In zeekanovarend Nederland weet iedereen van het nut van een kanokarretje.
Er zijn vele soorten van in omloop en vele peddelaars hebben natuurlijk hun eigen voorkeur.
Veel soorten karretjes hebben luchtbanden. Op zich prima, maar ze hebben hun beperkingen; zoals te zacht, lek raken, liggend in de zon kunnen klappen. Ook heb je extra uitrusting nodig in de vorm van een pompje en plakspullen. Je zou zelfs een reserve binnenland kunnen meenemen.

Sommige kajakkers hebben daarom hun oog laten vallen op de wieltjes met massieve bandjes zoals die in rollators worden gebruikt. Je hebt er geen omkijken meer naar is daarbij de gedachte.

Zo ook Jos die mij deze foto stuurde.

Op een trektocht van 1 week waarbij regelmatig een stukje gelopen werd naar de kampeerplek met de beladen kajak op het karretje smolten de kunststof asgaten als gevolg van de ontwikkelde wrijvingswarmte. In deze staat rolde het karretje niet heel best meer zoals je zult begrijpen.

Aangezien het een karretje was bestaande uit 2 delen die je in de bodem van de kano schuift en door Peter was geleverd, heeft Peter dit weer keurig opgelost door in NIEUWE wieltjes rollagers te monteren. Sindsdien rolt het karretje als een zonnetje.

Dus wat kunnen we hiervan leren:

  • of de rollator wielen zijn van een kunststof soort die niet tegen warmte is bestand. Over de wielen op luchtbandjes heb ik namelijk nog nooit iets gehoord voor smeltproblemen. Mogelijk is dat een andere soort kunststof
  • Rollagers zijn een goede oplossing voor deze verder probleemloze wieltjes

Noot: rollagers zijn sowieso een goed idee voor een kanokar mits de lagers ook tegen vocht (denk aan zout water) zijn beschermd. Mijn eigen Zoltzer kanokar heeft weliswaar geen smeltproblemen maar het metalen asje, waarop een kunststof wieltje draait, krijgt slijtsporen en wordt steeds dunner onder invloed van zand en zout. Eerstdaags zal ik eens contact met hen opnemen of er nog vervangende asjes leverbaar zijn voor mijn verder perfecte en compacte kanokar.