Kajak-ontwerp en comfort

Elk mens is anders en dat kan effect hebben op hoe je in een kajak kan zitten.

Advies:
Je moet lekker zitten in de kajak die je wilt kopen. Koop hem niet als je niet lekker zit. Je bent zelf de enige persoon die je daarin kan adviseren.

Voorbeelden:

  • Comfort en zitpositie

    Als je na een trip stijve knieën en/of heupen hebt is dat zeer waarschijnlijk een signaal dat je naar je zitpositie moet kijken. Bijvoorbeeld: de positie van je voeten zijn door de vorm en hoogte van de kajak gefixeerd in een scheve positie waardoor de knieën in een rare hoek staan. Dat is vooral het geval als er in de kajak de kleine verstelbare voetensteuntjes aan linker- en rechter kant in de kuip zijn aangebracht. Dit effect wordt nog verder verergerd als de dekhoogte laag is, of dat je lange benen en/of een grote voetmaat hebt. Zowel knieën en heupen zullen in zo'n geval na langere tijd protesteren.
    Door de hier geschetste houding loopt je ook kans dat je heupwerking deels geblokkeerd is. Daarmee heb je een ander gevoel van de stabiliteit: namelijk minder stabiel dan de kajak eigenlijk is.

    Een oplossing voor de geschetste problemen kan zijn om een dikke buis over de twee voetensteuntjes te schuiven zodat je de voeten anders kunt plaatsen: meer rechtop of meer naar het midden van de kajak. Dit al naar gelang van wat je op een bepaald moment wilt.
    Ook heb je op deze manier de mogelijkheid te kunnen verzitten.
    Of anders een voorste schot op maat (laten) plaatsen zodanig dat je de voeten tegen het schot kunt plaatsen. Dat is natuurlijk iets wat je beter bij aanschaf kunt regelen, maar is achteraf met wat meer moeite vaak ook nog aan te passen. Een andere optie, die je vaak bij een gebruikte kajak makkelijk kunt toepassen, is een groot blok schuim tegen het voorschot te klemmen. In dat geval kunnen je voeten tegen dit blok schuim, ter grootte van het schot, rusten.

    Maar toch is dit niet voor iedereen een oplossing: soms moet je concluderen dat de kajak niet voor jou geschikt is. Vooral je voetmaat kan soms doorslaggevend zijn want daar kan je een kajak niet eenvoudig op aanpassen.

  • Comfort en kniecontact

    Bij een grote kuip dan goed opletten dat je niet krampachtig de knieën tegen het dek moet zetten om ze in positie te houden als de zee om kniecontact met de kajak vraagt.

  • Comfort en dekhoogte & beenlengte

    Als je in een kajak zit met een laag dek en/of je hebt lange benen, dan kan je last krijgen van slapende benen. Als het zitje zelf in de kajak een soort kuipmodel heeft waarvan de voorste rand wat omhoog loopt dan kan het zomaar zijn dat die rand tegen de achterzijde van je bovenbeen drukt. Daardoor wordt de bloeds-doorloop verstoord en krijg je na een tijd varen last van slapende benen. Met een hoger dek heb je daar geen last van

  • Rugcomfort

    Als steuntje in de rug heb je vele soorten zogenaamde rugbanden. Welke rugband je lekker vindt is vaak een persoonlijke voorkeur. Maar let op: als je de hoge rugbanden kiest (voelt heel comfortabel) maar kan de band erg in de weg zitten bij het instappen omdat ze dan naar voren kunnen klappen. Het goede nieuws is dat je rugbanden vaak kunt aanpassen aan een soort die je bevalt. Verder is het bij de zitpositie prettig als je, in de kuip zittend, ver naar achter kunt leunen zonder je rug pijn te doen. Dat naar achter buigen is prettig bij rollen en bij het in branding golven hangen.

Stellingen

Elke zeekajak heeft voor en nadelen.

De meeste zeekajakkers kopen eerst een kajak en gaan dan een test erover lezen

Elk kajak-ontwerp is een compromis

Als de kajak je goed past kan je wennen aan de minpunten

Een kajak wordt veel beter als je de kajak aanpast aan je lichaamsbouw

Je hoeft geen kajak-test te lezen; je kunt een kajak makkelijk zelf testen.