Hoe een eenvoudig onderhoudsklusje aan de scheg een heel project werd.

Omdat de scheg van mijn nieuw verworven Orion wat zwaar ging wilde ik de kabel demonteren, schoonmaken, smeren en weer monteren. Normaal gesproken een klusje van ongeveer een half uur.

Maar dat liep anders.

Het schroefje in de bedieningsknop van de scheg was niet van RVS en was wat geroest. Een vorige eigenaar was daar blijkbaar al tegenaan gelopen en had het zeskant van de inbusbout dol gedraaid.

Wat doe je dan. Eerst negatieve schroefdraad tappen in het inbusboutje. Dat lukte niet alhoewel ik wel een beetje grip op het boutje kreeg met linkse draad. Dan maar de bout eruit boren. Dat is wel gelukt maar ik kreeg de kabel nog steeds niet los. Dan maar doorknippen die kabel. Ik vond het daarna niet zo gek dat ik de kabel niet los kreeg want het kostte me nog een hoop geweld de kabel uit de knop te trekken. Zo’n knop is na het boorwerk niet meer bruikbaar maar gelukkig had ik nog een reserveknop op voorraad: die had ik ooit gekocht als reserve knop voor lange kampeertrektochten per kajak.

Meestal is een nieuwe kabel monteren niet zo’n probleem want die haal je bij Dekker Watersport. En zo’n kale kabel kan je bij veel schegsoorten daar weer op aan sluiten. Maar niet bij mijn Orion: daar zat de kabel in een messing bus met een lip geperst en was zo op het schegblad geklonken.

Ik dus op zoek naar zo’n busje met een lip dat ik weer aan het schegblad kon bevestigen. Aangezien ik geen idee had hoe zo’n bus heet, heb ik met tussenpozen 2 dagen zitten Googelen. Met succes want Roodenberg staalkabels heeft ze: ik vond ze op hun site.

Een telefoontje leerde me dat ze ook 3mm kabels hebben en dan ik maar langs moest komen met het schegblad en de kabel. Roodenberg is best een groot bedrijf waarvoor zo’n klus als die van mij minder dan kruimelwerk is. Maar er werd ergens iemand geroepen mij te helpen en binnen een half uur stond ik weer buiten met kabel waarop de bus al zat geperst. Toegegeven: het koste 3x zo veel als een kale kabel, maar ja zo’n groot bedrijf heeft ook calculatienormen. Maar ik was blij met mijn nieuwe kabel.

Toen kwam het volgende vraagstuk: het schegblad was rondom de aanhechting met de kabel al flink aangetast door galvanische corrosie. Ooit heeft men dus de fout gemaakt om de kabel in een messing-bus te persen. Met als gevolg corrosie:

Google-zoekwerk leverde op dat aluminium een minder edel metaal is dan koper, ijzer of RVS en daarom niet aan zo’n metaal verbonden mag worden. Mijn plan om de kabel met een koperen nagel te klinken verviel daarmee.

Dan maar met een popnagel. Die heb je ook van aluminium. Ik bedacht dat die popnagel nooit echt veel kracht krijgt dus dat hij het wel zou houden.

Dan het volgende probleem: het scharnier van het schegblad was een staafje van hard rubber dat in de schegkast zit geklemd. Tijdens het demonteren werd me duidelijk dat van klemmen geen sprake meer was want het rubber was verdroogd, keihard geworden en ook gekrompen zodat de scheg wat zweefde in de schegkast. Niet zo gek want de kajak zal ca. 30 jaar oud zijn. Gelukkig had ik vorig jaar bij een andere klus een dergelijk geval gehad. Daarvoor moest ik vorig jaar 1 meter rubber staaf aanschaffen. Aangezien je maar ongeveer 1 cm nodig hebt voor een scheg, was er nog genoeg rubber om dit schegblad ook weer te laten scharnieren. Het rubber heb ik gezaagd op 12mm zodat het 2mm ingedrukt zou worden in de schegkast. Dat zal wel even duwen zijn om het rubber in de kast te duwen. Maar vaseline doet wonderen als smering. Per slot van rekening moet het scharnier niet kunnen schuiven onderweg of te water.

Dan nog 2 kunststof opvulringen voor om het rubber staafje vinden om de speling van het dunne aluminium blad in de schegkast op te vullen . Daarvoor heb ik van een hol handvat van een soort kwast, 2 dunne plakjes gezaagd.

Tenslotte de scheg weer monteren.

Maar zo simpel was het niet. Het ging weer anders dan gedacht. Ik had de breedte van de schegkast gemeten en geconcludeerd dat de aanhechting van de kabel aan het schegblad nog 1,5 mm speling in de schegkast had. Mooi niet dus! Onderin de schegkast klopte dat wel bovenin werd de kast smaller en bleef het blad hangen. Met tegenzin heb ik de popnagel platter gevijld. Eigenlijk zou ik de kabel los moeten maken en de opgeperste bus wat afvijlen. Maar dat ging me te ver om overnieuw te beginnen. De gevijlde klinkverbinding functioneerde echter nu wel goed, dus dat mag zo blijven. Goed in de gaten houden dus: aanpassen kan later altijd nog.

Het schegblad-scharnier van rubber staafje en de 2 ringen in de schegkast:

Met recht was alles bij elkaar een heel project geworden. Maar ik heb er wel weer een heleboel van geleerd. En de scheg functioneert weer zoals het hoort: heel soepel!

TIP: om dit soort problemen te voorkomen verdient het aanbeveling om een RVS-inbusboutje in de scheg-bedienings-knop te hebben. En voor de zekerheid zou ik het gaatje, waar het inbusboutje in zit, vullen met vaseline zodat het boutje is afgedekt en er geen corrosie kan optreden.

Op deze manier kan je altijd bij je schegkabel en hoef je die alleen te vervangen als je de kabel door onoplettendheid hebt geknikt.

De Tweede tip is dus:  SCHEG ALTIJD OMHOOG BIJ AANLANDEN EN UITSTAPPEN!