Naar de vierde slenk van Schiermonnikoog

Een aantal jaren geleden stond er in Kanotities een interessant artikel, geschreven door een lid van “KV Onder de wadden”, over tochtjes naar de vierde slenk van Schiermonnikoog. Voor deze kanovereniging is dat tochtje inmiddels een soort standaardtocht geworden die ze elk jaar wel een keer varen. Wij van de KVU echter nog nooit.

Maar omdat ik van dit soort oorspronkelijke landschappen of de restanten ervan houd, stond zo’n tocht al heel lang op mijn wensenlijstje.

Nu in tijden van Corona ga je automatisch wel op zoek naar binnenlandse tochten en zodoende was 20 september DE dag om naar de vierde slenk te gaan.

Wat ons betreft een tocht in “petit committee” met 2 koppels om makkelijker Corona-proof te kunnen varen. Jos en Mary leek dit ook een leuke tocht en zo voeren we om 9.30h met z’n vieren weg vanaf het strandje bij Lauwersoog.

Dat was nog wel even een dingetje want Jos wilde graag een half uur vroeger vertrekken voor meer tijd in de Slenk. Toen we echter om 8h bij het strand kwamen zagen we nog een hele vlakte van zachte modder. Daar hadden we geen zin in en daarom gingen we bij de haven kijken. Daar waren echter geen kades vrij omdat overal vissersboten lagen aangemeerd. Het strandje aldaar was ook niet geschikt om in te stappen. Wel was aan de andere kant van de haven nog een geschikte steiger die Mary nog kende, maar daar vandaan moesten we wel een heel eind lopen om de auto’s te parkeren. Een laatste blik op het gebruikelijke strand loste alle problemen op want het water kwam al snel dichterbij. Uiteindelijk vertrokken we daar gewoon om 9.30h volgens de oorspronkelijke planning.

Klik hier voor het hele verslag

 [LEES MEER]   
Geplaatst op 22 Sep 2020, 20:49h
Aantekeningen vaargedrag Orion – 3

Nu de Orion na de renovatie, op wat puntjes op de ”i” na,  weer  vaarklaar is, mocht ze op 20 september 2020 mee met een tochtje naar de vierde slenk op Schiermonnikoog.

Niet echt een traject waar je moeilijke omstandigheden op zee verwacht, maar met de voorspelde  windverwachting, die tot 6 bft uit het oosten zou kunnen oplopen, zou er op de heenweg nog wel wat spektakel kunnen ontstaan waar we wind tegen stroom krijgen.

Klik hier voor mijn aantekeningen over het vaargedrag op 20 september

 [LEES MEER]   
Geplaatst op 21 Sep 2020, 20:58h
De Orion met zout water gedoopt

Toen ik de Orion een paar maanden geleden in zwaar weer op het Alkmaarder meer heb gevaren was ik beslist onder de indruk van haar capaciteiten. Alles wat ik qua koerscorrecties wilde doen in de golven onder verschillende windrichtingen ging zo makkelijk dat ik dit eigenlijk een kajak vind waar je alles mee kunt doen in de storm op die dag.

Dat deed me denken aan het lied van Liesbeth List: Heb het leven lief. Daarin zingt ze heel gepassioneerd over dat je ondanks allerlei moeilijke situaties het leven lief moet hebben. De regel die me daarbij raakte was: "Als de Stormwind gromt"

Daarom is woensdag de Orion gedoopt met de naam "Als de Stormwind gromt"

De Orion heeft het namelijk bijzonder naar haar zin als de stormwind gromt! Dat is mijn gedachte.

De doopplechtigheid werd, zoals het hoort, afgesloten met koffie en gebak!

    
Geplaatst op 17 Sep 2020, 21:15h
Schuimblok modelleren tot voetensteun voor de Orion

Er is al veel verbeterd aan de Orion. Maar nu is het eind in zicht met het maken van een goede voetensteun. Ik heb nu eerst een schuimblok pas gemaakt om tegen het voorschot aan te brengen.

Deze oplossing zal tijdelijk zijn want op termijn wil ik de voetpomp weer monteren, Daar wacht ik nog even mee want ik wil nu eerst lekker gaan varen. Bovendien moet ik voor de voetpomp ook nog wat research doen om de 20cm verloren ruimte nuttig te gebruiken. Daarvoor denk ik aan twee opbergruimtes die tegelijk voetensteun zijn. Dat is een mooie winterklus.

Hoe je zo’n blok schuim van 2x10 cm dikte makkelijk vorm kan geven om precies in de kajak te passen heeft me wel een tijdje bezig gehouden. Ik zag er tegen op om vaak in en uit de kuip te kruipen en telkens het blok wat bij te werken. Het leek me prettiger om het blok in 1 keer goed te maken zodat het gelijk goed past.

Daarvoor heb ik als een resultaat van mijn denkwerk een houten raam gemaakt dat om de kajak past.

Klik hier om verder te lezen

 [LEES MEER]   
Geplaatst op 14 Sep 2020, 20:54h
kano-Imperial Polo

Al vele jaren gebruikte ik de ovale beugels op de dakdragers waarbij de kajaks op de zijkant in pasten.

Gewoon omdat daar geen alternatieven voor waren. Nadelen hadden de beugels wel want de kajaks daarin vangen van opzij meer wind. Als je bovendien de beugels af en toe moet verbuigen voor dikkere of plattere kajaks, komt er een moment dat ze een keer niet goed passen en de kajak er niet zo stevig in ligt.

Toen we op een gegeven ogenblik een overtocht met  kajaks op het dak met een ferry aan het plannen waren, ontstond de gedachte dat op de dakdragers liggende kajaks de hoogte lager maken en we in een goedkoper tarief zouden kunnen boeken.

Op dat moment waren er bij Arend Bloem prachtige beugels te koop waar kajaks liggend in passen en waarin de kajak super stevig lagen.

Daarvan kocht ik 2 sets.

Bij het monteren moest ik echter concluderen dat het dak van mijn Polo te smal was voor 2 sets naast elkaar. Dus:  ik heb de tweede set droevig terug gebracht waarbij ik gelukkig wel mijn geld terug kreeg.

Dat is alweer jaren geleden.

Klik hier om te kijken naar het vervolg

 [LEES MEER]   
Geplaatst op 05 Sep 2020, 20:56h
Scheg onderhoud

Hoe een eenvoudig onderhoudsklusje aan de scheg een heel project werd.

Omdat de scheg van mijn nieuw verworven Orion wat zwaar ging wilde ik de kabel demonteren, schoonmaken, smeren en weer monteren. Normaal gesproken een klusje van ongeveer een half uur.

Maar dat liep anders.

Het schroefje in de bedieningsknop van de scheg was niet van RVS en was wat geroest. Een vorige eigenaar was daar blijkbaar al tegenaan gelopen en had het zeskant van de inbusbout dol gedraaid.

Wat doe je dan. Eerst negatieve schroefdraad tappen in het inbusboutje. Dat lukte niet alhoewel ik wel een beetje grip op het boutje kreeg met linkse draad. Dan maar de bout eruit boren. Dat is wel gelukt maar ik kreeg de kabel nog steeds niet los. Dan maar doorknippen die kabel. Ik vond het daarna niet zo gek dat ik de kabel niet los kreeg want het kostte me nog een hoop geweld de kabel uit de knop te trekken. Zo’n knop is na het boorwerk niet meer bruikbaar maar gelukkig had ik nog een reserveknop op voorraad: die had ik ooit gekocht als reserve knop voor lange kampeertrektochten per kajak.

Klik hier om te ervaren wat er verder bij dit project kwamkijken.

 [LEES MEER]   
Geplaatst op 25 Aug 2020, 20:44h
Zeetochten en inspiratie.

Er worden  in Nederland al jaren tochten met zeekajaks gevaren.  Daarom zal het je niet vreemd voorkomen dat je elk jaar of om de paar jaar, dezelfde tochten tegenkomt.

Op zich is dat niet vreemd en niet verkeerd want al ken je de tocht, de tochtgenoten zijn telkens anders en het weer heeft ook altijd een ander gezicht. Dus heb je elke keer een andere ervaring op zo’n bekende tocht.

Maar het is natuurlijk wel heel erg leuk om af en toe eens wat anders te bedenken.

Zo ging ik met Willem Molengraaf jaren geleden als 1 van de eerste naar de aardappelenbult toen die plaat nog maar heel klein was en ook maar heel kortstondig droogviel.

Of wat dacht je van het nieuwe eiland De Kreupel: toen die pas droog gelegd was? In het begin was dat een heel nieuwe bestemming, maar nu heeft elke organisatie regelmatig een tocht daar naartoe.

Lees verder voor meer inspiratie.

 [LEES MEER]   
Geplaatst op 17 Aug 2020, 16:04h
De Orion weer "vaarklaar"!

Na de renovatie van de dekfittings volgde er nog veel werk om de fittings weer de goede kleur te even en om kraken in het dek te repareren.
Dat was veel werk dat ik in kleine sessies heb gedaan.
Inmiddels is dat allemaal klaar en heb ik gisteren het dek geheel gepolijst en in de was gezet. Eigenlijk ziet het dek er nu zelfs te nieuw uit: het lijkt wel zoals een auto in de showroom
Daarmee kan de Orion wat mij betreft weer te water en op avontuur.

LEES VERDER

 [LEES MEER]   
Geplaatst op 16 Aug 2020, 14:29h
Hoog uitstappen.

Toen we 's-morgens uit Noordpolderzijl vertrokken was het instappen nog goed te doen ondanks dat de waterstand iets lager was dan normaal als gevolg van dood-tij.


Foto: Mary

Toen we 's-avonds terugkwamen was de situatie geheel anders. Ik moet toegegeven dat we later terug hadden kunnen komen om weer bij hoog water uit te stappen. Maar omdat het de voorspelling was dat de wind  in de middag zou toenemen, kwamen we eerder terug om te voorkomen dat we een heftige wind-tegen-stroom-situatie zouden komen. 

Als je zoals wij nu bij de hoge kademuur in de haven van Noordpolderzijl moet uitstappen,  dan is het toch best een kunst om je kajaks omhoog te tillen zonder dat je kajak beschadigt of dat je zelf een blessure oploopt.

Omdat je deze situatie niet alleen in Noordpolderzijl  maar ook elders kunt tegenkomen, leek het me zinvol  om in stappen te beschrijven hoe je dit doet. Het gaat erom dat je dit als team doet.

Klik hier om over de aanpak te lezen

 [LEES MEER]   
Geplaatst op 06 Aug 2020, 17:18h
Weer naar Simonszand

Een tocht naar Simonszand vind ik altijd weer een hoogtepunt. Zo had ik begin dit jaar alle data al opgezocht wanneer het getij daar gunstig voor is. Jos en Mary wilden ook met ons (Tiny & René) mee en zo hebben we gezamenlijk gekozen voor de data 30juli t/m 1 aug. Dat zijn 3 dagen en daarvan zouden de weergoden ons toch wel zo gunstig gezind zijn om ons een dag met goed weer te bieden.

We kampeerden op Eenrum deze dagen en unaniem besloten we de tocht op 31 juli te varen.  De andere dagen hebben we ons op andere manier vermaakt.

De weersvoorspellingen waren goed met dien verstande dat de wind in de loop van de middag zou aantrekken tot 5 bft-Oost.

We vertrokken vanuit Noordpolderzijl op een aantrekkelijke tijd: om 9 uur te water. Er stond nog wel iet veel stroom op dat moment maar er stond water genoeg om allerlei bochten in de vaargeul af te snijden. Dat er genoeg water stond tijdens ons vertrek had ook nog een andere reden: we moeten naar Simonszand toe van geul wisselen van ZuidOostLauwers naar het Spruit. Dan is het wel prettig als er op dat moment nog genoeg water staat en we niet hoeven te lopen.

De tocht was voorspoedig en na 2,5 uur konden we landen.  We kozen een plek waar geen zeehanden lagen te luieren, maar verbaasden ons wel over hoeveel zeehonden er in de omgeving waren. Het lijkt wel of er elk jaar meer zeehonden komen.

Klik hier voor de rest van dit artikel

 [LEES MEER]   
Geplaatst op 06 Aug 2020, 14:21h
Restauratie dekfittngen Orion afgerond

In mijn vorige post liet ik zien dat de dekfittingen grondig gerestaureerd moesten worden. Geen simpele klus als de fittingen er authentiek uit moesten blijven zien.

Na het verwijderen van slechte delen van de fittingen bleef dit ervan over (voor 1 van de 4 te restaureren fittingen):

Klik hier voor het verloop van de reparatie


 [LEES MEER]   
Geplaatst op 15 Jul 2020, 19:41h
Als de stormwind gromt

Vandaag zouden we een tocht op zee maken. Helaas was het weer te ruig voor het traject dat we in  gedachte hadden. Windkracht 7bft met uitschieters naar 8-9 bft.

Duidelijk verhaal dat we vandaag niet van Den Oever naar Texel zouden varen. ER waren wel wat alteratieven voorhanden waarvan het Alkmaardermeer waarschijnlijk de meest haalbare was. Mijn tochtgenoten haakten echter af.

KLik hier voor het vervolg


 [LEES MEER]   
Geplaatst op 05 Jul 2020, 21:24h
Grijplijnfitting van de Orion: verbazingwekkend.

Toen ik de Orion kocht zag ik al wel dat een vorige eigenaar een paar fittings had gerepareerd. Nu vond ik het tijd dat af te maken want het zag er slordig uit en bovendien leek het erop dat er slechte hechting op de ondergrond was.

Ik had gedacht de randjes van de reparatie glad te schuren en daarna netjes af te werken. Maar al gaande weg bleek dat ik de hele oude reparatie moest verwijderen bij 3 fittings. En ook bij een vierde fitting waren de beginselen van een scheurtje zichtbaar.

Zo hoort het eruit te zien:

Klik hier voor verdere bevindingen

 [LEES MEER]   
Geplaatst op 02 Jul 2020, 10:04h
Bodemrestauratie van de Orion volbracht !

10 dagen geleden liet ik een foto zien van de bodem van de Orion waar ik alle kraken in de gekleurde gelcoat-laag had uitgefreesd. Gezien de hoeveelheid kraakjes wist ik dat het een flinke klus zou worden om de bodem weer in goede staat te brengen.

Dus die 10 dagen valt me achteraf wel mee.

De eerste stap was om alle groeven met een injectiespuit te vullen met witte gelcoat.

Een detail  van één van de vele kraakjes ziet er dan zo uit:

 

Klik hier voor de rest van het verslag van de restauratie.

 [LEES MEER]   
Geplaatst op 29 Jun 2020, 16:22h

<< Previous 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... 13 ... 15 ... 17 ... 19 ... 21 ... 23 Next >>

Powered by CuteNews