Bij een noodknop denk je waarschijnlijk als eerste aan een knop voor alleenstaande senioren die daarmee hulp kunnen roepen als ze bijvoorbeeld niet kunnen opstaan nadat ze thuis gevallen zijn of als ze zich niet goed voelen.

Een noodknop op zee lijkt daar sterk op maar met dit verschil dat het bedoeld is  voor energieke peddelaars op zee die met de knop hulp kunnen oproepen als ze in problemen zijn geraakt.

Waarom begin ik hierover?
Dat komt omdat ik een zeer interessant artikel las in een Noors kanotijdschrift Padling. Daar ben ik op geabonneerd  omdat we daarmee wat leren over kanozaken in Noorwegen en mogelijk informatie vinden over mooie kanobestemmingen. Bovendien is het lezen ervan goed voor ons Noors want dan houden we dat een beetje bij.  ;-)

Het komt erop neer dat de Noorse reddingsmaatschappij RS je per direct komt helpen als je hulp nodig hebt (dat geldt uiteraard alleen voor het Noorse kustgebied). Over het hoe en waarom van de noodknop kan je hieronder lezen. Ik heb het artikel daarvoor in het Nederlands vertaald.

Hieronder de vertaling van het artikel:


Nieuw aanbod biedt meer veiligheid voor kanoërs.

Een volledig nieuw lidmaatschap wordt nu aangeboden door de Reddingsmaatschappij, namelijk R.S Aktiv.
Het nieuwe aanbod is bestemd voor zogenaamde "zachte zeegebruikers" – dus degene die niet-gemotoriseerd varen. Er zijn nu 170.000 kajaks onder Noorse peddel-enthousiasten - een verdubbeling in de afgelopen zes jaar.

  • We zien dat de reddingboten steeds meer incidenten in deze groep melden. We willen hier iets aan doen. We moeten voor iedereen aanwezig zijn, zegt Rikke Lind, secretaris-generaal van de reddingsmaatschappij. Het nieuwe lidmaatschap is niet alleen voor peddelaars, maar ook voor kiters, surfers en windsurfers.
  • Via RS Aktiv nemen we deze gebruikers van de zee serieus, zodat we voor iedereen op zee aanwezig kunnen zijn en ervoor kunnen zorgen dat niemand verdrinkt. Zo staat het vermeld op de website www.rsaktiv.no.

Zo is er nu een alarm-armband genaamd “RS Activ noodknop”, die je onmiddellijk kunt indrukken wanneer zich een ongeval voordoet en je hulp nodig hebt. Het reddingscentrum wordt gewaarschuwd en de hulpdiensten, die daardoor direct je locatie weten, zijn onmiddellijk met de dichtstbijzijnde beschikbare reddingboot onderweg om je te helpen.

 

HOE DE NOODKNOP WERKT:

  1. Verzend noodbericht.
    Je activeert de polsband voordat je gaat peddelen. Als zich op zee een noodgeval voordoet, houdt je de noodknop drie seconden ingedrukt. Het signaallampje knippert nu rood.
  2. Bevestiging.
    Wanneer het noodbericht is ontvangen, wordt dit bevestigd door het blauwe signaallampje op de armband.
  3. Hulp komt.
    Het reddingsbedrijf lokaliseert je positie met behulp van het uitgaande GPS-positie-signaal van de armband. Je locatie wordt regelmatig bijgewerkt.

Het is ook mogelijk om je kajak te registreren en fysiek te merken. Tot nu toe hebben te weinig mensen hun eigen kajak of andere uitrusting, die ze gebruiken bij het peddelen, gemerkt. Als een lege en ongemerkte kajak wordt gevonden die in zee drijft, of misschien ergens aan wal is gespoeld, dan kan het heel moeilijk zijn om erachter te komen van wie die kano is, en bijgevolg is ook moeilijk om te weten wie we moeten zoeken - of dat het sowieso nodig om te gaan zoeken.

Maar nu is er een win-win-aanbieding van de Reddingsmaatschappij, waarmee alle partijen voordeel hebben. Hoewel RS Aktiv een paar euro’s kost, is dit voor veel Noorse kanoërs een langverwachte aanbieding. De geregistreerde kano’s en uitrusting zelf zijn ondergebracht in het “Kleine Boten Register” en als je wilt weten wie de eigenaar is van een verlaten maar gemerkte kano, kun je naar de website www.sbr.rs.no gaan.
Op de website van de Noorse kanobond (NPF), www.padling.no, worden RS Aktiv en de bijbehorende nieuwe aanbiedingen van de Reddingsmaatschappij zeer positief ontvangen, en het bestuur van NPF-afdeling zeekanoën, gelooft in een sterkere samenwerking tussen de twee organisaties in de toekomst. De Reddingsmaatschappij en de Noorse kanobond (NPF),  zullen samenwerken om de veiligheid te verbeteren en wisselwerking tussen gemotoriseerde-  en niet-gemotoriseerde vaartuigen op zee te verbeteren, zegt de kanobond.

Einde artikel


Ik ben er enthousiast over en mochten we weer eens daar gaan kanoën zal ik zeker contact met die organisatie opnemen.
Zelfs heb ik nu een mail naar de Nederlandse KNRM gestuurd met de vraag of zij op de hoogte zijn van deze technologie en of zoiets op termijn ook haalbaar in Nederland is.

Als antwoord kreeg ik onderstaand bericht met de mededeling dat de KNRM er inderdaad bij betrokken zijn:

De KNRM werkt internationaal verband, sinds 2016 aan de ontwikkeling en hopelijk uiteindelijk de marktintroductie van een smartwatch voorzien van dezelfde software als in de KNRM Helpt app. Alle Skandinavische reddingsorganisaties zijn onderdeel van die samenwerking, inclusief onze Noorse collega’s.
Met hen hebben wij ook samengewerkt m. b. t. het apparaat waar u op doelt. Wij vonden de functionaliteit en kwaliteit echter onvoldoende. Ook dat apparaat werkt met dezelfde software als die van KNRM Helpt.

We verwachten de marktintroductie van het nieuwe internationale apparaat in 2021 in enkele Noord Europese landen.
De hardware is gemaakt door Sony.
De prijsstelling zal niet laag zij, maar is nu helaas nog niet bekend.
Tot aan de lancering adviseren we de KNRM Helpt app te gebruiken op een smartphone. (Werkt op Android telefoons of iPhones).
Tot ca. 7 km uit de NL kust is de netwerkdekking meestal voldoende.
Ruim 47.000 geregistreerde gebruiker waaronder ook zee kayakkers gebruiken de app.

Vriendelijke groet,
KNRM.

Nog even wachten dus !