De Kielstrip.
Als je elke jaar wel een paar keer in de buurt van rotsige kust met de kajak vaart dan loop je best wel regelmatig wat krassen op de kajak op. Vooral de kiel is daar gevoelig voor.
Om te voorkomen dat je daar lekjes krijgt heb ik een kielstrip aangebracht. Tegenwoordig heb je daarvoor zelfklevende strips voor die je kunt aanbrengen. Best handig. Het enige nadeel is dat als je naar het warme zuiden gaat dat de kielstrip in de warme zon op het autodak kan verschuiven door contact met de kajakbeugels op het dak omdat de kleeflaag van de strip flexibel wordt bij hoge temperatuur.
Daar heb ik geen last van omdat die zelfklevende strips nog niet bestonden toen mijn kielstrip werd aangebracht in 1968. Het is dus een zwarte strip van Gelcoat (is van polyester) die met de kwast is aangebracht. Waarom zwart? Omdat zwart duidelijk afsteekt tegen de witte bodem van de kajak zodat je goed kunt zien wanneer je weer moet bijwerken omdat je dan de witte bodem hier en daar door de kielstrip kunt zien.
Die kielstrip is van polyester en dus ook gevoelig voor krassen. Maar zolang de beschadiging niet zo diep gaat tot op de kajak, dan is er geen vervelende schade.
Het is dus wel zaak om de zwarte laag af en toe bij de werken.
De afgelopen 2 jaar was er al weer zoveel schade op onze kajaks ontstaan dat ik vandaag de strip weer plaatselijk heb bijgewerkt met zwarte gelcoat. Dit als voorbereiding voor de komende tochten dit jaar.
De kielstrip voorbewerkt: schuren; ontvetten; afplakken
Op de beschadigde plekken gelcoat aangebracht en het plakband verwijderd.
Één van de bijgewerkte plekken bij de boeg waar ook de oorspronkelijke witte kleur al was verdwenen: