- Details
Voor zeekajakkers die voor het op zee varen HP33 gebruiken voor getij en getijstroom is er goed nieuws!
Voorheen was het zo dat je bij een watersportzaak een CD kon kopen met het programma NLTidesD erop dat je op de computer kon installeren. Dat was echter tijd-begrenst want om het langer dat 1 maand te kunnen gebruiken moest je een mailtje aan defensie (die gaat daarover) sturen en dan kreeg je binnen 1 of 2 dagen een code waarmee je het programma voor de rest van het jaar kon activeren. Op zich werkte deze service best snel
Maar nu is deze aanpak is sinds begin vorig jaar veranderd, want nu kan je het programma gewoon rechtstreeks bij defensie downloaden en hoef je geen code meer aan te vragen. Het werkt gewoon!
- Details
Helaas hebben de rubber manchetten in een kajak-jack niet het eeuwige leven. Alhoewel je de levensduur met goed onderhoud na elk gebruik best kunt verlengen met talkpoeder (na het afspoelen van zout) of een ander onderhoudsmiddel, na elk gebruik, komt er tocht een moment dat er een scheurtje in het manchet ontstaat. Dan is het tijd om het manchet vervangen.
Doorvaren met een lek manchet is niet aangenaam want vooral in golven kan je een natte mouw oplopen en hoe krijg je die weer droog als je op trektocht bent in slecht weer. Bovendien ziet het manchet hierboven echt uit of de scheur binnenkort snel groter zal worden.
Hieronder beschrijf ik, hoe ik pas geleden, een nieuw manchet heb aangebracht. Een nauwkeurig klusje waar je even rustig voor moet gaan zitten:
Klik hier om verder te lezen hoe je te werk kunt gaan om een manchet toe te voegen
- Details
Vorig jaar vierde de KNRM haar 200 jarig bestaan met een feest in het Luxor theater in Rotterdam.
Ik was erbij . Ik voel me dan ook zeer betrokken want ik groeide op in Scheveningen vlak bij de haven en de zee. Daar was ik dan ook vaak te vinden. En zeker toen ik met mijn kajak vaker de zee op ging besefte ik het belang van de KNRM. Ik werd dan ook in 1987 donateur; om hen financieel ook te steunen en ook voor het geval ik ze ooit nodig zou hebben. Dat gebeurde ook echt; in 2003 toen Willem Molengraaff op zee in problemen kwam door acute pijn in zijn rug.
Tijdens de voorstelling heb ik daar echt nog aan terug gedacht.
Mocht je ook op zee varen met je kajak dan kan ik je echt aanraden je ook als donateur te melden. Heel belangrijk want de KNRM wordt door niemand gesubsidieerd maar wordt alleen gesteund door een grote schare trouwe redders aan de wal, zoals de donateurs genoemd worden.
Het was in het Luxor een uitgebreid programma met vele optredens. Vooral Stef Bos had een belangrijke rol. Hij had het lied geschreven "Wat als de storm komt". Hij zong dat samen met Fleur. (3 min.)
Het hele programma van het feest was gedoopt "De symfonie van het water"
Daarvan is een film gemaakt die 1,5 uur duurt, maar daar zal ik je niet mee vermoeien.
Wat ik echter zeer indrukwekkend vond was een lied "ENGELEN" dat ook weer werd uitgevoerd door Stef Bos en Fleur.
Dat ging er over dat er in de afgelopen 200 jaar 74 redders zijn opgekomen tijdens het redden. In dit lied werden deze redders herdacht door in het markermeer 74 licht-ballonnen uit te zetten terwijl hun namen en leeftijd in beeld kwamen.
Van dit lied zie je hieronder het filmpje (6,5 min)
Mocht je de hele film van 1,5 uur willen zien kan je hier klikken
- Details
Vorig jaar kocht Tiny tweedehands een extra kajak van hetzelfde type als ze al had: een "Breeze extreme". Deze werd gestald bij de kanoclub terwijl ze in de andere kajak vanaf huis peddelde.
Al gauw kwamen we er helaas achter dat deze kajak behoorlijk lek was: in het achterste compartiment lag na het varen altijd ca. 1 à 2 liter water; vooral als er wat golven stonden. Soms stond er ook zelfs water in het dagluik.
Er is echter niets zo vervelend als een "droog" compartiment water maakt. Dus moest er gerepareerd worden.
Dat heb ik uitgesteld tot deze winter want het zag er binnenin heel gecompliceerd uit om op te lossen.
Dus werd de kajak in de garage opgeslagen om goed te drogen.
Daarna was het lek wel makkelijk op te sporen: terwijl de kajak op de kop lag goot ik met een gietertje water in de schegkast want daar vermoede ik het lek.
En inderdaad: het water stroomde flink naar binnen. Lek gevonden!
Maar nu bleek echter dat het er binnen gecompliceerd uitzag.
Voor een deel lag dat bij de bouwer Dave Collins (helaas overleden) want die had de slang van schegkast naar de bedieningsknop geheel in polyester gelamineerd. Hij vertelde me ooit dat hij dit deed om de kabel te beschermen voor het laden van het compartiment. Het gebeurt namelijk best vaak dat iemand met wat kracht iets in het compartiment propt en daarbij de bedieningskabel beschadigt. Met deze bouwwijze was dat verleden tijd, want dat had hij supersterk gemaakt.
- Details
Vorig jaar heb ik alle zeekaarten, waarop Simonszand is afgebeeld, in een film op een rij gezet van 1994 tot 2023. Klik hier voor het artikel waarin je de film kunt zien.
Inmiddels is de zeekaart van 2024 ook uitgegeven.
Dat leek me een mooi moment te kijken wat er dit jaar is veranderd.
- Details
De Fjord van P&H is de kajak die ik meestal op trektochten meeneem: veel ruimte, goede eigenschappen en sterk. De kajak stamt uit 1985, evenals het bijbehorende spatzeil van Zölzer. Nu na 39 jaar is het toch wel nodig het spatzeil door een nieuwe te vervangen. Het spatzeil heeft het dus lang uitgehouden. Kwestie van kwaliteit denk ik.
Maar wat nu? Er zijn mooie, soepele zeiltjes in omloop van Reed. Die passen op veel kuipafmetingen en vormen. Omdat ze aardig elastisch zijn, zitten ze altijd mooi strak op de kuip.
Maar: van clubgenoten hoor ik regelmatig dat ze na 2 of 3 jaar wat lekken. Vooral achter je rug op de plek waar vaak wat water blijft staan zodat je een natte rug krijgt. Als je zo'n spatzeil tegen het licht houdt zie je op die plek steevast wat hele kleine gaatjes; speldenprikjes lijken het wel.
Dus ik dacht: lekkage wil ik niet!
Maar van zo'n oude kajak is er een grote kans dat je niet echt een goed passend exemplaar vind. Ik heb diverse spatzeilen geprobeerd, maar nee; daar werd ik niet blij van.
Op de website van Zölzer las ik echter dat ze van oude kanotypes niet de mallen / sjablonen van de spatzeiltjes bewaren.
Dat is jammer want ik wil wel graag zo'n kwaliteitsspatzeil van Zölzer.
- Details
Dit artikel gaat niet echt over omstandigheden die aan de zee zijn gelieerd. Maar het gaat over het varen van een wat langere afstand met de peddel. Dit omdat ik wil weten hoe de vaarsnelheid wordt beïnvloed door de afstand ten gevolge van bijvoorbeeld vermoeidheid en/of concentratie.
Afgelopen zaterdag vond ik het een mooie gelegenheid om vanaf Wormer met de GP naar de club in Uitgeest (2 x ca. 9km) te varen waar een feestje was voor het 35-jarig bestaan. Leuk voor de gezelligheid en de workshops die aan het strandje waren georganiseerd.
Ik ben daarnaar geïnteresseerd omdat je zeker op zee soms langere tijd achter elkaar moet peddelen.
- Details
Dit jaar ben ik weer naar Zweden geweest met 5 anderen van de KVU (Jos. Theo, Kasper, Henk en Chris). We gingen 9 dagen waarvan we op 7 dagen zouden kunnen varen.
- Details
Eind 2023 schreef ik een verhaal over een band waarmee je de schouder minder belast bij het slepen van een kajak op een karretje. Klik hier als je dat artikel wilt teruglezen.
Dit jaar was ik met een groepje van 6 KVUers (incl mijzelf) in Zweden en daar hadden we een uitdaging. Het woei al een flink aantal dagen uit het ZW met daarbij zeer harde windstoten. Daardoor werd het lastig om langs een stuk Zweedse kust, waar geen bescherming tegen ZW-storm stond, te varen.
Daar was gelukkig echter een uitweg voor:
We voeren voor de wind een doodlopende inham in. Van daaruit moesten we 1,5km lopen om in een ander doodlopend fjord uit te komen.
In dat andere fjord konden we de tocht in noordelijke richting "zonder probleem" voortzetten. Dat "zonder probleem" moet je echter ruim zien want er stonden daar, zelfs in beschut gebied, ook enorme windstoten. Daarbij moest je steeds heel alert blijven om je peddel goed vast te houden. Maar we hadden de wind meestal mee. Dat was ook wel weer leuk omdat je met je peddel kon zeilen en zo een aardige snelheid kon halen.
KLIK hier om verder te lezen en een film te zien hoe het slepen heel makkelijk ging!
- Details
Tot nu toe gebruikte ik altijd niet-deelbare peddels voor regulier gebruik. Behalve dan een deelbare reserve peddel om mee te nemen op zee. Ik moet daarbij wel bekennen dat dit veel simpeler peddels waren als mijn gewone reguliere peddel.
In een verslag van een groep peddelaars die door slecht weer in problemen kwamen op de Hinderplaat in 2023 las ik 2 opmerkingen / aanbevelingen die me echt aan het denken zetten:
- Ook het varen met de reservepeddel wordt als onwennig ervaren.
- Vaar ook regelmatig met je reservepeddel als dat geen kopie is van de peddel waarmee je vaart.
Dit kon ik in mijn zak steken want mijn reserve peddel vond ik niet echt goed varen (klikverbinding gammel, te lange peddel)
Dus: nu ben ik op zoek naar een goede reserve peddel.
Na een oriëntatie op nieuwe deelbare peddels EN op peddels die ik zelf nog heb, besloot ik om een goede peddel door te zagen.
Daarbij heb ik, als “try-out”, eerst mijn gammele reserve-peddel met het setje uitgerust waarmee een peddel verstelbaar wordt qua lengte en draaihoek.