Dit jaar ben ik weer naar Zweden geweest met 5 anderen van de KVU (Jos. Theo, Kasper, Henk en Chris). We gingen 9 dagen waarvan we op 7 dagen zouden kunnen varen.

Ons startpunt was Hamburgsund omdat we graag dit keer ook naar de archipel Väderöarna  wilden varen. Die eilandgroep ligt ca. 10 km van het vaste land met een oversteek van ca. 5 km. Het is een oversteek die je het best bij rustig weer kunt maken ivm golven en stroom. Alhoewel het op onze dag van aankomst prachtig weer was, met weinig wind, durven we de oversteek niet te wagen aangezien de wind in 1 of 2 dagen zal aanwakkeren.

Dus we lieten de eilanden links liggen en gingen noordwaarts. We hoopten dat we er eind van de week nog naartoe zouden kunnen bij rustiger weer. We verwelkomen de volgende dagen weer hele mooie kampeerplekjes en hadden geen spijt dat we niet naar de eilandengroep zijn gegaan.

Gaandeweg werd de wind deze week steeds sterker zodat we vonden dat we een goed besluit hadden genomen. Alhoewel onze noordelijke koers wel inhield dat we  de tweede helft weer zuidwaarts zouden moeten varen naar onze auto’s. Dus omdat de wind ZW bleef zouden we dan wel tegen windkracht 6 Bft (en meer) in moeten zwoegen.

Het is wisselvallig weer!. Hier Mooi!

In plaats van naar de auto's terug te varen besloten we om verder te varen naar Strömstad. Van daaruit zouden we makkelijk met trein en bus de auto’s weer kunnen ophalen.

Op een bepaald moment, toen we kampeerden op het eiland Käften, werd er voor de volgende dag erg veel wind voorspeld van 5 bft met vlagen tot 8 bft. We besloten toen om voor een stuk ruige Zweedse  kust, met daarop het  Gräftöberget Natuurresrvaat, 1,5 km over te dragen via de baai Edviken naar een ander Fjord. Lees daarover een ander artikel van mij (klik hier).

Nu weer minder mooi weer:

Overdragen klinkt makkelijk maar in ons geval hadden we te maken met een lastige instap met ondiep water en een diepe blubberlaag. Een paar van ons gingen op onderzoek en ontdekten een stuk rietveld waar je kon lopen. Daar creëerden we een pad waardoor de kajaks getild en gesleept werden naar een ondiep geultje waar we de kajaks te water konden laten en we met wat moeite konden wegvaren. Het hielp wel iets dat we inmiddels bijna vloed hadden. Die paar cm naar vloed zorgden ervoor dat we weg konden.

De rest van het traject naar Strömstad was niet erg complex: we hadden de wind mee. In Strömstad zetten we de tenten op een camping aldaar en gingen de volgende dag met de bus de auto's halen: met z'n zessen, want we maakten er een uitje van. Daarvoor gingen we onder andere naar de rotstekeningen in Tanum: Die rotstekeningen zijn ongeveer drieduizend jaar oud en dateren uit de bronstijd.

Nu we weer de auto's hadden, verhuisden  we naar een camping dichtbij op het eiland Tjärnö: Bofors camping waar we tijdens een vorige tocht al hadden overnacht.

Omdat we zo tijdig op die camping kwamen konden we als bonus nog een extra tochtje op vrijdag varen.

Dat werd me een dagje wel, met voorspellingen van heftige windvlagen tot 8 bft. De dag begon echter rustig en maar desondanks zouden we geen oversteek maken naar de Koster-eilanden. In de loop van de middag kwamen die vlagen echter wel en was ik in ieder geval blij dat we niet op zee zaten.

Dit was echter wel een mooie afsluiting van de week.

Route:

Film: hieronder nog een samenvatting met foto en filmbeelden om een totaal  indruk te krijgen van het vaargebied.