

Dat is al wel jaren geleden. Nu moet ik bekennen dat ik de laatste jaren wat minder in haar heb gevaren. Toen ik onlangs bedacht dat ik weer wat vaker in de AnasAcuta er op uit wilde gaan, heb ik alles eens goed nagekeken. Na een eerste tochtje ging de schegbediening niet goed en het leek erop dat ik de scheg bij het landen niet had opgehaald. Dus de scheg gedemonteerd en de kabel rechtgebogen en gesmeerd.

Echter na weer een tochtje bleek dat het probleem niet was opgelost want de scheg ging niet op of neer. Bij opnieuw demonteren bleek pas wat het echte probleem was:

Het scharnier van de scheg draaide niet meer. Dat heeft te maken met de scharnierconstructie die JG had gemaakt: dat was namelijk een massief rubber staaf met een diameter van 15 mm die door een gat in het schegblad stak. Dat rubber staafje was geklemd in de schegkast. Na jaren in de schegkast geklemd te hebben gezeten was de diameter groter geworden en zat het klem in het schegblad dat daardoor niet meer wilde draaien.

De probleemstelling was nu duidelijk: ik moest op zoek naar een nieuw staafje. Vol verwachting belde ik JG-Polyester. Hij stelde me echter zeer teleur want hij deed alsof hij zich dat systeem met dat staafje niet meer kon herinneren. Tegenwoordig, zei hij,  lamineerde hij een metalen staafje in de schegkast voordat die in de kajak werd gelamineerd. Bij wat doorvragen begreep hij langzamerhand het probleem en dat ik een nieuw staafje zocht. Maar nee:  daar kon hij me niet aan helpen. Zoek het maar uit hoorde ik hem denken. Hij zei dat echter nog net niet.

In Zaandam kende ik een winkel die rubber profielen verkocht en zo waar: op hun website stonden ook de gezochte rubber stangen. Alleen verkocht men dat daar per 50 meter. Probeer maar eens rubbermagazijn.nl  kreeg ik als advies

Warempel daar kon ik kleinere hoeveelheden bestellen. Wel zat er een geweldig verschil in prijs tussen grote en kleine bestellingen:  Voor 5meter betaal je ca. €6/meter en bij 1 meter €22/meter.

Mijn keus moge duidelijk zijn: ik heb gewoon 1 meter besteld en heb nu voor 88 jaar genoeg rubber om die scheg in bedrijf te houden.

Die meter rubber werd na 2 werkdagen keurig bezorgd en kon ik aan de slag.

Dus:

Scheg kabel losmaken

Schegblad uitnemen; met wat moeite was het schegblad eruit te trekken

Rubber staafje verwijderen.

Dat was in de loop der tijd, dat het onder permanente druk stond, zo gezwollen dat er een mes aan te pas kwam om het staafje eruit te krijgen

Schegblad pas maken.

Het rubber zat te krap en het schegblad draaide te zwaar om de rubber staaf.

Daarom het gat in de scheg ruimer gemaakt.

Een stukje rubber afsnijden.

Het bleek nog niet zo gemakkelijk om precies 15mm af te snijden (voor 2mm indrukken in de schegkast van 13mm)

Het schegblad weer plaatsen

Een beetje vaseline op de rubbervlakjes maakten dat heel simpel.

Nu nog het blad afstellen zodat het de schegkast in kan draaien.

Dat is een precieze kwestie en gebeurt door met wat kracht te schuiven
De bedieningsknop weer op de kabel schuiven
De knop weer op de goede plek vastschroeven

Een proeftochtje van een uur leerde me dat de scheg weer perfect functioneert.

Ik verheug me weer op de avonturen met deze kajak!