Al vele jaren gebruikte ik de ovale beugels op de dakdragers waarbij de kajaks op de zijkant in pasten.

Gewoon omdat daar geen alternatieven voor waren. Nadelen hadden de beugels wel want de kajaks daarin vangen van opzij meer wind. Als je bovendien de beugels af en toe moet verbuigen voor dikkere of plattere kajaks, komt er een moment dat ze een keer niet goed passen en de kajak er niet zo stevig in ligt.

Toen we op een gegeven ogenblik een overtocht met  kajaks op het dak met een ferry aan het plannen waren, ontstond de gedachte dat op de dakdragers liggende kajaks de hoogte lager maken en we in een goedkoper tarief zouden kunnen boeken.

Op dat moment waren er bij Arend Bloem prachtige beugels te koop waar kajaks liggend in passen en waarin de kajak super stevig lagen.

Daarvan kocht ik 2 sets.

Bij het monteren moest ik echter concluderen dat het dak van mijn Polo te smal was voor 2 sets naast elkaar. Dus:  ik heb de tweede set droevig terug gebracht, waarbij ik gelukkig wel mijn geld terug kreeg.

Dat is alweer jaren geleden.

Maar kort geleden was ik de staande beugel , die nog naast de liggende beugel staat, weer zat.

In eerste instantie was mijn idee om voor mijn dakdrager-set langere balken te kopen: balken die wel los te koop zijn bij de leverancier Thule, maar die wel bedoeld zijn voor bredere auto’s. Dat zou betekenen dat ik onderin die langere balken een brede sleuf zou moeten slijpen, vijlen, boren of wat dan ook.

Bij Jos had ik gezien dat zijn auto niet veel breder was dan die van mij, maar dat hij daar wel  3 sets staande beugels op had staan.

Daarom heb ik mezelf bij Jos uitgenodigd om eens over de mogelijkheden voor mijn Polo te brainstormen inclusief het eventueel bewerken van langere balken.

Dat was een vruchtbare brainstorm-sessie want daar kwam uit dat het met een bijzondere afstelling misschien toch mogelijk was om 2 liggende sets naast elkaar te plaatsen.  Inspiratiebron was de asymmetrische bevestiging van de beugels en de balken op zijn auto. We concludeerden dat het best  zou kunnen zijn dat het net niet paste maar dat ht zeer de moeite waard was het te proberen. Als het niet zou gaan moest ik over op het bewerken van langere balken.

Tot mijn tevredenheid bleek het mogelijk te zijn door de balken asymmetrisch in de houders te plaatsen. Dat koste me heel wat rekenwerk want de hartlijn van een set moet evenwijdig aan de rijrichting blijven. Want kajaks die scheef op het dak staan vind ik “not done”.

Dit is het resultaat. De witte streepjes zijn elastiekjes die ik om de balken heb geknoopt om daarmee de hartlijn van de auto en de beste hartlijnen van de twee sets te berekenen uitgaande van de hartlijn van de auto (die elastiekjes zijn makkelijk te verschuiven om meerdere opties te proberen):

rechts links

Zoals je ziet paste het precies voor deze zeekajaks, waarbij de kajaks niet buiten de breedte van de auto steken!