Tot nu toe gebruikte ik altijd niet-deelbare peddels voor regulier gebruik. Behalve dan een deelbare reserve peddel om mee te nemen op zee. Ik moet daarbij wel bekennen dat dit veel simpeler peddels waren  als mijn gewone reguliere peddel.
In een verslag van een groep peddelaars die door slecht weer in problemen kwamen op de Hinderplaat in 2023 las ik 2 opmerkingen / aanbevelingen die me echt aan het denken zetten:

  • Ook het varen met de reservepeddel wordt als onwennig ervaren.
  • Vaar ook regelmatig met je reservepeddel als dat geen kopie is van de peddel waarmee je vaart.

Dit kon ik in mijn zak steken want mijn reserve peddel vond ik niet echt goed varen (klikverbinding gammel, te lange peddel)

Dus: nu ben ik op zoek naar een goede reserve peddel. 

Na een oriëntatie op nieuwe deelbare peddels  EN op peddels die ik zelf nog heb, besloot ik om een goede peddel door te zagen. 
Daarbij heb ik, als “try-out”, eerst mijn gammele reserve-peddel met het setje uitgerust waarmee een peddel verstelbaar wordt qua lengte en draaihoek.

Dit soort setjes zijn te koop bij:

Het lijmen van het setje aan de twee helften van de peddel was even oefenen want ik wilde lijmen met hotmelt (cq. Smeltlijm). Omdat je daarmee de mogelijkheid creëert de onderdelen na verhitting weer los te halen.

Eerste leerpuntje was dat als je op de steel een rupsje gesmolten lijm spuit dat de meeste lijm bij het monteren vooruit wordt geduwd en de verbinding maar op een klein randje bestaat. Na afvegen van het restant voelde de stevigheid goed. Een proeftocht van 1 uur ervoer ik as positief. Toen ik echter na afloop aan de peddel draaide voelde ik dat er beweging in zat en ik het setje gewoon los kon trekken. DUS: het smalle randje hechting was dus onvoldoende. Misschien wel omdat de lijm als teveel was afgekoeld voor en tijdens het aandrukken.

Tweede poging:
Ik heb de verhitte lijm dik op de peddel of pen (met schaalverdeling) gespoten nadat ik de peddel met hete lucht (van  een verf-afbrander) had voorverwarmd. Daarna zo snel mogelijk de rupsje stroperige lijm met een doekje zo goed mogelijk uitgesmeerd op de peddel waarbij ik probeerde het hele lijmvlak zoveel mogelijk met de lijm te bedekken.
Zoals je waarschijnlijk al snapt was de lijm nu nog veel verder afgekoeld.
Daarom heb ik de afgekoelde lijm nu opnieuw met de verf-afbrander flink verhit op maximale stand van het apparaat. Dat werkt mooi want je ziet de lijm smelten en een gladder oppervlak vormen.
Monteren was daarna een fluitje van een cent:  aandrukken en een flinke tijd laten afkoelen.

MAAR let op: 

Bij de reserve peddel was de stand van de beide onderdelen van het setje goed en toen ik daarna mijn peddel, voor dagelijkse dienst ging lijmen, had ik de volgorde verkeerd onthouden en klopte de aangegeven draaihoek niet meer. Een poging om door verhitten de hoek aan te passen lukte me niet. Het bleef muurvast zitten!

Waarschijnlijk moet ik daarvoor langer verhitten; maar dat durfde ik niet. 

In ieder geval zat alles bij beide peddels muurvast.

Hierbij nog een reminder welke positie het setje op de peddel moet hebben:

  1.  Het onderdeel waar de klem op zit moet je zo op de peddel schuiven dat het hefboompje aan dezelfde kant als de bolle kant van het peddelblad zit. Tegelijkertijd zit dan het nul-punt van schaal met de draaihoek (wat slechter leesbaar)  aan dezelfde kant als de holle kant van het peddelblad
  2. De pen (met daarop de schaalverdeling voor de lengte) die je in de tweede peddelsteel schuift moet je zo aanbrengen dat de schaalverdeling precies aan de zelfde kant als waar de holle kant van het peddelblad zit

De procedure van het deelbaar maken in foto’s:

Voorverwarmen
Lijm opspuiten
Lijm met doekje beter verdelen (brand daarbij je vingers niet !!)
Lijm weer verhitten
Setje aandrukken  en peddelblad UITRICHTEN
Plakbandje verwijderen (doel van het plakbandje is om de lijm, die je toch een beetje uitperst, op te vangen. Dat scheelt weer schoonmaken !
Het andere deel van het setje (de pen met schaalverdeling) gaat precies op dezelfde manier behalve dan dat je de lijm op het achtereind van de pen aanbrengt niet op de peddel !

 

Slimmigheidje.
Als je toch zo met die peddel bezig bent kan je (vooraf) nog een slimmigheidje meenemen.
Normaal gesproken is 1 deel van een deelbare peddel langer dan het andere deel. Dat komt omdat men heel vaak het deelpunt van de peddel precies in het midden van de peddel legt. Het deel waar de pen, die je in de andere helft van de peddel schuift, veroorzaakt  dit lengteverschil.

Door je peddel niet precies in het midden te zagen, maar naast het midden, kan je beide helften even lang maken.

Voordeel: Je kunt de losse peddeldelen mogelijk geheel in de kuip leggen zonder dat ze uitsteken. Dan past het transport zeiltje er nog op en hoef je de peddel niet in de auto vervoeren. 
Ook: Beide delen van de reserve peddel zijn even lang en passen makkelijk op het dek onder de elastieken

Er zijn echter ook peddelaars die zo’n asymmetrische deelnaad van een peddel niet mooi vinden en daarom de naad in het midden willen hebben

Om beide delen van de deelbare peddel even lang te maken  vereist wel wat denk- en rekenwerk:

  1.  Bepaal eerst wat de minimale lengte van je peddel moet zijn.
  2.  Bepaal ook hoe lang de peddel maximaal voor jou mag zijn (Als je bijvoorbeeld nooit met een peddel van 250 cm zult varen dan is het toch zonde dat mogelijk te maken want het beïnvloedt de lengte van de afzonderlijke
  3. Als je bijvoorbeeld maar 5 cm lengteverschil van de deelbare peddel nodig hebt zou je een stukje van de pen (SPIGOT)kunnen afzagen waarbij je er wel voor moet zorgen dat in jouw langste stand ALTIJD nog minstens 15 cm in de steel geklemd zit.  Ik heb bijvoorbeeld gekozen voor minimaal 213 cm voor veel wind tegen en voor 218 cm voor rustiger weer: daarvoor heb ik 5 cm van afgezaagd en zijn beide delen van de peddel 114cm geworden. Let op: zorg er ten alle tijden voor dat je de peddel NIET op een grotere lengte instelt. DUS, als je dit zo hebt gemaakt, zorg er dan voor dat er altijd minimaal 10 cm overlap blijft tussen beide peddelhelften! 
  4. Na deze overwegingen kan je berekenen waar je moet zagen en hoe lang elke peddeldeel moet worden.


Ik heb voor de lezers van dit artikel een spreadsheet gemaakt waarmee je dit alles simpel kunt uitrekenen: (klik voor download)
TIP: voordat je echt de zaag in je peddelsteel zet: controleer het dan eerst een paar keer om te kijken of er net ergens een foutje zit. Of overleg ook met iemand anders).

Resultaat van mijn werk:

Beide delen even lang:

Peddeldelen In de kuip geschoven:

Veel succes.