Je zou zeggen dat ik, omdat ik in zoveel zeekajaks heb gezeten, geen moeite moet hebben een kajak te kopen.

Zo simpel is het echter niet. Ik ben me juist heel erg bewust van het feit dat een zeekajak altijd een compromis is tussen een aantal eigenschappen. Dus eigenlijk ben ik niet gauw tevreden.

Een voorbeeld:
Zelf ga ik uit van de slechtste situatie. Zo heb ik, alhoewel ik geen problemen met een lage stabiliteit heb, heel lang getwijfeld over het kopen van een Lettmann Godthab. Dat is een prachtige, slanke en snelle kajak. Uiteindelijk heb ik die kajak niet gekocht: omdat ik, ook als ik eens een keer zwak ziek of misselijk ben, niet gelijk uit de kajak wil vallen en er nog redelijk mee moet kunnen varen.

Ik ga ervan uit dat de kajak mij niet in de steek mag laten maar dat ze me in zo'n geval MOET helpen.

En afhankelijk van hoe ik mij voel of wat voor weer het is op zee kies ik een kajak die daarbij past. Dat is natuurlijk een luxe situatie, maar daaruit kan je ook de gedachte halen dat je met jouw kajak niet altijd kan of hoeft te varen. Als ik bijvoorbeeld langs de Noorse kust vaar kies ik de meest sterke en stabiele kajak waarover ik kan beschikken: een antieke Fjord. Waarom? Omdat ik beducht ben voor schade door de ruige rotsen en dus een sterke kajak wil hebben. Daar komt bij dat ik ook onder alle omstandigheden andere peddelaars wil kunnen helpen, daarbij niet gehinderd door eventuele beperkingen die een kajak me oplegt. Veiligheid dus weer.

Nu hoef je natuurlijk geen vloot aan kajaks te hebben. Maar stel dat je, net als ik, het ook mooi vindt om op z'n tijd met een snelle kajak door het water te splijten. Dan vind ik het niet gek dat je naast je veilige, betrouwbare zeekajak nog een tweede, snelle zeekajak hebt waarmee je jezelf kunt uitputten.

Het hangt vooral af van wat je acceptabel vindt; wat je aankunt; wat je mooi vindt; wat je ermee wilt doen, enz. ..........

Als ik mijn wensen in 1 kajak verenigd zou willen zien dan moet de kajak de volgende eigenschappen hebben:

  • wendbaar (om snel assistentie te kunnen verlenen en ook om in geval van afvallen goed op koers te blijven)
  • zonder integrale scheg of hoekig gevormde achtersteven (omdat zo'n kajak bij harde wind gaat afvallen bij bepaalde windrichtingen)
  • standaard licht oploevend in wind (voor het veiligste gedrag)
  • met variabele scheg om eventueel te kunnen corrigeren voor oploeven en om de kajak naar wens minder wendbaar te maken.
  • hoeft niet super snel te zijn (alhoewel ik snel door het water splijten wel heel prettig vind)
  • een kleine kuip om ook in zware brekers nooit het contact met de kajak te verliezen (compromis eventueel een grotere kuip met perfecte knie/dijsteun)
DE ideale kajak is zeer persoonlijk
samengevat voor mij persoonlijk:
  • goed te eskimoteren
  • wendbaar
  • kajak-ontwerp met variabele scheg die je zodanig kunt instellen dat je de kajak naar wens laat oploeven of laat afvallen.