Het weer was niet te slecht dus ik popelde om mijn aanpassingen van de zit (zie 27 nov) in de Baidarka uit te proberen.
Behalve dat het donker en koud was waren de omstandigheden, met een windkracht van ca. 4B die later zelfs nog wat opliep, ook prima. Leuk was dat Wietse me vanaf de club tegemoet was komen varen en we nu samen naar de club voeren. Nadeel voor hem was dat hij eerst tegen de wind in had zitten beulen en toen met mij terug ging, terwijl ik nog fris was. Goed voor z’n conditie; hoop ik.
Ik moet zeggen dat ik wel zeer tevreden ben over de aangepaste Baidarka: de kniesteun was zo dat de knie, als ik er kracht mee zette om op te kanten (het is er nog een kajak zonder variabele scheg) gelijk in de goede positie viel en ik mijn knie niet bewust in deze klempositie hoefde te houden: dat ging vanzelf. Wat ook mijn doelstelling van de aanpassing was. Dat in combinatie met de betere afzet met de voetenbuis voor de voeten en betere heupcontact, maakte dat de Baidarka al met een kleine boogslag, in combinatie met opkanten, reageerde. Ik voer met mijn Wingpeddel en wat opviel was dat ik nu met de Wing wel goed in deze koersvaste kajak goed kon varen. Toen het heup- en kniecontact nog niet goed waren vond ik het varen met de Wing in de Baidarka echt heel hopeloos omdat je continue boogslagen tot ver achter het zitje moest maken.
Zelfs als ik nu vanavond het kniecontact niet gebruikte en alleen met de heupen&voeten de correctieslagen ondersteunde, kon ik de Baidarka goed temmen. Ook toen ik op het meer de wind dwars cq. schuin van achteren, de moeilijkste koers voor een Baidarka, voer. Ik moest toen wel vaak boogslagen maken en met een iets verlengde peddel varen, maar hoefde niet permanent scheef te hangen. De voetenbuis is ook echt een verademing want je kunt je voeten en benen nu op meerdere manieren plaatsen en gebruiken. Bijv.:
- met veel of weinig fietsbeweging,
- met knieén los en in het midden van de kuip of met de knieén achter de kniesteunen.
De buis is echt bijna zo goed als een voorschot op voetafstand.
Voor mijn gevoel is de Baidarka voor en na de aanpassing een totaal andere kajak. Het is nu een kajak die toch direct reageert. Voorheen leek het net alsof er een tijdsvertraging op je stuurslagen zat. Dat is misschien ook logisch want als je het kniecontact telkens bewust moet maken (waar je overigens ook doodmoe van wordt) voordat je een boogslag maakt en als het knie- en heupcontact matig is, dan heb je een minder directe en minder goede krachtoverbrenging op de kajak. Daardoor zal een tijdsvertraging optreden.
M.a.w. Hoe meer je één bent met de kajak hoe sneller hij reageert.
Ik moet het heupcontact nog wel wat aanpassen door het zitje met wat meer schuimplaatjes, dan ik er nu in had gezet, verder op te vullen. Vanavond voer ik met een los schuimplaatje extra dat ik naast mijn heup gestopt.
Natuurlijk moeten deze aanpassingen zich op zee nog bewijzen, maar deze eerste indruk is in ieder geval al zeer positief.
DETAILS: afstand 19.1 km, gemiddelde snelheid 8,0km/h ; max. snelheid 12,1 km/h ; temp ca. 4°C; wind Z/ZW 4B/later toenemend.