Kielstrip aanbrengen
Pas geleden vroeg een lid van de kanoclub aan me of ik ervaring had met het aanbrengen van een zelfklevende kielstrip. En ook of ik nog tips had.
Uiteraard heb ik zo goed mogelijk geantwoord. Maar het leek me een goed idee mijn aanpakplan ook op mijn weblog te vermelden zodat meer peddelaars inspiratie kunnen opdoen.
Aanpakplan:
- De kiel heel goed ontvetten met spiritus.
- De kielstrip beslist niet aanbrengen als het koud is. Ideaal lijkt mij 20°. Dit omdat plastic bij lagere temperatuur stug wordt. Bij warmte is plastic soepeler. Dat heb je nodig omdat die strip omdat de kiel een paar rare bochten moet maken bij boeg en vooral achtersteven. Het plastic moet een beetje rekken/vervormen om zonder plooien te zitten.
- Het aanbrengen van een zelfklevende kielstrip vind ik een klus voor twee personen-
- Om de kielstrip gecentreerd op de kiel te krijgen heb ik de kielstrip eerst, met beschermlaag er nog op, met stukjes plakband in de goede positie gebracht. Wel had ik eerst ca. 10cm wel alvast bij de boeg geplakt zodat je heb strak kunt trekken bij het uitlijnen.
- Het aanbrengen heb ik zo gedaan dat een helper de strip op spanning houdt en tegelijk langzaam en voorzichtig de beschermlaag onder het tape een klein beetje opzij onder de keilstrip uittrekt. Tegelijkertijd volg je de helper in hetzelfde tempo terwijl je de kielstrip met een stevige doek aanwrijft. Zowel in lengte als naar opzij tegelijk. Uiteraard moet de helper het tempo aanpassen aan de voortgang van het plakproces
- Vooral bij bochten (bij kiel en achtersteven) voorzichtig werken door voldoende spanning op de kielstrip te houden door trekken. En speciaal op die plekken heel goed wrijven in langs- en dwarsrichting. Het is een beetje fingerspizengefuhl, maar als je het goed doet hoeft er geen plooi in de kielstrip te komen. Het komt erop neer dat de strip bij de bochten aan wat moet rekken.
- Je ziet wel eens dat men bij bochten aan de zijkant een driehoekje uit de strip snijdt om plooien te voorkomen. Ik vind dat niet mooi en volgens mij is dat niet nodig. Bovendien zouden de hoekjes van de insnijding later weer makkelijk kunnen loskrullen.
- als de strip erop zit met een scherp mes de opening van de schegkast opensnijden.
Op deze manier is het me goed gelukt op een Mariner en een Nordkapp een strip aan te brengen.
Het is wel een precies klusje zoals je al wel begrijpt.
Nog een tip als nazorg: bij hoge omgevingstemperaturen wordt de kleeflaag ook wat beweeglijker. Als je de kajak op het dak van de auto in beugels op de zijkant vervoert kunnen de beugels het tape plaatselijk opzij wegdrukken als het warm weer is in bijvoorbeeld Frankrijk. Alhoewel het in Nederland tegenwoordig ook erg warm kan worden. In het geval van zo'n zelfklevende kielstrip heb ik voorkeur voor kanobeugels waarin de kajak op de bodem in de beugels ligt.
Het betreffende clublid heb ik nog wel verteltd dat ik persoonlijk een kielstrip liever met gelcoat aanbreng. Ik vind dat veel makkelijker en later makkelijk plaatselijk bij te werken als er slijtplekken zijn.
Daarmee heb ik hem wel aan het twijfelen gebracht. Ik ben benieuwd wat het wordt.
Als je wilt lezen hoe je met gelcoat een kielstrip maakt: klik hier